بازیسازی فارغ از جنسیت!
با پر رنگ شدن حضور تکنولوژی و گره خوردن آن با زندگی روزمره انسان و بیشتر شدن حجم تقاضا در این حوزه طبیعی است که هر روز شاهد رشد تولید و عرضه در این زمینه باشیم. ظهور گسترده استارتآپهای حوزه تکنولوژی تائید کننده نیاز انسان امروز به محصولاتی هست که چند دهه پیش نه وجود داشتند و نه نیاز به وجود آنها حس میشد.
بازی به عنوان یکی از قدیمیترین سرگرمیهای بشر تحت تاثیر این پیشرفت در فرمهای مختلفی ارایه شده که یکی از محبوبترین آنها بازی های ویدئویی هستند و با اینکه از جدیدترین مدیومهای سرگرمی به حساب میآیند جایگاه خود را به عنوان یک صنعت جدی و سود آور در جوامع پیدا کردهاند.
جوان بودن این صنعت به خودی خود باعث شده که کمبود نیروی انسانی با شدت بیشتری از سایر صنایع حس شود و از طرف دیگر سودآور بودن آن و بالا بودن میزان تقاضا به این احساس نیاز دامن میزند.
به دلایل فرهنگی، اجتماعی و تاریخی گوناگونی حضور زنان در بسیاری از حوزههای تکنولوژی با تاخیر بیشتری نسبت به مردان به وقوع پیوسته و همانطور که میبینیم صنعت بازی هم از این قأعده مستثنا نیست. به دلیل باورهای کلیشهای گوناگون، نبود شرایط برابر برای علاقهمند شدن به بازی، نبود آگاهی نسبت به وضعیت صنعت و یا حتی عدم تمایل خود خانمها عدم حضور زنان به صورت جدیتری نسبت به سایر زمینهها دیده میشود. در حالیکه بحران نیروی انسانی در این اکوسیستم و به ویژه در کشور ما به حدی جدی است که صاحبان بیزینس و شرکتها و فعالان این صنعت باید وسواس بیشتری در رابطه با نیروی انسانی به طور کلی به خرج بدهند.
حضور زنان در این صنعت نه تنها باعث بیشتر شدن تنوع نیرو، افزایش خلاقیت، ایجاد زاویه دید جدید و بوجود آمدن ایده های نو در زمینه تولید میشود، بلکه به ایجاد موقعیتهای جدید و بیشتر از لحاظ نیروی انسانی میانجامد که با توجه به وضعیت فعلی یکی از مهمترین دغدغههای این اکوسیستم را میتواند حل کند: دغدغه کمبود نیروی انسانی!
به دلیل کم تجربه بودن نسبی فعالان و مدیران صنعت بازی و همچنین، کمتر بودن نیروهای کار خانم در این زمینه اشتباهات و آسیبهایی ممکن است رخ دهد که حتی اگر در کوتاه مدت اثر خود را نشان ندهند، با گذشت زمان قطعا نمیتوان اثر منفی آنها را نادیده گرفت.
با وجود اینکه در مورد افراد با تجربه اهمیت موضوع جنسیت بسیار کم میشود و این مشکلات اهمیت خود را به طور کامل از دست میدهند، هنگام پذیرش نیروهای جدید اشتباهاتی از این جنس میتوانند آسیبهای جبران ناپذیری به افراد و تیم و در نهایت کل صنعت وارد کنند و بسیار مهم است که مدیران، رهبرها و افراد با تجربهتر مراقب این قبایل مسائل باشند و آن ها را نادیده نگیرند.
طبق تجربه کاری شخصی من، از مهمترین تلههای جذب نیروی انسانی به طور کلی که به طور خاص بیشتر در هنگام برخورد با نیروهای خانم رخ میدهد تشویق و تنبیه نا متناسب با نوع کار انجام شده است.
گاهی اوقات حس عدم اعتمادی که به دلیل کلیشههای فکری و باورهای غلط و ناآشنا بودن افراد با حضور خانمها در تیم وجود دارد باعث میشود که نیروی جدید فرصت خطا کردن که امری بسیار طبیعی هست را نداشته باشد و این حس عدم اعتماد به نفس میتواند برای فرد و تیم بسیار تنشزا باشد و بدیهی است که فرد در چنین وضعیتی نه تنها رشد نخواهد کرد بلکه میتواند برای کل تیم مشکلاتی ایجاد کند.
تله دیگری که بسیار رایج است تشویق بیش از حد و زودهنگام و نامتناسب با کار انجام شده فرد است. گاهی اوقات افراد امتیازات اضافی برای خانمها به صرف جنسیت قائل میشوند که برای فرد و سیستم بسیار مضر خواهد بود، روند پیشرفت را از مسیر طبیعی خارج میکند و آینده هر دو طرف را به مخاطره جدی خواهد انداخت.
به طور کلی باید بپذیریم که حضور خانمها در حوزه بازی اتفاق عجیب و غیر منتظرهای نیست و اگر تلاش کنیم که از این وضعیت گذر کنیم آینده بسیار بهتری پیش روی صنعت خواهد بود و این امر تنها با پذیرش و رفتار عادی و طبیعی امکان پذیر است، زمانی که از تیترهایی مثل «زنان فعال در صنعت بازی» گذر کرده باشیم میتوانیم ادعا کنیم که یک اکوسیستم سالم و بدون تبعیض داریم که میتواند از تمام پتانسیلهای نیروی انسانی در جهت برداشتن گامهای بزرگتر و تمرکز روی محصولات بهتر استفاده کند.
نویسنده: شهره اسماعیلی