فلشبک: نقد و بررسی Battlefield V
دوباره شاهد یکی از جذابترین مبارزهها بین دو غول صنعت بازی در سبک شوتر اول شخص یعنی دو فرنچایز Call of Duty و Battlefield بودیم.
هر چند که بتلفیلد در نسخه بتا و نمایشها نتوانست آنچنان که باید خوب عمل کند. مشکل اساسی که حول این فرنچایز ایجاد شده، بدنامی الکترونیک آرتز طی چند سال اخیر با سیاستهای غلطی که برای عناوین خود در نظر میگیرد است اما باز هم نمیتوان زحمات استودیو DICE طی چند سال اخیر با تولید قسمتهای چهارم، اول، و جوخه بد اول و دوم را فراموش کرد. قسمت قبلی بازی یعنی Battlefield 1 با اینکه مورد انتقاد زیادی قرار داشت، اما رضایت مخاطبان را جلب کرد و آمار فروش موفقی داشت.
اما حالا بعد از فرمول تقریبا موفق Battlefield 1، استودیو سازنده این بازی یعنی DICE تصمیم به ساخت قسمت جدیدی با همین فرمول گرفت که آن را Battlefield V نامگذاری کرد. بازی که مجددا تم جنگآوری نوین را کنار گذاشته و سراغ جنگهای قدیمیتر و چهره واقعیتر از جنگاوری و جنگافزار میرود. آیا این قسمت از بتلفیلد هم موفق شده است تا در کنار بخش تکنفره درگیرکننده، بخش چندنفره سرگرمکننده را در اختیار کاربرانش قرار بدهد؟ در ادامه نقد و بررسی Battlefield V به این موضوع میپردازیم.
نام بازی: Battlefield V
سازنده: DICE
ناشر: Electronic Arts
سبک: شوتر اول شخص
پرچم سفید
استودیوی DICE در این چند سال گذشته و با عرضه عنوانهای مختلفی از جمله Star Wars: Battlefront و کمک به استودیوهای دیگر ثابت کرده است که دیگر در زمینه ساخت و توسعه بازیهای ویدئویی نبوغ و سرزندگی خود را از دست داده و تنها در زمینه جلوههای بصری آن اسم و رسم خود را حفظ کرده است. حال در جدیدترین بازیشان شاهد درماندگی این استودیو در بهوجود آوردن یک اتمسفر تاریخی و ماندگار همراه با گیمپلی جذاب هستیم. اتمسفر و فضاسازیهایی که در اولین نگاه ما را به یاد قسمت قبلی این فرنچایز میاندازد این موضوع را برای ما روشن میسازد که شاید این قسمت هم تغییرات چندانی نسبت به بازی قبلی خود ندارد و این نگرانی بهوجود میآید که شاید طرفداران این بازی نیز به سردرگمی طرفداران Star Wars دچار خواهند شد و اسم فرنچایز Battlefield هم بازیچه دستان کمپانی EA شده است.
اولین نکته منفی که در Battlefield V نظر را به خود جلب میکند، کاهش مدت زمان کمپین داستانی بازی است که به راحتی و در طول مدت ۴ ساعت میتوانید آن را به پایان برسانید. اگر به یاد داشته باشید، در قسمت قبلی، پنج کمپین داستانی با طرز روایت متفاوت وجود داشت که ارزش تجربه بخش داستانی را به شدت بالا میبرد. به نظر میرسد که محتوای داستانی، آنقدر برای DICE اهمیت نداشت که کمی بیشتر به آن بپردازد. کمپین بازی مانند گذشته، داستانهایی ساختگی و ناخوانده از جنگ را روایت میکنند.
همانند قبل، بخش تکنفره بازی برای کمک به پیشرفت شما در جریان گیمپلی بازی در بخش چندنفره است. نکته منفی دیگر بازی بخش مخفیکاری است که بسیار نامناسب و بیدقت پردازش شده است. در کنار این نکته منفی، نکاتی دیگر هستند که از تغییرات نامناسب روند گیمپلی از سوی DICE نشات میگیرند. کم شدن تعداد نقشههای بازی از ۱۰ به ۸ نقشه تا کم شدن تعداد اعضای تیم از ۵ به ۴، بزرگترین تغییرات منفی هستند که میتوان به آن اشاره کرد.
تغییر منفی دیگری که در بازی کاملا قابل لمس است، نحوه بازگشت به بازی است. وقتی که وارد نقشه چندنفره میشوید، برخلاف قسمت قبلی که قابلیت Respawn شدن را داشت، حال در این قسمت باید با چتر نجات فرود بیایید، که در حین فرود ممکن است توسط تیر یا موشکهای هواپیما در هوا کشته شوید. هرچند که این ویژگی باعث میشود تا سکانسهای میانپرده زیبایی را در بازی شاهد باشید اما این نکته نه تنها باعث ایجاد ناهماهنگی در بخش چندنفره بازی میشود، بلکه سرعت عملکرد پلیر در طول مبارزات نفسگیر را به شکل چشمگیری کاهش میدهد.
نقشههای بازی به طرز عجیبی کوچکتر و خستهکننده شدهاند. یکی از نکات مثبت بخش چندنفره بازی Battlefield 1، نقشههای بزرگ آن و انتقال حس یک میدان جنگ بزرگ بود؛ اما در این قسمت خبری از آن میدان جنگ نیست. با این که نقشههای بزرگ قسمتهای قبلی انرژی بیشتری را برای کندوکاو و گشتوگذار نیازمند بودند، اما به قدری در پیادهسازی و جزئیاتپردازی آن دقیق عمل شده بود که هیچگاه احساس خستگی در طول بخش چندنفره بازی احساس نمیشد اما متاسفانه در نقشههای جدید Battlefield V، خبری از آن نقشههای پرجزئیات و جذاب نیست.
البته بازی فقط تغییرات منفی نداشته و سازندگان جهت ایجاد المانهای تاکتیکی و استراتژیکی، دست به تغییرات مثبتی زدهاند. به عنوان مثال، مهمات اولیه شما در بازی کاهش یافته است تا بتوانید بیشتر محل را جستجو کرده و با همتیمیهای خود تعامل برقرار کنید. نحوه احیا درجه سلامت بازی دستخوش تغییراتی بوده است که باعث میشود برای به دست آوردن سلامتی کامل خود، کمی از حالت سرکشانه بازی کمتر کرده و استراتژی را در دستور کار خود قرار بدهید. دیگر مانند گذشته، احیا خودکار وجود ندارد و برای احیا سلامتتان باید از دارو استفاده کنید که بازی را کمی چالشیتر کرده است. در این قسمت میتوانید افراد تیمتان را با هر کلاسی احیا کنید، اما کلاس «دکتر» راحتتر و سریعتر میتواند این کار را انجام دهد.
بازی سرعت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است و حالا زودتر از گذشته داخل بازی چندنفره جان خود را از دست خواهید داد. سرعت پایین بازی شاید یکی از مشکلاتی بود که همیشه گریبانگیر طرفداران این سری بود که به لطف سازندگان این مشکل نیز تا حدودی برطرف شده است. البته هنوز هم معتقدم مدل فرود آمدن با چتر نجات پس از هر بار مردن یکی از مشکلاتی است که باعث ایجاد تناقض در سرعت کلی بازی، به خصوص در نبردهای هیجانانگیز و نفسگیر میشود.
کلاسهای مختلف در بازی شخصیسازی خاص خود را دارند و دیگر مانند قدیم نمیتوانید با هر کلاسی، هر اسلحهای که دوست دارید انتخاب کنید که این تغییر بازخوردهای دوگانهای را ایجاد کرده است. به این شکل که در طول ساعات اولیه تجربه بخش چندنفره بازی میتوانید کلاسهای مختلف را انتخاب کرده و به تجربه بازی با آنها بپردازید و متوجه شوید که با کدامیک از این کلاسها میتوانید تجربه بهتری را داشته باشید.
بتل رویالی از جنس Battlefield
بخش بتل رویال بازی هم که انتظار میرفت در زمان انتشار بازی قابل دسترس باشد، با تاخیری نسبتا طولانی در اسفندماه منتشر شد و با توجه به جمعیت بازیکنان باقیمانده در سرورهای این بازی به نظر میرسد پیدا کردن بازیکنان کافی و اتصال به سرورهای مناسب در ماههای آینده مواردی هستند که بازیکنان را با نگرانی مواجه کردهاند.
این بخش از بازی که با توجه به معروفیت شدید بازیهای بتل رویال در اواخر مراحل توسعه بازی به آن فکر شده است، توسط استودیو اصلی بازی یعنی DICE توسعه پیدا نکرده است و وظیفه آن به یکی از قدیمیترین استودیوهای کمپانی EA یعنی Criterion Games سپرده شده است. استودیویی که تا به امروز به ساختن چندی از بهیاد ماندنیترین قسمتهای فرنچایز Need For Speed و Burnout مشهور است و قطعا تجربه ساخت یک بازی در سبک شوتر اول شخص آن هم در قالب بتل رویال برای آنها هدفی چالشبرانگیز و در همان لحظه هیجانانگیز بوده است.
البته باید در نظر داشت که بخش بتل رویال این بازی با دیگر بازیهای هم سبک با تفاوتهای بیشماری همراه است که شاید بزرگترین آنها تعداد افراد موجود در هر بازی بشمار میرود که به صورت عجیبی ۶۴ نفر درنظر گرفته شده است و دارای گروههای ۴ نفره است که باید راه خود را برای فتح این نبرد تنگاتنگ طی کنند. دیگر تغییر قابلذکر وجود حالت Conquest در بتل رویال است که در ابتدا بسیار عجیب بنظر میرسد ولی سازندگان این بازی با تاکید بر وجود داشتن المانهای فرانچایز Battlefield و تزریق آنها به این حالت قصد بهوجود آوردن یک بتل رویال محبوب برای عاشقان این سری را دارند.
جنگی به وسعت جهان
درست است که تا به حال خیلی از نکات منفی این بازی را اشاره کردیم و اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم، بازی نکات منفی کمی ندارد اما در این میان نکات مثبتی هم در این بازی محسوس است که باید به آنها هم اشاره کرد. وقتی اسم استودیوی DICE در نقش توسعهدهنده عنوانی نقش میبندد، تقریبا میتوانید خیال خود را از بابت جلوههای بصری، گرافیک و تخریبپذیری راحت کنید.
جلوههای بصری بازی بسیار بهتر و زیباتر از گذشته شدهاند و بافتهای بازی کیفیتی چشمنواز پیدا کردهاند؛ اما مهمترین تغییر جلوههای بصری در فیزیک و تخریبپذیری این بازی است که به معنای واقعی کلمه واقعگرایانه و کمنقص است. البته جلوههای بصری بازی را زمانی میتوان بینقص دانست که از لحاظ کازمتیک هم این بازی بهترین جلوههای بصری را داشته باشد که به نظر میرسد قرار نیست هیچوقت DICE به آن مرحلهای برسد که طراحی جلوههای کازمتیک را بهتر از گذشته بکند و خیلی از نکات کازمتیک مثل شخصیسازی پوستهها و لباسهای کارکتر هنوز هم در ذوق میزند.
عقبگردی در زمین نبرد
بگذارید در یک جمله خیالتان را راحت کنم؛ اگر از تجربه Battlefield 1 لذت نبردید و دلتان برای جنگاوری مدرن Battlefield 4 تنگ شده است، به شما قول میدهم که هیچ لذتی هم از تجربه Battlefield V نخواهید برد و بهتر است منتظر قسمتهای آینده این فرنچایز باشید که بتواند نظر شما را به خود جلب کند؛ البته در حال حاضر با انتشار Battlefield 2049 هم این بازی گریبانگیر مشکلات زیادی شده است؛ آنقدر زیاد و حیاتی که خیلی از پلیرها در حال جمع کردن امضا برای بازپسگیری پول خود و عودت وجه هستند.
امیدوارم که آینده سری Battlefiled به سرنوشت یکی از محبوبترین فرنچایزهای زیرمجموعه الکترونیک آرتز و در سبک شوتر اول شخص یعنی Medal of Honor منجر نشود که به گورستان بازیهای ویدیویی منتقل شود!