دیدگاه‌های این مطلب 0

دلیل نامه | چگونه WWE 2K22 بعد از فاجعه WWE 2K20 خودش را ثابت می‌کند؟

ایکس‌باکس
علی جلیلی ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

بازی WWE 2K20 ، که یکی از فاجعه‌ترین بازی‌های استودیوی ۲کی اسپرت (2k Sports) شناخته می‌شود، در زمان انتشارش نقش منفی‌ای را در صنعت بازی‌های ویدیویی ایفا کرد و در عین حال به لقب بدترین عنوان ورزشی ساخته شده در طول تاریخ کنسول‌های نسل هشتم دست یافت. حالا با معرفی نسخه جدید این مجموعه پس از یک سال استراحت کامل، سازندگان ادعا می‌کنند نسخه جدید سری بازی یاد شده یکی از متفاوت‌ترین نسخه‌های شبیه‌ساز کشتی کج است که بازیکنان به تجربه آن می‌پردازند، اما چگونه؟ برای یافتن پاسخ سؤال، این دلیل نامه را از وب‌سایت کاروتک دنبال کنید.

با احتساب این موضوع که بازی WWE 2K22 تابوی عرضه بازی‌های ورزشی را شکانده و به اولین عنوان ورزشی‌ای تبدیل شده که در یک سال درست عرضه می‌شود (برخلاف سایر بازی‌ها ورزشی که زودتر از سال میلادی عرضه می‌شوند؛ مثل FIFA 22، NBA 2K22 و از این قبیل از عناوین که همگی در سال ۲۰۲۱ عرضه شده‌اند)، تا روز انتشار دقیقاً ۲۹ ماه از عرضه آخرین نسخه این مجموعه می‌گذرد.

البته باید توجه داشته باشید که منظور ما اصلاً بازی WWE 2K Battleground نیست و دقیقاً هدف بررسی نسخه‌هایی از مجموعه WWE 2K است که نام ژانر شبیه‌ساز را یدک می‌کشد نه یک محصول آرکید. به هر ترتیب اگر از بازیکنان پایه و طرفدار این مجموعه از گذشته بوده باشید، با من هم عقیده خواهید بود که بازی WWE 2K20 به‌طور فراموش نشدنی‌ای فاجعه بود، اما این تنها دلیل ما در جهت انتظار کشیدن برای تجربه نسخه جدید نیست.

تا سال ۲۰۱۹ وینس مک ماهون (Vince McMahon) به عنوان رئیس کمپانی WWE یا به‌طور کامل World Wrestling Entertainment ( یا سازمان جهانی کشتی‌ سرگرمی) بدون رقیب در این رشته ورزشی حکومت می‌کرد و مخاطبان مجبور بوده‌اند تا از محصولات نمایشی آن حمایت کنند؛ اما در همان سال کمپانی جدیدی در این ژانر سرگرمی تحت نام All Elite Wrestling یا AEW فعالیت خودش را آغاز کرد که زنگ خطر را برای وینس مک ماهون، سرمایه‌داران و تیم مدیریتی به صدا درآورد.

از آن سال تاکنون که نزدیک به ۳ سال می‌گذرد، کمپانی AEW پیشرفت‌های فراوانی نسبت به WWE داشته و حالا در مرحله جدیدی از عمر فعالیت خودش، با همکاری استودیوی یوکس (Yukes)،که پیش‌تر به عنوان سازنده سری بازی WWE و WWE 2K با دو کمپانی THQ و 2K Sports همکاری می‌کرد، می‌خواهد بازی ویدیویی مخصوص به خودش را وارد بازارهای جهانی کند.

در حال حاضر کمپانی AEW با مدیریت قوی شخصی به نام تونی خان ( Tony Khan) که یک میلیاردر پاکستانی – آمریکایی است، و البته با حضور کشتی‌گیران مطرح و پرطرفداری چون سی ام پانک (CM Punk) و برایان دنیلسون (Brayan Danielson) که در کمپانی WWE با نام مستعار Daniel Bryan فعالیت می‌کرد؛ و البته سایر کشتی‌گیران مطرح دیگر، از رقیب کهنه‌ کارش به‌شدّت پیشی گرفته و به خاطر حضور این افراد اصلاً بعید نیست که در بخش مارکتینگ هم کمپانی WWE از AEW شکست بخورد.

با توجه به این موضوع که کمپانی WWE از لحاظ ریتینگ تماشاگران شکست‌های متوالی و طولانی‌ای را نسبت به AEW جوان و تازه‌کار تجربه کرده و از طرفی با از دست دادن طرفداران خودشان دیگر تضمین بالایی برای فروش محصولات (مثل تیشرت، ماگ، کمربند قهرمانی، دستکش و سایر لوازم محبوب کشتی‌گیران) برای این کمپانی وجود ندارد، پس بی دریغ تنها منبع درآمدی آن‌ها قبل از ورود و عرضه بازی AEW Game، فقط و فقط مجموعه WWE 2K خواهد بود و همین موضوع کار را برای کارگردان مجموعه، یعنی آقای لینل جینکس (Lynell Jinks)، بسیار دشوار و چالش برانگیز کرده است.

در اولین قدم آقای جینکس مایل است تا با استفاده از قدرت کنسول‌های نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ (PlayStation 5) و ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) محصول متفاوتی را به طرفدران نشان دهد. استویدیو ویژوال کانسپتز (Visual Concepts) برای جلب توجه بازیکنان جدید و قدیمی این مجموعه، یک لیست بلند بالا از ۱۰ موردی که باعث تغییر بازی WWE 2K22 شده‌اند منتشر کرده که بعضی از آن‌ها عبارت است از: گرافیک بهبود یافته ( که در تریلر‌های بازی‌ به نمایش درآمد و به طرز عجیبی واقعی به نظر می‌رسید)، ارائه محتواهای جدید و بازسازی کلی از تمام الگوریتم‌هایی که در نسخه‌های بسیار قدیمی شاهدش بودیم.

با این حال یکی از این ۱۰ تغییر اساسی که توجه همه مخاطبان را به خود جلب کرد، بخش General Manager یا به اختصار GM Mode بود که طرفداران برای سال‌های سال (از سال ۲۰۰۸ تاکنون) نسبت به بازگرداندن آن فریاد می‌زدند. این ویژگی بسیار محبوب که ابتدا در بازی WWE Smackdown Vs Raw 2006 معرفی شد، شما را در نقش مدیرعامل یکی از برنده‌های قرمز (Monday Night Raw) یا آبی ( SmackDown) قرار می‌داد تا با در نظر گرفتن پارامترها و فاکتورها، برند خودتان را در نزد هواداران محبوب کنید.

تهیه فهرست کشتی‌گیرانی که باید برای برند شما مبارزه کنند، نظارت بر اختلافات کشتی‌گیران که منجر به خلق یک سناریو می‌شد و بر اساس قوی بودن یا ضعیف بودنش باعث به دست آوردن یا از دست دادن مخاطب برای برند مدیریتی می‌شده‌اید، مدیریت روحیه فردی کشتی‌گیران برندتان که از طریق بها دادن به آن‌ها، افزایش و از طریق بی محلی کردن کاهش پیدا می‌کرد و سایر ویژگی‌های دیگر، باعث محبوبیت این بخش در بین مخاطبان شد.

در حقیقت GM Mode به‌طور کامل برای دو نسخه دیگر بهبود پیدا کرد و از نسخه SmackDown Vs Raw 2009 به‌طور کلی حذف شد. تا زمانی که این مجموعه تحت مالکیت استودیوی THQ بود، سازندگان دیگر نگاهی به این بخش محبوب نداشتند و سعی کرده‌اند با ارائه محتواهای اختصاصی دیگر مثل WWE Universe و Road To WrestleMania حافظه مخاطبان را از آن چیزی که GM Mode نام داشت، پاک‌ کنند. در سال ۲۰۱۳ هم بعد از ورشکستگی کامل THQ و خرید حق ساخت مجموعه WWE توسط 2K Sports، دیگر خبری از این مود قابل بازی نشد، تا اینکه در حال حاضر قرار است با نامی جدید تحت عنوان MyGM سر و کله‌اش دوباره پیدا شود.

آقای جینکس در این خصوص اذعان می‌کند:

 MyGM بیشترین درخواست بازیکنان برای اضافه شدن به این فرانچایز در طول مدت یک دهه گذشته بوده است. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که بخش‌های عمیقی از مدیریت مثل جابه‌جایی سوپراستاران، رزرو کردن مسابقات بین دو کشتی‌گیر یا دو تیم برای مدت زمان طولانی (که باعث ایجاد سناریوهای داستانی می‌شود)، مدیریت کردن قراردادها و هر چیزی که نیاز دارید تا خودتان را به عنوان یک مدیر موفق برای برند محبوبتان در این رشته ورزشی سرگرم‌کننده اثبات کنید وجود دارد. برای طبیعی‌تر شدن این بخش، بینندگانی که برند شما را دنبال می‌کنند، از سالن‌های ورزشی دبیرستان مسابقات را تماشا خواهند کرد تا در صورت موفقیت آمیز بودن روند کاریتان بتوانید با تلویزیون‌های مطرح برای پخش کردن شوهای هفتگی قرارداد امضاء کنید.

آقای جینکس برای جلوگیری از هرگونه صحبتی که باعث لو رفتن بخش‌های بیشتر MyGm می‌شود، خودداری می‌کند؛ اما با توجه به دو اسکرین شات به دست آمده از یکی از تریلرهای بازی‌ می‌توانیم به اطلاعات مفیدی از این بخش دسترسی پیدا کنیم. اولین مورد در خصوص تقسیم بندی سوپراستاران است که طرفداران WWE آن را تحت عنوان Draft Superstars می‌شناسند. در این بخش کشتی‌گیران محبوب با نقاب سبز و کشتی‌گیران منفور با نقاب قرمز مشخص‌ می‌شوند. برای هر کشتی‌گیر کلاس مختلفی درنظر گرفته شده که برای مثال می‌توانیم به رومن رینز (Roman Reigns) در کلاس Bruiser و برای آسکا (Asuka) در کلاس Fighter اشاره کنیم.

دسته‌بندی جدیدی برای حقوق‌ها وجود خواهد داشت که بر اساس محبوبیت بیشتر کشتی‌گیران، درآمد برندتان افزایش پیدا می‌کند که با استفاده از درآمدها می‌توانید مسابقات جدیدی مثل مسابقات نردبانی، مسابقات بدون قانون یا تلفیقی از آن‌ها مثل TLC داشته باشید. به عنوان مثال سوپراستاری مثل بکی لینچ (Becky Lynch) می‌تواند ۲۶۸۴۰۰ دلار برای شما درآمدزایی کند که رقم بسیار شگفت‌انگیزی برای مدیریت برند است.

دومین مورد هم مربوط به برگزاری شوهای هفتگی است. برای هر پرومو (Promo) که مربوط به صحبت‌های کشتی‌گیران می‌شود، یا برای هر مسابقه قادر خواهید بود از دو گزینه استفاده کنید. یا مسباقه را تماشا کنید، یا به تجربه آن بپردازید. برای برگزاری هر مدلی از مسابقه هم مبالغ جداگانه‌ای باید پرداخت کنید. به عنوان مثال برای برگزاری مسابقه TLC بین دو کشتی گیر باید مبلغ ۵۰۰۰ دلار (پول درون بازی‌) بپردازید تا آن مسابقه بین کشتی‌گیران دلخواهتان ثبت شود. بنابراین موضوع مدیریت منابع مالی نقش بسیار مهمی را برای این بخش ایفا می‌کند.

چالش‌های بخش Universal

اگر پول درآوردن خیلی شبیه کار کردن باشد، بنابراین باید بدانید که بخش MyGM اصلاً قصد ندارد که یکی دیگر از بخش‌های اساسی این مجموعه با نام WWE Universe را کنار بزند. بخش Universe حالتی است که از نسخه ۲۰۰۹ این مجموعه جایگذین GM Mode شد و بازیکنان به صورت کلی‌تر به مدیریت برند‌ها، جابه‌جایی سوپراستاران و ایجاد کردن درگیری بین دو کشتی‌گیر می‌پرداختند. طبق یک بند از آن ۱۰ مورد تغییرات وعده‌ داده شده در خصوص این بخش می‌توانیم به چند نکته اشاره کنیم: سوپراستار خلق شده توسط شما می‌توانند مراحل واقعی‌ای از کشتی‌گیر حرفه‌ای شدن را در این بخش پشت سر بگذارد. به عنوان مثال یکی از گشتی‌گیران قادر خواهد بود تا از یک استار ساده و تازه کار راه خودش را به سوپراستار محبوب و در نهایت کشتی‌گیر افسانه‌ای پیش ببرد تا داستان فرعی‌ای برای شخصیت مرد یا زن خلق شده شما به نمایش در آید.

بخش WWE Showcase که در آن به مرور مسابقات کلاسیک قدیمی می‌پرداختید و بخشی از زندگی واقعی یک سوپراستار هم تلقی می‌شود، به این نسخه بازگشته و طبق اطلاعات تأیید شده بازیکنان باید به سرگذشت داستان شخصیت افسانه‌ای دنیای کشتی کج یعنی ری میستریو (Ray Mysterio) نظر داشته باشند. او در یک کلیپ کوتاه که بخش WWE Showcase را تبلیغ کرد، می‌گوید:

 در جهانی پر از هیولاها، غول‌ها و موجودات بزرگ‌تر، من مصمم بودم که مسیر خودم را به نک قله موفقیت در این رشته سرگرمی پیدا کنم.

به هر ترتیب این بخش ممکن است به عنوان یک غول سرگرمی برای WWE 2K22 تلقی نشود، اما مطمئناً با کمک آن می‌توانیم مسابقات کلاسیک قدیمی مثل ادی گوئررو (Eddie Guerrero) در مقابل کرت انگل (Kurt Angle) را شخصاً تجربه و یاد خاطرات گذشته را دوباره زنده کنیم.

کارگردان هنری این بازی، یعنی خانوم کریستینا دیم فام (Christina Diem Pham)، در خصوص بخش جدید و ظاهراً جذاب MyFaction که به عنوان یکی از ۱۰ تغییر اساسی بازی یاد می‌شود، با ما صحبت می‌کند. او در این باره توضیح می‌دهد که:

 این حالت کاملاً جدید شما را قادر می‌سازد تا یک تیم افسانه‌ای ساخته و در مقابل تیم‌های دیگر نظیر NWO، Heart Foundation، DX، Four Horsewomen و New Day به رقابت بپردازید.» او در ادامه ادعا می‌کند که شما می‌توانید کشتی‌گیران مختلفی را از تمام دوران‌های جدید و قدیم تحت نظارت یک تیم در دسترس داشته باشید و سپس از آن‌ها برای رقابت در رویدادهای هفتگی برای برنامه‌های یک سال مشاعل مدیرتی استفاده کنید.

در حقیقت بخش MyFaction شباهت‌های اولیه‌ای با بخش Ultimate Team بازی FIFA 22 دارد و فقط مسئله‌ها و جزئیات ریزتر می‌تواند تفاوت را برای ما نشان دهد. بنابراین شایان ذکر است که MyFaction برخلاف بخش Ultimate Team بازی FIFA 22، یک حالت قابل بازی به صورت آفلاین محور است و به هیچ وجه در بخش چندنفره کاربرد ندارد. خانوم دیم فام در این باره می‌گوید:

 بخش MyFaction تنها بخش از بازی WWE 2K22 شناخته می‌شود که از طریق پول‌ مجازی درون بازی با نام VC قابل تجربه است.

البته نباید نگران باشید، چراکه تجربه کردن این بخش با خرج کردن پول‌های درون بازی، شما را در موقعیتی به نام Pay To Win قرار نمی‌دهد. تمام پول‌هایی که برای آیتم‌های خریداری شده پرداخت کرده‌اید را می‌توانید به واسطه تجربه بخش گیم‌پلی دوباره به دست آورید، اما اگر فرد کم حوصله‌ای هستید و دوست دارید زودتر به لوازم و آیتم‌های بیشتری دسترسی داشته باشید، در زمان عرضه قادر خواهید بود تا با استفاده از کارت بانکیتان نسبت به خرید VCهای اضافه اقدام کنید.

مرد بزرگ، خودت را کنترل کن

من در این دلیل نامه به بررسی مهم‌ترین تغییرات از لیست ۱۰تایی پرداخته‌ام که سازندگان نسبت به تک تک‌ آن‌ها ادعاهایی را مطرح کرده‌اند. بنابراین به عنوان آخرین مورد باید به بررسی محتوای گیم‌پلی بپردازم که با کنترلرهای بازی قابل تجربه است. بعد از تجربه نافرجم و افتضاح WWE 2K20 که بخش عمده‌ای از آن به دلیل خروج ناگهانی استودیوی یوکس رقم خورد، حالا استودیوی ویژوئال کانسپتز می‌داند که چه بخش‌هایی از گیم پلی جزو اصول اساسی و مهم برای بازیکنان هستند، مخصوصاً آنکه نسخه قبلی تمام الگوریتم‌های آشنا و کاربردی نسخه‌های پیشین را برای تمام مخاطبان نابود کرد.

به همین منظور، من از تریلر منتشر شده بازی توانستم یک اسکرین شات جدیدی به دست آورم که در آن تنظیمات مربوط به کنترلر ایکس باکس را بیان می‌کرد. دکمه B در این کنترلر ( که همان دکمه دایره در کنترلر پلی‌استیشن است) مربوط به Grappling یا فنون کشتی‌ است. دکمه X (در پلی‌استیشن دکمه مربع) مربوط به حملات سبک و سنگین می‌شود، دکمه Y (در پلی‌استیشن دکمه مثلث) دو کاربرد مختلف دارد:

۱ـ برای پاسخ به حملات حریفان استفاده می‌شود

۲ـ برای دفع ضربه‌ها و گارد گرفتن در مقابل حملات حریفان استفاده خواهد شد

دکمه RT (در پلی‌استیشن دکمه R2) برای تکمیل کردن فنون شما است. آن را نگه دارید و سپس با ترکیب کردن دکمه A (در پلی‌استیشن دکمه ضربدر) می‌توانید فن تمام کننده (Finisher) را به اجرا در بیاورید،این سری آن دکمه را نگه داشته و با ترکیب دکمه X (در پلی‌استیشن دکمه مربع) فن Signature خود را زده و در حالت‌هایی که استقامتی برای شخصیتتان وجود ندارد، با ترکیب RT (R2) و Y (مثلث)، با انجام حرکت Payback ورق را به نفع خودتان برگردانید. البته برای اجرا کردن فنون Submission که در صورت انجام دادن، تمام حرکات منجر به تسلیم شدن حریف می‌شود، باید دو کلید RT (R2) و B ( دایره) را به صورت هم‌زمان فشار دهید.

در حقیقت بعد از اینکه بازی WWE 2K20 شما را مجبور می‌کرد تا با ترکیب کلید‌های عجیب و غریب نسبت به تمام کردن کار حریفتان اقدام کنید، به نظر می‌رسد ترکیب کلید‌های جدید در تنظیمات کنترلرها، کار انجام دادن فنون یاد شده را به‌سادگی آب خورد برای مخاطب انجام می‌دهد. پس بازیکنان تازه وارد به سری بازی WWE 2K می‌توانند از تجربه شاکله جدید گیم‌پلی استقبال کرده و اینبار با تمرکز بیشتری در مقابل حریفان خود، به انجام مسابقات ورزشی بپردازند.

در خصوص آخرین نکته که یکی دیگر از تغییرات بزرگ و اساسی این بازی محسوب می‌شود، خانوم دیم فام می‌گوید:

 مهم‌ترین و حیاتی‌ترین تغییری که بازی WWE 2K22 به خود دیده، در خصوص موتور بازی‌سازی است. تیم سازنده کل گیم‌پلی و موتور انیمیشنی WWE 2K22 را از ابتدا بازسازی کرده است و در هر ضد حملات، تمام کردن کار حریف و موارد دیگر بازیکنان احساس می‌کنند که در حال تماشای یکی از مسابقات مهم در رویداد رسلمینیا (WrestleMania) در کنار رینگ مسابقات (جایگاه هوادارن) هستند. ما بخش گیم‌پلی را به خوبی با استانداردهای روز بازسازی کرده‌ایم تا تک تک بخش‌ها از قبیل: حملات بصری، ضد حملات، ترکیب فنون و موارد دیگر، گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما مخاطبان قرار دهند.

اعداد در خصوص بحث موشن کپچر یا ضبط حرکات می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. بازی WWE 2K22 بیش از ۳۰ هزار حرکات بازطراحی شده را در دل خود جای داده و ۵ هزار انیمیشن جدید و حرکات متنوع به آن رقم مذکور اضافه شده است. در بخشی از تریلر بازی که صحنه‌های کوتاهی از گیم‌پلی به نمایش درآمد، مبارزه‌ای بین کوفی کینگستون (Kofi Kingston) و جف هاردی (Jeff Hardy) به نمایش درآمد که در آن قسمت، کوفی با ضربه پا به دنده‌های جف آسیب وارد می‌کند و با حرکت بریتیش بولداگ (British Bulldog) صورتش را به کف رینگ می‌کوبد. دیدن چنین لحظات کوتاهی از گیم پلی برای ما تأثیرگذار بود و تا حدودی حرف‌های خانوم دیم فام را تأیید می‌کند.

در نهایت بزرگ‌ترین سؤال باقی مانده را در این قسمت از مقاله بیان می‌کنم. آیا با بازطراحی انیمیشن‌ها و اضافه کردن حرکات جدید، احساس واقعی به مخاطب القاء می‌شود؟ به بیان دیگر آیا بازی WWE 2K22 به یک بازی ویدیویی هیجان انگیز و واقع‌گرایانه تبدیل خواهد شد؟ طبیعتاً از بازگشت بخش‌های قدیمی مثل GM Mode بسیار هیجان زده و خوشحالیم، اما این سؤالات از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری طرفداران سری بازی WWE است که در این نیمه از سال ۲۰۲۲ به دنبال پاسخ آن با تجربه کردن بازی مذکور هستند.

بازی WWE 2K22 قرار است در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۲ برابر با ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس / اس عرضه شود. طبق ادعای سازندگان گرافیک این بازی روی کنسول‌های نسل نهم خیره کننده خواهد بود و بازیکنان روی این سخت‌افزارهای جدید می‌توانند تجربه‌ای مدرن‌تر از دنیای کشتی‌کج و مبارزات سرگرم‌کننده‌اش را داشته باشند.

نظر شما در خصوص این دلیل نامه چیست؟ آیا می‌توانیم نسبت به نسخه جدید مجموعه مذکور تحت عنوان WWE 2K22 اعتماد کنیم و از تجربه آن آزرده خاطر نشویم؟ هیجان‌انگیزترین ویژگی این بازی برای شما چیست و دوست دارید در اولین قدم به تجربه کدام بخش از بازی بپردازید؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید
۲۵ دی ۱۴۰۱
گیم لیست
دیدگاه‌های این مطلب 0
گیم لیست | ۵۰ بازی داستانی که در سال ۲۰۲۳ و بعد از آن منتشر می‌شوند (قسمت اول)
۲۵ دی ۱۴۰۱
بازی WWE 2K23
دیدگاه‌های این مطلب 0
شایعه: زمان رونمایی از بازی WWE 2K23 تا رویداد رویال رامبل به تعویق افتاد
تازه‌ترین ویدیو‌ها
۲۵ دی ۱۴۰۱
بازی The Callisto Protocol
دیدگاه‌های این مطلب 0
هزینه ساخت بازی The Callisto Protocol حدود ۱۶۲ میلیون دلار بوده است
ویترین ویترین
ویترین
ویدیو ویدیو
ویدیو
جستجو جستجو
جستجو