دیدگاه‌های این مطلب 0

همه چیز در مورد رویداد گلوبال گیم جم

بازی
علی جلیلی ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

چندی پیش رویداد گلوبال گیم جم (Global Game Jam)  در ایران و جهان به صورت هم‌زمان آغاز به کار کرد و شرکت‌کنندگان در این رویداد ظرف ۳ روز بازی‌های خود را طبق عناصر تعرفی شده از سوی داوران ساختند. شاید بعد از مطالعه اخبار پیرامون این رویداد با خود سؤال کرده باشید که در مجموع با چه چیزی طرف هستیم؟ برای پاسخ به چنین سؤالی، مقاله اختصاصی کاروتک از رویداد گلوبال گیم جم را دنبال کنید.

گلوبال گیم جم که به اختصار GGJ هم نامیده می‌شود، یک رویداد بازی‌سازی سالانه توزیعی است. ایده کلی و شاکله اصلی آن الهام گرفته شده بر اساس رویداد Nordic game Jam بود که دیگر خبری از آن نیست و الان Global Game Jam در اولویت تیم‌های بازی‌سازی مستقل جهان قرار دهد. این رویداد به صورت اورجینال توسط چندین شخصیت مهم از جمله سوزان گلد (Susan Gold)، گورم لای (Gorm Lai)، ایان شریبر (Ian Schreiber) و فواد خسمود (Foaad Khosmood) توسعه پیدا کرد که الان زیر نظر انجمن بین‌اللی توسعه‌دهنگان Education SIG به فعالیت خودش ادامه می‌دهد.

هدف از این رویداد ایجاد و تقویت عناصر خلاقیت، همکاری و کار تیمی است که بازیسازان را مجبور به تعامل با سایر اعضا می‌کند. در هر سایت، شرکت‌کنندگان برای توسعه ایده‌ها، تشکیل گروه‌های کوچک، ساخت بازی‌های جدید، خلاقانه و نوآورانه و ارائه آن به داوران در سطح کشوری و بین‌‌المللی، در یک بازه زمانی محدود گرد هم جمع می‌شوند. از سال ۲۰۱۳ میلادی، گلوبال گیم جم توسط Global Game Jam Incroporated مدیریت می‌شود. مدیران فعلی که جایگاه مدیران قبلی را برای عضویت در هیئت مدیره برگزار کننده این رویداد به دست آورده‌اند، شامل الانکا دونین (Elonka Dunin)، لیندزی گریس (Lindsay Grace) و زورایدا باتر (Zuraida Buter) می‌شود.

در سال ۲۰۱۹ میلادی، رویداد گلوبال گیم جم در ۸۶۰ سایت مختلف از ۱۱۳ کشور جهان، تیم‌های بازی‌سازی مختلفی ایجاد کرد که در طول یک هفته آخر، نزدیک به ۹۰۱۰ عنوان توسط بازیسازان و شرکت‌کنندگان ایجاد شد. به همین خاطر رویداد Global Game Jam فعالیت خودش را تحت ثبت یک علامت تجاری رسمیت بخشید و تاکنون روند رو به رشد خودش را نگه داشت.

شرکت‌کنندگانی که در این رویداد فعالیت خودشان را آغاز می‌کنند، باید در تمام سطوح از مهارت‌های بسیار زیادی بهره‌مند باشند. لازم به ذکر است که همه شرکت‌کنندگان می‌تواند مجموعه‌ای از مربیان حرفه‌ای، بازیسازان، هنرمندان و طراحان باشد. هنگامی که این رویداد شروع به کار می‌کند، شرکت‌کنندگان با ایده‌هایی که داوران در ذهن دارند، باید به خلق و توسعه یک بازی خودساخته تیمی کمک کرده و با تلفیق ایده‌های رسمی با خلاقیت شخصی، تیمی را تشکیل دهند که مجموعاً روی یک پروژه کار کنند.

برای برگزاری گلوبال گیم جم در کشورهای مختلف، سایت‌های حضوری باید شرایط خاصی خودشان را به عوامل برگزار کننده اعلام کرده و طبق چارت‌های مدنظر عوامل مذکور نسبت به تجهیز محیط و سایر قضایا اقدام کنند. مکان‌های این سایت باید مجهز به اینترنت پر سرعت باشد و به صورت نامحدود در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد. همچنین است که دسترسی به منابع موردنیاز بازیسازان مثل IDE هم باید وجود داشته باشد، محل ورودی و خروجی با بنرهای قابل تشخیص از قبل از شروع رویداد مشخص شده باشد و در نهایت بخش هماهنگ کننده رویداد باید به صورت کامل بحث اغذیه، تغذیه و نوشیدنی برای میهمانان، شرکت‌کنندگان و تمام عوامل را در نظر داشته باشند.

در هر سایت، رویداد گلوبال گیم جم به مدت ۴۸ ساعت به‌طور مداوم کار می‌کند که مدت زمان شروع آن ساعت ۵ بعد از ظهر روز نسخه به وقت محلی (ساعت ۹ به وقت ایران) خواهد بود و دو روز بعد در ساعت ۵ بعد از ظهر نیز به پایان می‌رسد. تا روز آخر بازیکنان باید به صورت خصوصی با هم‌تیمی‌های خود کار کنند، اما در همان روز پایانی بازیکنان به مدت دو ساعت فرصت خواهند داشت تا علاوه بر بارگذاری بازی ساخته شده، به تبادل اطلاعات با سیر تیم‌ها هم بپردازند. به هر حال این موضوع به عنوان یک رسم در رویداد گلوبال گیمز مورد پذیرش قرار نگرفته و سایت‌ها می‌توانند سیاست‌های خود را در این خصوص اعمال کنند.

همان‌طور که گفته شد، در ابتدای شروع رویداد به شرکت‌کنندگان یک موضوع خاص داده مثل «انقراض»

( که موضوع سال ۲۰۱۱ بود) داده می‌شود و تیم‌ها باید طبق خواسته مطرح شده از سوی داوران، عناوینی را به همین ترتیب توسعه دهند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان فهرستی از دستاورد‌های مختلف را در دست دارند که به این ترتیب روند رو به رشد خودشان را بر اساس لیست فهرست‌ها بررسی می‌کنند. البته این فهرست دستاوردها امتیاز دیگری هم دارد. به عنوان مثال، با استفاده از این لیست بازیسازان می‌توانند با افزودن یک عامل منحصر‌به‌فرد یا محدودکننده، راهکار محصولات خودشان را تعبین کرده و رونده توسعه خلاقانه بازی‌های خود را هدایت کنند.

تاریخچه این رویداد

اولین رویداد جامع گلوبال گیم جم از ۳۰ ژانویه تا ۱ فوریه ۲۰۰۹ در ۵۳ کشور مختلف برگزار شد. در این رویداد گیم جم، ۱۶۵۰ شرکت‌کننده دقیقاً ۳۷۰ عنوان تولید کرده‌اند.

دومین رویداد جامع گلوبال گیم جم در سال ۲۰۱۰ میلادی گسترش بیشتری پیدا کرد و ۱۳۸ سایت در سراسر جهان به میزبانی از این رویداد پرداختند که در نهایت ۹۰۰ بازی توسط ۴۳۰۰ شرکت‌کننده ساخته شد.

سومین رویداد گلوبال گیم جم در سال ۲۰۱۱ که از ۲۸ تا ۳۰ ژانویه برگزار شد، پیشرفت خیلی خوبی را تجربه کرد و از دل ۶۵۰۰ شرکت‌کننده در ۱۶۹ سایت مختلف از سراسر جهان، بیش از ۱۵۰۰ بازی استخراج شد.

چهارمین رویداد گلوبال گیم جم از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۱۲ با شرکت ۱۰۶۸۴ نفر که به صورت هم‌زمان در ۲۴۲ مکان (۴۷ کشور) آغاز شد. طبق برآوردهای به دست آمده ۲۲۰۹ بازی توسط بازی‌سازان ساخته شد و به خاطر رکورد شکنی‌ای که این رویداد از خود به جای گذاشت، نامش در همان سال در کتاب‌های ثبت رکورد گینس هم به ثبت رسید.

پنجمین رویداد گلوبال گیم جم در سال ۲۰۱۳ از ۲۵ تا ۲۷ ژانویه با ۱۶۷۰۵ شرکت‌کننده از ۳۱۹ مکان مختلف (۶۳ کشور) برگزار شد. در این رویداد هم ۳۲۴۸ عنوان تولید و در نهایت به دست قضاوت داوران سپرده شد.

رویداد بعدی سایت گلوبال گیم جم که به عنوان ششمین رویداد در نظر گرفته شده بود، در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵ در ۵۱۸ مکان مختلف از ۷۸ کشور جهان برگزار شد. در این رویداد هم ۵۴۳۸ بازی توسط شرکت‌کنندگان تولید شد.

هفتمین دوره رویداد گلوبال گیم جم هم در تاریخ ۲۹ تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی در حضور ۳۶۱۶۴ بازیکن شرکت‌کننده در ۹۳ کشور جهان برگزار شد.

هشتمین دوره گلوبال گیم جم در تاریخ ۲۰ الی ۲۲ ژانویه با بیش از ۳۶۴۰۱ شرکت‌کننده در ۹۵ کشور جهان برگزار شد.

نهمین رویداد گلوبال گیم جم در تاریخ ۲۶ الی ۲۸ ژانویه با ۴۲۸۱۱ شرکت‌کننده در ۱۰۸ کشور مختلف برگزار شد که از دل این رویداد، ۸۶۰۶ عنوان خارج شد.

دهمین رویداد گلوبال گیم جم از تاریخ ۲۵ الی ۲۷ ژانویه با حضور ۴۷۰۰۹ شرکت‌کننده در ۱۱۳ کشور مختلف از جهان برگزار شد که در نهایت ۹۰۱۰ عنوان توسط داوران ناظر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

یازدهمین رویداد گلوبال گیم جم از تاریخ ۳۱ ژانویه تا ۲ فوریه با حضور ۴۸۷۵۳ شرکت‌کننده در ۱۱۸ کشور مختلف جهان برگزار شد و در نهایت ۹۶۰۱ بازی توسط بازیسازان تولید شد.

دوازدهمین رویداد گلوبال گیم جم هم از تاریخ ۲۷ الب ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ با حضور ۲۸۸۵۲ شرکت‌کننده در ۵۸۵ سایت مختلف (۱۰۴ کشور) برگزار شد که از دل آن ۶۳۸۳ بازی خارج شد. این رویداد به دلیل شیوع ویروس همه‌گیر کرونا به صورت آنلاین، اما با نظارت‌های سخت انجام شد.

در نهایت باید گفت که همه بازی‌های تولید شده در این رویداد تحت مجوز رایگان Creative Commons Non Commercial Share Alike 3.0 قرار می‌گیرد. با اینکه مالکیت معنوی آثار ساخته شده در نزد سازندگان قرار می‌گیرد، اما خود رویداد گلوبال گیم جم حق تبلیغ هر یک از آثار ساخته شده را در دسترس خواهد داشت و افراد نمی‌توانند محصولات خود را خارج از این رویداد برای فروش یا تجربه عموم منتشر کنند. تمام عناوین ساخته شده به عنوان حق منبع در وب‌سایت رسمی گلوبال گیم جم بایگانی می‌شود.

نظر شما در خصوص رویداد گلوبال گیم جم چیست؟ آیا به عنوان بازیساز امسال در رویداد مذکور شرکت کرده‌اید؟ ایا قصد دارید در سال آینده خودتان را در کنار سایر شرکت‌کنندگان جهانی محک بزنید؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید
۲۷ دی ۱۴۰۱
بازی Silent Hill 2 Remake
دیدگاه‌های این مطلب 0
سازنده اسبق مجموعه Silent Hill از توانایی استودیوی Bloober Team تولید بازی Silent Hill 2 Remake می‌گوید
۲۵ دی ۱۴۰۱
گیم لیست
دیدگاه‌های این مطلب 0
گیم لیست | ۵۰ بازی داستانی که در سال ۲۰۲۳ و بعد از آن منتشر می‌شوند (قسمت اول)
تازه‌ترین ویدیو‌ها
۲۵ دی ۱۴۰۱
بازی WWE 2K23
دیدگاه‌های این مطلب 0
شایعه: زمان رونمایی از بازی WWE 2K23 تا رویداد رویال رامبل به تعویق افتاد
ویترین ویترین
ویترین
ویدیو ویدیو
ویدیو
جستجو جستجو
جستجو