دیدگاه‌های این مطلب 0

بازی‌سازی فارغ از جنسیت!

با پر رنگ شدن حضور تکنولوژی و گره خوردن آن با زندگی‌ روزمره انسان و بیشتر شدن حجم تقاضا در این حوزه طبیعی است که هر روز شاهد رشد تولید و عرضه در این زمینه باشیم. ظهور گسترده استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی تائید کننده نیاز انسان امروز به محصولاتی هست که چند دهه پیش نه وجود داشتند و نه نیاز به وجود آن‌ها حس می‌شد.

‎بازی به عنوان یکی‌ از قدیمی‌‌ترین سرگرمی‌های بشر تحت تاثیر این پیشرفت در فرم‌های مختلفی‌ ارایه شده که یکی‌ از محبوب‌ترین آن‌ها بازی های ویدئویی هستند و با اینکه از جدید‌ترین مدیوم‌های سرگرمی به حساب می‌‌آیند جایگاه خود را به عنوان یک صنعت جدی و سود آور در جوامع پیدا کرده‌ا‌ند.

‎جوان بودن این صنعت به خودی خود باعث شده که کمبود نیروی انسانی‌ با شدت بیشتری از سایر صنایع حس شود و از طرف دیگر سودآور بودن آن و بالا بودن میزان تقاضا به این احساس نیاز دامن میزند.

‎به دلایل فرهنگی‌، اجتماعی و تاریخی‌ گوناگونی حضور زنان در بسیاری از حوزه‌های تکنولوژی با تاخیر بیشتری نسبت به مردان به وقوع پیوسته و همانطور که میبینیم صنعت بازی هم از این قأعده مستثنا نیست. به دلیل باور‌های کلیشه‌ای گوناگون، نبود شرایط برابر برای علاقه‌مند شدن به بازی، نبود آگاهی نسبت به وضعیت صنعت و یا حتی عدم تمایل خود خانم‌ها عدم حضور زنان به صورت جدی‌تری نسبت به سایر زمینه‌ها دیده می‌شود. در حالیکه بحران نیروی انسانی‌ در این اکوسیستم و به ویژه در کشور ما به حدی جدی است که صاحبان بیزینس و شرکت‌ها و فعالان این صنعت باید وسواس بیشتری در رابطه با نیروی انسانی‌ به طور کلی‌ به خرج بدهند.

‎حضور زنان در این صنعت نه تنها باعث بیشتر شدن تنوع نیرو، افزایش خلاقیت، ایجاد زاویه دید جدید و بوجود آمدن ایده های نو در زمینه تولید می‌شود، بلکه به  ایجاد موقعیت‌های جدید و بیشتر از لحاظ نیروی انسانی‌ می‌انجامد که با توجه به وضعیت فعلی‌ یکی‌ از مهم‌ترین دغدغه‌های این اکوسیستم را می‌تواند حل کند: دغدغه کمبود نیروی انسانی‌!

‎ به دلیل کم تجربه بودن نسبی‌ فعالان و مدیران صنعت بازی و همچنین، کمتر بودن نیروهای کار خانم در این زمینه اشتباهات و آسیب‌هایی‌ ممکن است رخ دهد که حتی اگر در کوتاه مدت اثر خود را نشان ندهند، با گذشت زمان قطعا نم‌یتوان اثر منفی آن‌ها را نادیده گرفت.

‎با وجود اینکه در مورد افراد با تجربه اهمیت موضوع جنسیت بسیار کم می‌شود و این مشکلات اهمیت خود را به طور کامل از دست می‌دهند، هنگام پذیرش نیروهای جدید اشتباهاتی از این جنس میتوانند آسیب‌های جبران ناپذیری به افراد و تیم و در نهایت کل صنعت وارد کنند و بسیار مهم است که مدیران، رهبر‌ها و افراد با تجربه‌تر مراقب این قبایل مسائل باشند و آن ها را نادیده نگیرند.

‎طبق تجربه کاری شخصی من، از مهم‌ترین تله‌های جذب نیروی انسانی‌ به طور کلی‌ که به طور خاص بیشتر در هنگام برخورد با نیرو‌های خانم رخ می‌دهد تشویق و تنبیه نا متناسب با نوع کار انجام شده است.

‎گاهی اوقات حس عدم اعتمادی که به دلیل کلیشه‌های فکری و باورهای غلط و نا‌آشنا بودن افراد با حضور خانم‌ها در تیم وجود دارد باعث می‌شود که نیروی جدید فرصت خطا کردن که امری بسیار طبیعی هست را نداشته باشد و این حس عدم اعتماد به نفس می‌تواند برای فرد و تیم بسیار تنش‌زا باشد و بدیهی است که فرد در چنین وضعیتی نه تنها رشد نخواهد کرد بلکه می‌تواند برای کل تیم مشکلاتی ایجاد کند.

‎تله دیگری که بسیار رایج است تشویق بیش از حد و زود‌هنگام و نامتناسب با کار انجام شده فرد است. گاهی اوقات افراد امتیازات اضافی برای خانم‌ها به صرف جنسیت قائل می‌شوند که برای فرد و سیستم بسیار مضر خواهد بود، روند پیشرفت را از مسیر طبیعی خارج می‌کند و آینده هر دو طرف را به مخاطره جدی خواهد انداخت.

‎به طور کلی‌ باید بپذیریم که حضور خانم‌ها در حوزه بازی اتفاق عجیب و غیر منتظره‌ای نیست و اگر تلاش کنیم که از این وضعیت گذر کنیم آینده بسیار بهتری پیش روی صنعت خواهد بود و این امر تنها با پذیرش و رفتار عادی و طبیعی امکان پذیر است، زمانی‌ که از تیترهایی مثل «زنان فعال در صنعت بازی» گذر کرده باشیم می‌توانیم ادعا کنیم که یک اکوسیستم سالم و بدون تبعیض داریم که می‌تواند از تمام پتانسیل‌های نیروی انسانی‌ در جهت برداشتن گام‌های بزرگتر و تمرکز روی محصولات بهتر استفاده کند.

 

نویسنده: شهره اسماعیلی

 

در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید
۰۴ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه‌های این مطلب 0
بازی‌سازی فارغ از جنسیت!
۰۴ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه‌های این مطلب 0
مدیریت آشوب | آشنایی با یکی از تازه‌ترین موقعیت‌های شغلی در استودیو‌های بازی‌سازی
تازه‌ترین ویدیو‌ها
۰۲ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه‌های این مطلب 0
داستان در بازی‌های ویدیویی
ویترین ویترین
ویترین
ویدیو ویدیو
ویدیو
جستجو جستجو
جستجو