گزارش: ۹۴٪ از کل بازیهای فروش رفته در سال ۲۰۲۲ به صورت دیجیتالی بودند
درآمد جهانی بازیهای منتشر شده در به صورت دیجیتالی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۷۲.۸ میلیارد دلار است که در مقابل آن، میزان ۱۰.۷ میلیارد دلار به صورت فیزیکی درآمده است.
در دهه گذشته، بازیهای دیجیتالی از لحاظ فروش بخش بزرگی از صنعت بازیهای ویدیویی را از آن خود کرده بود و این روند رو به رشد حتی تا امسال هم وجود داشت. البته موضوع فروش دیجیتالی محصولات فقط مربوط به بازیهای ویدیویی نمیشود و این آمار برای سایر محصولات سرگرمی هم صدق میکند؛ اما به هر حال گزارشهای سالیانه به ما نشان میدهد که هر بخش از صنعت سرگرمی چگونه پیشرفتهای خود را در این زمینه حفظ کردند.
طبیعتاً با میزان فروش کم محصولات فیزیکی، بازیهای دیجیتالی به جایگاه بالاتری از لحاظ فروش دسترسی پیدا میکنند حالا با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، آمار و ارقام تازهای از این بازار به دست رسیده که میتواند برای طرفداران اطلاعات جالبی داشته باشد.
طبق دادههای منتشر شده توسط رسانه Gamesindustry که اطلاعات آن توسط Newzoo منتشر شد، حدود ۷۲٪ از میزان فروش بازیها روی کنسولهای خانگی در سال ۲۰۲۲ میلادی به صورت دیجیتالی بودند و فقط ۲۸٪ از این آمار را بازیهای فیزیکی به ثبت رساندند. در خصوص بازار بازیهای رایانههای شخصی نیز همین روند ثابت است و به طور شگفتانگیزی، ۹۸٪ درصد از میزان فروش محصولات روی آن پلتفرم به صورت دیجیتالی بوده که با وجود فروشگاههای قوی مثل اپیک گیمز استور یا استیم، این آمار و ارقام روی رایانههای شخصی کاملاً طبیعی است.
به صورت میانگین، تمام پلتفرمهای قابل بازی مجموعاً روی هم میزان ۹۴.۲٪ درصد از فروش کل محصولات را به صورت دیجیتالی تجربه کردند و تنها ۵.۸٪ باقی مشمول فروش فیزیکی عناوین شدند. البته این موضوع هم لازم به ذکر است که تعدادی از ناشران مثل کمپانی نینتندو محصولات خودشان را عموماً به صورت فیزیکی در اختیار مخاطبانشان قرار میدهند و با توجه به این موضوع، احتمالاً در تا پایان رسمی سال، مقداری در آمار و ارقام تفاوتهایی را مشاهده کنیم.
به هر صورت، این موضوع برای ما ثابت شده است که فروشگاههای دیجیتالی آمار موفقی را هر ساله نسبت به خردهفروشیهای فزیکی در سراسر دنیا به ثبت میرسانند و همین موضوع میتواند در آینده توجه کمپانیهای بزرگی مثل سونی یا مایکروسافت را به سمت ارائه کنسولهای «سرویس محور» جلب کند.
در مجموع باید گفت که درآمد جهانی بازیهای دیجیتالی برای سال ۲۰۲۲ میلادی مبلغ ۱۷۲.۸ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته و از طرفی هم میزان فروش فیزیکی بازیهای ویدیویی با رقم ۱۰.۷ میلیارد دلار بسته شده که آن هم نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰٪ با کاهش میزان فروش روبهرو شده است. به هر حال در آینده برای دریافت و مطالعه اخرین اخبار پیرامون این موضوع و برنامههای بعدی کمپانیها یا استودیوهای سازنده، وب سایت بازینامه را حتماً دنبال کنید.
نظر شما در خصوص این خبر چیست؟ آیا شما هم یکی از بازیبازهایی هستید که محصولات موجود در صنعت بازیهای ویدیویی را به صورت دیجیتالی تهیه کردند؟ با توجه به این موضوع که در خارج از ایران، بازیهای فیزیکی و دیجیتالی با یک قیمت مشخص به فروش میرسند، به نظر شما دلیل این همه اختلاف آمار و ارقامی چیست؟ نظرات خود را پیرامون این موضوعات با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.