فلشبک: نقد و بررسی بازی Frostpunk
یکی از عناوینی که سال گذشته نظر همهگان را به خود جلب کرد، Frostpunk بود. «فراستپانک»، بازتعریفی برای سبک شهرسازی است. تمامی المانهای «فراستپانک» به قدری زیبا کنار یکدیگر نشستهاند که نمیتوانید جذابیتهای آن را انکار کنید. اما چگونه این بازی توانست اینگونه نظر طرفداران سبک شهرسازی/بقا را به خود جلب کند و به یکی از موفقترین بازیهای این سبک بدل شود؟
فراستپانک شاید در نگاه اول بازی عجیبی به نظر برسد که کمتر کسی به سراغ آن میرود، اما به مرور زمان و با عادت کردن به گیمپلی این بازی، میتوانید به راحتی ساعتها وقت پای این بازی بگذارید و از تجربه آن خسته نشوید. البته موضوعی که در ابتدا باید متوجه آن شوید، این است که فراستپانک بدون شک یکی از سختترین بازیهایی است که میتوانید آن را تجربه کنید. البته بازیهای شهرسازی همگی سختیهای مخصوص به خودشان را دارند اما فراستپانک جنس سختی متفاوتی را ارائه میدهد که به راحتی چالش را از هر پلیری طلب میکند. مهم نیست که چند ساعت یا حتی چند سال تجربه بازیهای شهرسازی را دارید؛ برای تجربه فراستپانک باید هر چیزی که در اختیار را به میان بیاورید.
بیقانونی محض
شاید بزرگترین دلیلی که بازی «فراستپانک» را دوست داشتم، تفاوت روایتش با تمام بازیهای شهرسازی است. هیچ اتفاقی خوشی قرار نیست در بازی رخ دهد و تنها خبر خوب این است که از فاجعههای یکی پس از دیگری نجات پیدا کنید و این همان نور امیدیست که تمام بازی را تشکیل میدهد. همهچیز در بازی شما را به چالش میکشد و حالا شما، به عنوان رهبر مردم وظیفه دارید که مردم را از این سرمای طاقتفرسا نجات دهید و با ساخت و ساز میدانهای نفتی و بخار، شهر و مردمتان را زنده و گرم نگهدارید. در این بین هم باید افراد مختلف از شهرهای همسایه را پیدا کنید و به شهر خود بیاورید تا بتوانید کارکنان بیشتری داشته باشید و در نهایت به آسودگی مردمتان کمک بیشتری کنید. اما شک نکنید که انجام دادن این مهم، سختترین و چالشبرانگیزترین موردی است که کنار آمدن با همه پیامدهایش کاری نیست که در ساعات اولیه بازی انجام دهید!
البته فقط گرم نگه داشتن نیست که از شما یک رهبر محبوب میسازد! ساخت و ساز بخشهای مختلف، ایجاد کار و به دست آوردن آذوقه، مواد اولیه، دارو و نجاتیافتهها، از جمله کارهای مهمی است که قطعا اگر به انجام آنها نپردازید، خیلی زود سرما به شما غلبه میکند. البته بهتر است بدانید که در این میان وضع کردن قوانین درست و بهجا نیز از جمله نکاتی است که شما را در مقابل مردمتان یک رهبر محبوب میسازد. در بازی درجهای به نام «درجه امید» وجود دارد که باید با تصمیمات درست و گرم نگهداشتن مردم، این «درجه امید» را در بالاترین حد امکانش نگه دارید.
در بازی کتابی به نام «کتاب قانون» وجود دارد که بسته به شرایط مختلف، باید قوانین مختلف را برای شهر خود وضع کنید. به عنوان مثال اگر از مردم شهر شما کسی بمیرد، باید قانونی وضع کنید که یا بدن آنها را تیکه تیکه کنید و جایی رها کنید و یا قبرستانی بسازید تا آنها را دفن کنید. در ابتدا شاید ساختن قبرستان و دفن کردن آنها کار عاقلانهای به نظر برسد، اما وقتی که منابع کافی برای ساختن قبرستان ندارید و جنازه مردم کم کم به مرحله گندیدن برسد، مجبور میشوید که به نحوی از شر این بدنها خلاص شوید.
تمام المانهایی که بالاتر گفتیم به همدیگر مرتبط هستند. بالا نگهداشتن درجه امید در بازی سختترین کار ممکن است. مثلا اگر افراد مرده را تکهتکه کنید این درجه امید به مرور زمان به شکل چشمگیری کاهش پیدا میکند؛ اما برای این که بتوانید قبرستان درست کنید، نیاز به منبع کافی دارید، برای به دست آوردن منبع کافی نیاز به کارگرهای بیشتر دارید، برای کارگرهای بیشتر نیاز به مکانی برای زندگی آنها دارید و برای درست کردن مکان زندگی آنها نیاز به منابع مختلف و گرما دارید تا بتوانید آنها را زنده نگهدارید!
همه چیز در بازی به یکدیگر مرتبط هستند و شاید همین موضوع جذابترین بخش بازی باشد. هرچقدر هم که سعی کنید در بازی مشکلات مختلف را برطرف کنید، مطمئن باشید نکات ریز و درشتی هستند که در سر راهتان سبز میشوند و شما را اذیت میکنند و تنها با یک تصمیم اشتباه میتوانید تمام کارهای خوبی که در بازی انجام دادید را تحت شعاع این تصمیم قرار دهید و به مرور زمان درجه امید خود را کاهش دهید و کمتر کنید.
منابع در بازی حرف اول و آخر را میزنند؛ بعضی اوقات برای به دست آوردن منابع، باید کارگرهای خود را به نقاط دیگری از سرزمین بازی بفرستید؛ که البته برای فرستادن کارگر به دیگر نقاط دنیای بازی هم نیازمند به منابع مختلف هستید. هر چقدر بتوانید بهتر منابع خود را مدیریت کنید، در ساختن شهری گرم و بیمشکل موفقتر هستید. مدیریت منابع در Frostpunk تقریبا زمین تا آسمان با تمام بازیهای مدیریتی که تا به امروز تجربه کردهاید، تفاوت دارند. البته این موضوع را هم باید مد نظر داشته باشید که در کنار مدیریت منابع، نحوه خرج کردن این منابع هم اهمیت دارند. دقت به جزئیات این بازی یکی از جنجالیترین و جذابترین نکاتی هستند که نمیتوان به راحتی از آن گذشت و تقریبا در کمتر بازی شاهد آن هستیم.
در بازی قوانین زیادی وجود دارد، اما تنها یک قانون و یک شعار است که شما را در طول بازی زنده نگه میدارد: «در مقابل سرما دوام بیاورید!»
اختتامیه کتاب قانون
جذابیتهای بصری «فراستپانک» بیپایان است. بازی برای یک عنوان شهرسازی به قدری جذاب و چشمنواز است که دهها ساعت میتوانید به منظره سرد، سفید و خشک بازی نگاه کنید اما باز هم خسته نشوید. در این بین آتشهای برافروخته از سازههای بازی که رنگ نارنجی و قرمز رنگ دارند، ترکیب جذابی را همراه با برفهای سفید ایجاد کردهاند.
در کنار همه اینها انیمیشنهای مختلف در بازی با جذابیت بالایی همراه است. از گذر شب و روز تا امواج طوفان یخ که گهگاه در بازی گرفتارشان خواهید شد. با این که مردم شهرتان بسیار کوچک دیده میشوند، اما لحظهای فکر نکنید که سازندگان از آنها بیاهمیت گذشتهاند و توجهی به انیمیشنهای این افراد نکردهاند.
موسیقی جذاب و خارقالعاده بازی از جمله نکاتی است که بدون شک نمیتوان به راحتی از آن گذشت. موسیقی گوشنواز را آقای Piotr Musial لهستانی نواخته است که پیشتر وظیفه ساخت موسیقیهای بازیهایی همچون Deadfall Advantures و Anomaly 2 را بر عهده داشت. موسیقی همانند بازی یک ناامیدی و تلخی را در جریانش به گوش میرساند که در طول بازی از نوای آرام اما پر از حرف و ترس آن لذت خواهید برد.
سرد و بیروح
بازی «فراستپانک» که برای کامپیوترهای شخصی و کنسولهای نسل هشتمی منتشر شده، یکی از جذابترین بازیهاییست که میتوانید در سبک «شهرسازی» تجربه کنید. پس بدون شک و اگر علاقهای به این سبک دارید، به هیچوجه این عنوان سرگرمکننده و چالشبرانگیز را از دست ندهید.