نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077
دیدگاه‌های این مطلب 0

بهبود حاشیه‌ای | نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077 (نسخه نسل ۹)

ایکس‌باکس
علی جلیلی ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

چه دوست داشته باشید و چه نه، نسخه نسل فعلی بازی Cyberpunk 2077 یک بازی پیشرفته‌تر نسبت به همان محصول قدیمی است که هنوز با مشکلات مهمی دست‌وپنجه نرم می‌کند. شاید تجربه‌ این بازی با رزولوشن و فریم بالاتر مثل قند در دهان مخاطب آب شود، اما این شیرینی، طعم شوری که ۱ سال پیش از این بازی چشیده‌ایم را جبران نمی‌کند. اگر می‌خواهید علت را جویا شوید، نقد و بررسی این بازی را از وب سایت کاروتک دنبال کنید.

فکر کردن به بازی‌هایی که در طول سال‌های اخیر مخاطب را تا مرز هایپ کردن (یا همان هیجانی کردن) کشاند و سپس آن‌ها را در هوا مثل یک بمب منفجر کرد، کار بسیار سختی است؛ اما نه برای Cyberpunk 2077 که همیشه مثال خیلی خوبی در حوزه خالی بندی و بزرگ جلوه‌دادن موردی در صنعت بازی‌های ویدویی شناخته می‌شود. اگر خاطرتان باشد، این بازی قبل از عرضه نسخه سوم مجموعه The Witcher با انتشار یک تیزر نامفهوم معرفی شد؛ اما زمانی که همه چیز برای استودیوی لهستانی سی دی پراجکت رد (CD Projekt Red) روی چرخه افتاد، بزرگ‌نمایی‌ها، نمایش‌ها، اطلاعات و رجزخوانی‌ها به گونی‌ای گسترده شد که همه طرفداران برای تجربه‌ این بازی هیاهو کرده و منتظر بوده‌اند.

به هر حال اگر بگوییم که همه چیز برای استودیوی سی دی چراجکت رد بعد از عرضه این بازی به صورت بد رخ داد، کاملاً به نکته اشتباهی اعتراف کرده‌ایم. هیچ چیز بد نبود، بلکه کاملاً افتضاح بود. ویژگی و پتانسیل‌های از دست رفته، مشکلات مشکوک در روند تولید بازی، مجموعه گسترده‌ای از ایرادات فنی ( به‌ویژه در کنسول‌های نسل پیش) و تعداد زیادی از نقص‌های مهم دیگر تجربه‌ای برای تیم سازنده و مدیران ارشد استودیو شد که همچین چیزی را تاکنون در صنعت سرگرمی مشاهده نکرده بودیم و با توجه به نمایش‌هایی که از Cyberpunk 2077 دیده بودیم، هیچ پیشبینی‌ای در خصوص بروز وقوع حتی یک مشکل را برای آن نمی‌کردیم.

بدون شک ۱۴ ماه گذشته برای سی دی پراجکت رد، سخت‌ترین ماه‌های کاری‌ای بوده که یک استودیوی بازی‌سازی آن را با گوشت و پوست و استخوان تجربه کرده؛ چراکه این توسعه‌دهنده لهستانی با عواقب وحشتناک جهانی برای بازی‌ای که به دروغ بزرگ‌نمایی کرده بود، دست‌وپنجه نرم می‌کرد و هنوز هم از شر موضوعات این چنینی خلاص نشده است.

تیم سازنده و مدیران این شرکت تمام شهرت، اعتماد، سود و هر آنچیزی که در سال ۲۰۱۵ به واسطه عرضه بازی The Witcher 3 به دست آورده‌ بوده‌اند، حالا به وسیله این بازی سوخته از دست دادند. دعوای حقوقی، حذف از فروشگاه بازی‌ها، بازپرداخت پول تمام بازیکنان، کاهش قیمت پایه بازی و هر آنچیزی که هر توسعه‌دهنده در کابوس‌های خودش می‌بینید، تمام اعضای این استودیو به تجربه آن پرداختند.

مسئله‌ای که این استودیوی لهستانی هنوز روی آن با منتقدان و مخاطبان شرط بندی می‌کند، این است که بازی Cyberpunk 2077 به واسطه به‌روزرسانی‌هایی که در آینده قطعاً دریافت خواهد کرد، همان تجربه عالی‌ای را ارائه می‌دهد که تیم توسعه‌دهنده از سال‌ها قبل قولش را داده بودند. خب حالا نقطه عطف این به‌روزرسانی‌هایی که تیم سازنده در نظر گرفته، از کجا آغاز می‌شود؟ از زمان انتشار نسخه‌های نسل نهمی این بازی برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس که تنها چند روز از عرضه آن می‌گذرد.

ما اینجا هستیم تا تجربه نسخه نسل نهمی این بازی را نقد کنیم. با این حال، به‌روزرسانی آخری که منتشر شد و به همراه خودش ورژن جدید بازی را ارائه داد، یک قدم کوچک دیگر از سوی این استودیوی لهستانی به سمت مقصدی شناخته می‌شود که در دور دست واقع‌ شده و حالا حالاها به آن نمی‌رسیم. اگر فکر می‌کنید با تجربه‌این ورژن جدید به آن بازی‌ای که سازندگان در سال‌های گذشته قول عرضه‌اش را داده بوده‌اند می‌رسید، باید بگویم که کاملاً از خواندن، تماشا کردن یا تجربه کردنش ناامید خواهید شد.

پس از گذشت یک سال از عرضه به‌روزرسانی‌های مختلف و همچنین عرضه کنسول‌های خانگی جدید، بازی Cyberpunk 2077 حالا از نظر فنی پایداری بهتری نسبت به دسامبر سال ۲۰۲۰ دارد. در‌حالی‌که برخی از مشکلات گیم‌پلی آن هم برطرف شده، اما هنوز ایرادات در قامت خودشان باقی مانده‌اند. یک بازی عمیقاً معیوب، باز هم پتانسیل‌های از دست رفته و موارد این چنینی که در بطن خالص آن مشاهده می‌شود؛ اگرچه پیشرفت‌هایی هم در عوض کردن مکانیزم گیم‌پلی ایجاد شده است، اما پرداخن به این مسائل کوتاه و جزئی مثل دیدن قطره‌ای آب در اقیانوسی وسیع خواهد بود.

« بازی Cyberpunk 2077 حالا از نظر فنی پایداری بهتری نسبت به دسامبر سال ۲۰۲۰ دارد. در‌حالی‌که برخی از مشکلات گیم‌پلی آن هم برطرف شده، اما هنوز ایرادات در قامت خودشان باقی مانده‌اند. یک بازی عمیقاً معیوب، باز هم پتانسیل‌های از دست رفته و موارد این چنینی که در بطن خالص آن مشاهده می‌شود؛ اگرچه پیشرفت‌هایی هم در عوض کردن مکانیزم گیم‌پلی ایجاد شده است، اما پرداخن به این مسائل کوتاه و جزئی مثل دیدن قطره‌ای آب در اقیانوسی وسیع خواهد بود.»

قابل توجه‌ترین پیشرفت‌ها فقط در شرایط فنی بازی ایجاد شده است. من نسخه نسل هشتمی بازی Cyberpunk 2077 را از طریق قابلیت پشتیبانی از نسل قبل در کنسول پلی‌استیشن ۵ تجربه و بررسی کردم که ورژن نسل هشتم واقعاً یک تجربه افتضاح در هر زمینه‌ای که فکرش را می‌کنید بود، به‌طوریکه آن بازی هر یک ساعت یکبار با کرش‌های مختلف و متفاوت متوقف می‌شد. از نظر فنی، این محصول یکی از ضایع‌ترین و بی‌سابقه‌ترین بازی‌هایی بود که اخیراً به تجربه آن پرداخته بودم ( و البته خود بازی Fallout 76 را هم در زمان عرضه‌اش تجربه کردم؛ بنابراین این حرف را به صورت منطقی می‌زنم).

با بازگشت به دنیای بازی برای اولین بار بعد از یک سال، تماشای بهبودهای بصری کاملاً مشهود است. من هیچ کرشی را مشاهده یا تجربه نکرده‌ام و درست جایی که در نسخه قبلی توانستم به قدم زدن پرداخته و در کارناوالی از اشکلات و باگ‌های خنده‌دار بازی غرق شوم، حالا این نسخه از Cyberpunk 2077 در همان مکان اشکالاتی دارد که می‌توانیم در سایر بازی‌های جهان باز نمونه‌اش را مشاهده کنیم. هنوز ایراداتی در اینجا وجود دارد که اصلاً هم کوچک نیست؛ برای مثال نرخ فریم در برخی از صحنه‌ها کاهش پیدا می‌کند، NPC‌ها یا همان شخصیت‌های غیر قابل بازی در برخی از موارد حالت عجیبی به خود می‌گیرند، کشیدگی بافت‌ها هنوز هم اتفاق می‌افتد (به‌خصوص زمانی که در شهر رانندگی می‌کنید).

به هر حال تاکنون من با هیچ کرشی مواجه نشدم و بازی آن استقامت جان دارش را به من نشان داد، اما باید قبول کنید که این عنوان همچنان پر از باگ است. البته نه آن باگ‌هایی که بخواهیم به غیر قابل تجربه بودن Cyberpunk 2077 اغراق کنیم، بلکه یک پیشرفت ثابت دارد. از نظر بصری، به اندازه کافی خوب به نظر می‌رسد. گرافیک نسخه نسل هشتمی Cyberpunk 2077 یکی از زمینه‌هایی بود که بازی حتی در کنسول‌های نسل آخر (در زمان عرضه) تحت تأثیر خوبی قرار می‌گرفت.

بنابراین اصلاً تعجب آور نیست که ببینیم گرافیک بازی با توجه به فناوری‌های جدید قدم خوبی روبه‌ جلو برداشته است. در بخش تنظیمات، گزینه‌ای برای فعال کردن قابلیت رهگیری پرتو وجود دارد که باعث می‌شود محیط‌های پوشیده از نئون شهر نایت سیتی بسیار زیبا‌تر از قبل ظاهر شود. اگرچه مشاهده کردن این قابلیت و عملکرد پرتویی، بهایی به اسم افت کاهش فریم از ۶۰ به ۳۰ را برای بازیکنان به همراه دارد. با این حال، حتی بدون فعال بودن رهگیری پرتو، بازی Cyberpunk 2077 در اکثر موارد یک بازی زیبا است.

« باید قبول کنید که این بازی همچنان پر از باگ است. البته نه آن باگ‌هایی که بخواهیم به غیر قابل تجربه بودن Cyberpunk 2077 اغراق کنیم، بلکه یک پیشرفت ثابت دارد.»

تغییرات جزئی ولی کاربردی به بازی اضافه شده که به روش‌های مختلف شما را سرگرم می‌کند. برای مثال، رانندگی در حال حاضر بهبود یافته است و کشش ماشین‌ها و هندلینگ آن‌ها روان‌تر از آن‌ چیزی شده که پیش‌تر به تجربه آن پرداخته بودید. البته خود من در زمان عرضه بازی Cyberpunk 2077 از اقلیت‌ بازیکن‌هایی بودم که واقعاً از سیستم رانندگی بازی لذت بردم؛ پس این موضوع را در نظر داشته باشید، چرا که نمی‌توانیم این تغییر را یک موضوع اساسی بدانیم. اگر سال گذشته در همان تجربه اولتان از سیستم رانندگی و فیزیک آن لذت برده‌اید (مثل من)، در اینجا تغییرات زیادی را مشاهده نمی‌کنید؛ اما بیشتر از تجربه‌ رانندگی با قابلیت‌های بازخوردهای لمسی و محرک‌های تطبیقی لذت خواهید برد.

در همین حال، هوش مصنوعی موضوع دیگری است که قطعاً استودیوی سی دی پراجکت برای اصلاح آن تلاش کرده است. اکنون دشمنان مانند انسان‌های واقعی در موقعیت‌های جنگی علیه شما مواضع‌ خودشان را حفظ کرده و با هوشیاری کامل بازیکنان را محاصره خواهند کرد. البته آتش بازی‌ها هنوز کمی بیش از حد ابتدایی به نظر می‌رسند و تمام دشمنان آن خطری را که باید برای مخاطب داشته باشد، ندارند؛ اما می‌توان اینگونه تفسیر کرد که حداقل دچار مرگ مغزی نشده‌اند.

علاوه بر این، سیستم هوش مصنوعی برای شخصیت‌های غیر قابل بازی خارج از محیط‌های نبرد هم شاهده بهبودهایی بوده است. مخصوصاً اگر واکنش NPCها در پیاده‌رو و پشت خودروهایشان را تماشا کنید. بنابراین اگر این سری به سمت هر کدام از آن‌ها اسلحه بکشید، با واکنش‌های مختلف (و بعضاً حتی تهاجمی) روبه‌رو خواهید شد و دیگر قرار نیست که آن‌ها جلوی شما روی زمین بنشینند.

با این حال موضوع در حال بحث، بررسی نکات مثبتی است که بازی با آن مواجه شده و دوست دارد داستان جدیدی را برایتان روایت کند. شاید برخی از این ویژگی‌های جدید توجه شما را حسابی به خودش جلب کرده باشد، اما تمامی آن‌ها پیشرفت اساسی‌ای نیست که انتظارش را داشته باشید؛ بلکه موارد ابتدایی هستند که باید در هر بازی جهان باز امروزی قرار داشته باشد.

بنابراین با توجه به باطلاقی که این بازی و استودیوی سازنده‌اش گیر کرده بود، Cyberpunk 2077 می‌خواهد که شما آن‌ها را به چشم یک پیشرفت اساسی نگاه کنید که خط داستانی این محصول نقش‌آفرینی را به ساختارهای جدید رسانده است. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود: آیا الان بازی در وضعیتی قرار گرفته که کمتر از آن شکایت شود؟ طبیعتاً بازی Cyberpunk 2077 دیگر قرار نیست از فروشگاه‌های مختلف فیزیکی و مجازی حذف شود، اما آیا این محصول واقعاً بازی خوبی است؟

« با این حال، همان‌طور که اوضاع در حال حاضر با روشی که گفتیم پیش پیش خواهد رفت، Cyberpunk 2077 هنوز از مشکلات فاحش بسیار زیادی رنج می‌برد که باید برطرف شوند. در حال حاضر، تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که از یک بازی متوسط به محصولی‌ رسیده‌ایم که کمی بهتر از معمولی شناخته می‌شود.»

در جواب سؤال بالا باید بگویم خیر، اما آیا این بازی مناسب است؟ طبیعتاً بله. Cyberpunk 2077 به واسطه چند لحظه داستانی ناب و واقعاً خوب با برخی از مأموریت‌های نفس‌گیر و شخصیت‌های کاملاً گرم و صمیمی، گهگداری در مغز و قلب مخاطب می‌درخشد؛ اما هنوز هم همان محتوای تهی و پوچی را دارد که دوست نداشتیم مشاهده کنیم. من بشخصه همان بازی‌ای را می‌خواهم که سازندگان با انتشار تریلرهای مختلف و قابلیت‌هایی که دیگر در بازی وجود ندارد، روی آن مانور تبلیغاتی می‌دادند. دنیای بازی آن‌جایی است که باید به آن‌ نگاه کردن، نه اینکه با آن درگیر شد و این موضوع چیز بیشتری از لباس پوشیدن شخصیت‌های اصلی خواهد بود.

بیشتر سیستم نقش آفرینی‌ای که در این بازی با آن روبه‌رو می‌شویم، بسیار نامرتب به نظر می‌رسند. کاهش شدید استانداردها در زمان عرضه (سال گذشته) باعث شد تا این تصور در ذهن مخاطب ایجاد شود که اضافه شدن ۲ الی ۳ قابلیت نسبتاً کوچک، یک جهش بزرگ رو به جلو تلقی می‌شود؛ اما در واقع این‌ها از حداقل‌ترین نکاتی است که یک سازنده برای تولید بازی‌های جهان باز باید رو آن توجهات لازم را بگذارد. برای من و احتمالاً شما که به تجربه‌این بازی (نسخه جدید) پرداخته‌اید، در بهترین حالت یک پیشرفت و بهبود حاشیه‌ای است.

البته انتظار بهبودهای ناگهانی و عظیمی که یک شبه روی بازی اعمال شود، عملاً منطقی نیست. با توجه به وضعیت پر تشنجی که بازی در زمان عرضه تجربه کرد، به‌روزرسانی‌های بزرگ دیگری باید عرضه شوند تا حداقل به سطوحی برسیم که یک سال پیش‌ انتظار داشتیم در زمان عرضه به تجربه آن موارد بپردازیم. حتی ممکن است که این موضوع هم درست از آب در نیاید و به‌روزرسانی‌های بعدی فقط در حد درست کردن وضعیت اسفناک Cyberpunk 2077 عرضه شوند. با این حال، همان‌طور که اوضاع در حال حاضر با روشی که گفتیم پیش خواهد رفت، Cyberpunk 2077 هنوز از مشکلات فاحش بسیار زیادی رنج می‌برد که باید برطرف شوند. در حال حاضر، تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که از یک بازی متوسط به محصولی‌ رسیده‌ایم که کمی بهتر از معمولی شناخته می‌شود. اگر منتظر برداشتن اولین قدم‌های خود در شهر Night City هستید تا پیشرفت‌های معنی‌داری که باید را تجربه کنید، توصیه من به شما این است کمی بیشتر صبر کنید؛ مطمئن باشید که بازی Cyberpunk 2077 ارزش صبر کردن را دارد.

این نقد و بررسی توسط منتقد از روی نسخه پلی‌استیشن ۵ نگارش شده است.

در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید
۲۵ دی ۱۴۰۱
گیم لیست
دیدگاه‌های این مطلب 0
گیم لیست | ۵۰ بازی داستانی که در سال ۲۰۲۳ و بعد از آن منتشر می‌شوند (قسمت اول)
۲۵ دی ۱۴۰۱
بازی WWE 2K23
دیدگاه‌های این مطلب 0
شایعه: زمان رونمایی از بازی WWE 2K23 تا رویداد رویال رامبل به تعویق افتاد
تازه‌ترین ویدیو‌ها
۲۵ دی ۱۴۰۱
بازی The Callisto Protocol
دیدگاه‌های این مطلب 0
هزینه ساخت بازی The Callisto Protocol حدود ۱۶۲ میلیون دلار بوده است
ویترین ویترین
ویترین
ویدیو ویدیو
ویدیو
جستجو جستجو
جستجو