فلشبک: بررسی بازی A Way Out
شما حتما در ذهنتان خاطرات خوبی از فیلمهای با مضمون فرار کردن از حصار و زندان داشتهاید. مگر میشود با توجه به حضور آثار سینمایی فاخری همچون «رستگاری شاوشنگ» و سریال هیجانانگیز و محبوب «فرار از زندان» به غیر از این باشد؟! اما تا به حال عنوانی با این مضمون را تجربه کردهاید؛ آن هم به صورت دونفره و همکاری؟
حال به این توجه کنید که شما قرار است ۶ ساعت از این ماجرای بلبشو را همراه با بهترین دوست خود تجربه کنید. دیگر فقط کار شما تماشا نیست بلکه وظیفه فرار بر عهده شما است. تک تک اعمال شما به موفقیت یا شکست نه شخص شما بلکه شریک جرمتان نیز مربوط میشود و کوچکترین اشتباه مساوی با سپری کردن بقیه عمرتان در یک زندان نمور و خالی از نور خورشید منتهی خواهد شد. پس بجنبید، یار شفیق خود را خبر کنید و بیمحابا به این چالش سرنوشتساز وارد شوید که این چالش توسط یک دانشمند دیوانه به اسم «جوزف فارس» طراحی شده است. کسی که تمام عمر خود را صرف هنر هفتم کرده است و حال دریافته است که اصل ماجرا در بازیهای ویدیویی خلاصه میشود و در هنرهای دیگر اگر داستان سرایی تعاملی به شکل بازیهای ویدیویی رواج داشت او هم اینجا مشغول ساخت این آثار نمیشد.
فرار از زندان
در سال ۲۰۱۷ و در مراسم E3 ۲۰۱۷ جوزف فارس به صحنه آمد و عنوانی را به معرض تماشا گذاشت که کمتر کسی انتظار آن را داشت. در ابتدا بیان شد که همانند عنوان قبلی آقای فارس، این بازی نیز جزو مجموعه بازیهای EA Originals است و کمپانی الکترونیک آرتز بدون چشم داشتی وظیفه انتشار این بازی را بر عهده گرفته است. سپس اعلام شد که این بازی تنها توسط دو نفر قابل بازی خواهد بود و شما قادر نیستید با کسی که دوست شما نیست وارد بازی بشوید که باعث تعجب همگان شد و این تصمیم شاید یکی از عجیب ترین تصمیمها در دنیای بازی قلمداد شود که در انتها به آن خواهیم پرداخت.
این بازی بازتابی است از داستان دو رفیق زندانی که در آن المانهای فرار از زندان و همکاری بین دو بازیکن به وفور یافت میشود، ولی در تمامی زمان نمایش گیمپلی بازی به طرز عجیبی صفحهنمایش به دوقسمت تقسیم شده و تمامی اعمال بازیکن دیگر در صفحهنمایش اصلی وجود دارد. ما به خوبی میدانیم که دیگر در سالهای آینده کمتر بازی شامل حالت Split Screen میشود و دیگر استودیوهای بازیسازی برای فروش بیشتر بازیهای خود این امکان را حذف کردهاند. همین موضوع باعث پرسشهای بسیاری از طرف خبرنگاران در آن مراسم شد و هنگامی که از جوزف در این مورد سؤال شد به طرز جالبی به این سؤال پاسخ داد: «این تمام آن چیزی است که یک بازی ویدیویی را به وجود میآورد، یعنی تعامل بازیکن با آن چه روی صفحه اتفاق میافتد.»
بعد از این صحبت و روشن شدن این موضوع که این دو قسمت شدن صفحه به خاطر تعامل هرچه بیشتر بازیکنان با بازی طراحی شده است و اعمال بازیکن دیگر هم در طی داستان اهمیت بالایی دارد، بعد از تجربهاین بازی به موضوع مهمی پی میبریم که بازی «یک راه خروج» سعی دارد که در یک تجربه بازی دو داستان را به طرز بسیار جالبی بیان کند. شما در عین حال که در حال تجربه مسیر آزادی خود هستید شاهد همراهی بازیکن دیگر نیز هستید که یکایک این وقایع روی نفر دوم نیز تأثیرهایی خواهد گذاشت و باز خوردهای او اعمال و رفتارهای متفاوتی خواهد بود.
شاید جالبترین نکتهای که راجع به این بازی وجود دارد سیاستهای مشتریمدارانه الکترونیک آرتز البته به لطف جوزف فارس است. اگر یکی از دوستان شما این بازی را تهیه کند، نفر دوم احتیاجی به تهیه این بازی ندارد و دو دوست میتوانند به کمک یکدیگر بازی را خریداری کرده و چه از نزدیک و چه از دور، بازی را تجربه کنند.
وضعیت مهلک
داستان بازی «یک راه خروج» از آنجایی شروع میشود که کاراکتر شما به نام «وینسنت مورتی» به جرم کلاه برداری و قتل به زندان فرستاده شده است. در این زمان با شخصیت دیگر یعنی لئو کاروسو که از چهره کارگردان بازی یعنی جوزف فارس الهام گرفته شده است به جرم سرقت مسلحانه ۶ ماه است که در زندان به سر میبرید. حال در زمانی که این دو در سالن غذا خوری زندان قرار دارند با یک زندانی یاغی روبه رو میشوند که قصر دارد لئو را به قتل برساند و در همین حین درحالیکه لئو بهشدت زخمیشده است، وینسنت دخالت کرده و او هم بهشدت آسیب میبیند و هر دو به بخش بیمارستان زندان منتقل میشوند. در آنجا است که لئو با دیدن یک اسکنه در کنار میز وینسنت از او میخواهد که او را با خود به سلول بیاورد و همین باعث به وجود آمدن اولین جرقه فرار در ذهن لئو میشود. در این مسیر دشوار و پر پیچ و خم برای این دو مجرم یکی از بزرگترین دوستیها بین این دو شکل میگیرد و کارگردانی جوزف فارس به زیبایی توانسته تا تک تک دقایق این فرار باور نکردنی را به بهترین شکل ثبت و ضبط کند به صورتی که در پایان بازی شما به همراه دوستتان در انتهای بازی باورتان نمیشود که شما چه موانعی را از پیش روی رد کردید و به این رستگاری رسیدهاید که حقیقتا قابل ستایش است.
در این بازی در کنار یک گرافیک سینمایی بسیار قابل قبول که به لطف Unreal Engine 4 صورت گرفته است شاهد یک تجربه فانتزی نسبتا واقعگرا هستیم که در برآورده کردن هر آنچه کارگردان بازی در ذهن داشته است به خوبی و با موفقیت برآمده است. جزئیات طراحی مراحل و محیط بسیار دقیق و خوب است و حس خفقان اسیری در یک زندان به خوبی به مخاطب منتقل میشود. از دیگر نکات قابل توجه در بازی گنجانده شدن معماهای بسیار هنرمندانه در طول مسیر بازی است که به شکل زیبایی هر دو بازیکن را در خود درگیر میکند و مجبور خواهید شد وظایف را بین خودتان مدیریت کنید تا نفر دیگر بتواند مشکل را از پیش روی بردارد. شاید بزرگترین ضعف بازی را بتوان وجود نداشتن امکان Matchmaking در بازی ذکر کرد، گزینهای که به شما این امکان را میداد که برای تجربه بازی از افراد غریبه کمک بگیرید و متکی به دوستان خود نباشید که این موضوع قطعا میتوانست به محبوبیت هرچه بیشتر این بازی اضافه کند که مقدر نشد.
در کنار اینکه این بازی تنها ۶ ساعت به طول میانجامد شما در انتها از هیچ چیز پشیمان نخواهید شد زیرا به قدری در بازی به نکات هیجانانگیزی برخورد میکنید که گذر زمان را حس نخواهید کرد و باید اشاره کرد که این بازی در حال حاضر با تخفیفهای بسیار خوبی روانه بازار شده است و شما در مقاطع مختلف قادر خواهید بود این بازی را با مبلغ ناچیزی خریداری کنید و از این فرار از زندان دیوانهوار نهایت لذت را ببرید.
اما جذابترین بخش این بازی بدون شک گیمپلی دونفره آن است. هر چقدر که در بازی با همراه خود تعامل بیشتری داشته باشید، قطعا بازی جذابیت بیشتری برایتان خواهد داشت که البته این موضوع را مدنظر داشته باشید که اگر نتوانید با همراه خود به خوبی تعامل برقرار کنید، تمام کردن این بازی تقریبا برایتان غیرممکن خواهد بود. خیلی این موضوع اهمیت دارد که مأموریتهای بازی را بدون مشکل و به خوبی به اتمام برسانید. بهخصوص در بعضی از مراحل بازی که دو کارکتر در دو موقعیت مختلف قرار دارند، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که حتی یک ثانیه عمل اشتباه در بازی میتواند به شکست خوردن مأموریت بینجامد.
برای رستگاری …
A Way Out یکی از معدود بازیهایی است که به معنای واقعی کلمه میتواند سرگرمی چندنفره را در خود خلاصه کند و جای دهد؛ اما این موضوع را در نظر داشته باشید که تجربهاین بازی به صورت تکنفره مشکلات خودش را به همراه دارد و به اندازهای که باید لذت بخش نیست. استودیوی Hazelight در سال ۲۰۲۲ بازی دیگری به نام It Takes Two را ساخت که به مراتب تجربه خیلی بهتری نسبت به این بازی بود و حتی بخش تکنفره این بازی هم جذابیتهای خاص خودش را داشت اما میتوانید از A Way Out برای شروع ماجراجویی بازیهای هیزلایت آغاز کنید.
جذابترین ویژگی این بازی، خرید تکنفره آن است؛ یعنی لازم نیست که حتما دو نفر این بازی را خریداری کنند تا بتوانند آن را تجربه کنند بلکه اگر یک نفر این بازی را خریداری کند، نفر دوم هم میتواند به بازی اضافه شود و از بازی دوستتان آن را تجربه کند. نکتهای که تقریبا در هیچ بازی ویدیویی شاهد آن نبودهایم.