دیدگاه‌های این مطلب 0

بررسی نرم‌افزار Substance Painter 2

بازی‌سازی
مجله بازینامه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

با آمدن نسل هشتم بازی‌های رایانه‌ای، روش جدیدی برای تکسچر Game Asset‌ها به وجود آمد به نام تکنیک PBR (Physically Based Rendering ) و با آمدن این روش جدید نیاز به نرم‌افزارهای تکسچرینگ جدید بود که از این قابلیت استفاده بهینه را ببرند. یکی از بهترین آن‌ها و انتخاب شخصی خود من نرم‌افزار Substance Painter از شرکت Algorithmic بود. چندی پیش نسخه دوم این نرم‌افزار عرضه شد و تصمیم گرفتم که  نقدی کوتاه بر قابلیت‌های جدید این نرم‌افزار داشته باشم.

اولین چیزی که در پینتر ۲ نظر شما را  جلب می کند، بالاتر رفتن سرعت ویوپورت است. در نسخه‌های قبلی همیشه در حال تکسچرینگ در سایز 2K شاهد افت فریم و تویک های کوچکی در ویوپورت بودیم اما این بار این مشکلات بسیار کم‌رنگ شده است. همینطور استفاده بهینه از حافظه Ram نیز از فیچر های قابل‌توجه Substance Painter 2 هست.

 

Painter 2 در استفاده از «براش‌ها» (قلموها) بسیار نرم‌تر به نظر می‌رسد که ممکن است به همین دلیل ویوپورت را قوی‌تر از قبل کرده باشد. یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران همیشه در استفاده از Substance Painter 2 با آن مواجه بودند هنگ کردن ویوپورت در هنگام پینت کردن روی مدل بوده است.

از ابزارهای جدیدی که به سابستنس پینتر ۲ اضافه‌شده می‌توان به Smudge و Clone اشاره کرد.استفاده از ابزار Smudge بسیار ساده است،فقط کافی است که ابزار اسماج را در ناحیه‌ای که براش بر آن خورده است حرکت داده و افکت محو شدن ایجاد می‌شود.ابزار کلون مشابه ابزار  Stamp در فتوشاپ با کمی پیچیدگی بیشتر است. شما می‌توانید بخشی از تکسچر موردنظر خود را به‌راحتی در بخش دیگری کلون کنید و با این کار در کمترین زمان بیشترین دیتیل را دریافت کنید و یکی از کاربردی‌ترین نکات راجع این ابزار جدید این است که قسمت Clone شده Rasterize نمی‌شود و شما می‌توانید هرگاه که خواستید در آن تغییرات لازم را ایجاد کنید.

یکی از کمبودهای سابستنس پینتر نداشتن قابلیت دریافت رندرهای باکیفیت بود و تمام پردازش‌ها به‌صورت ریل تایم Open GL انجام می‌شد، اما در سابستنس پینتر ۲ با اضافه شدن انجین رندر Iray، حالا کاربران می‌توانند پیش‌نمایشی از کار خود باکیفیت بالا تهیه کنند. Iray یک سیستم رندر بر پایه CPU است هرچند در صورت وجود کارت گرافیک ساخت Nvidia بر روی سیستم، Iray با مقداری کمک از GPU رندرهای سریع‌تری را به شما تحویل خواهد داد.

یکی از بهترین قابلیت‌های سابستنس پینتر ۲ قابلیت تکسچر مستقیم به روش Specular / Glossiness است که بسیاری از کاربران این برنامه در واقع انتظار زیادی برای کار کردن با آن را می‌کشیدند.

همچنین باید اشاره کرد که یکی از بهترین قابلیت‌های سابستنس پینتر ۲ ابزار جدید Mask Generator است. یکی از بهترین قابلیت‌های Substance Painter 2 قابلیت Mask Editor و Smart Mask آن است که جایگزین Mask Builder کلاسیک شده است. معمولا کسانی که با سابستنس پینتر کارکرده باشند ناراحتی‌ها و سختی‌های جزئی در بخش ماسک کردن را داشته اند. خوشبختانه تیم “الگوریتمیک” در سابستنس پینتر 2 اکثریت این مشکلات را برطرف کرده است و حالا می‌توان از ماسک‌های ساخته‌شده درون برنامه در بخش Additional Maps و Generator‌ها استفاده بهینه‌تری داشت. شایانِ‌ذکر است که یکی از مهم‌ترین فواید “ماسک جنریتور” کم کردن زمان انجام پروسه تکسچرینگ است.

بخش Smart Materials حاوی تعداد زیادی متریال جدید برای استفاده در پروسه تکسچرینگ است و چندین Generator مفید نیز همانند MG Light ، MG 3D Distance به نرم افزار اضافه شدند همچنین بخش Shelf حاوی ۲۰۰ نرمال مپ Hard Surface جدید برای بالا بردن سرعت فرایند تکسچرینگ است .

البته همان‌طور که عیان است، هیچ نرم‌افزاری هیچ‌وقت کامل نبوده و سابستنس پینتر ۲ نیز از این قاعده مستثنا نیست. گاهی اوقات استفاده از سیستم رندر Iray موجب کِرَش برنامه می‌شود و هر از گاهی صفحه را به‌طور کامل سیاه می‌کند. گاهی اوقات تنظیمات پیش‌فرض کاربر سیو نمی‌شود، سرعت زوم کردن کم ‌و زیاد می‌شود اما در کل سابستنس پینتر ۲ پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به نسخه پیشین خود داشته و انتخاب اول من برای تکسچر Game Asset‌ها به روش PBR است.

نویسنده: علیرضا مرادی

در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید
۰۴ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه‌های این مطلب 0
بازی‌سازی فارغ از جنسیت!
۰۴ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه‌های این مطلب 0
مدیریت آشوب | آشنایی با یکی از تازه‌ترین موقعیت‌های شغلی در استودیو‌های بازی‌سازی
تازه‌ترین ویدیو‌ها
۰۲ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه‌های این مطلب 0
داستان در بازی‌های ویدیویی
ویترین ویترین
ویترین
ویدیو ویدیو
ویدیو
جستجو جستجو
جستجو