بازی God of War: Ragnarok – پنج نکته که باید بدانید (قسمت اول)
با نمایش فوقالعاده بازی God of War: Ragnarok در مراسم PlayStation Showcase، نکاتی از آن استخراج شده که تصمیم گرفتهایم در قالب یک مقاله به شرح آنها بپردازیم. برای مطالعه ادامه این مقاله با کاروتک همراه باشید.سرانجام بعد از یک سال از بازی God of War: Ragnarok رسماً توسط سونی رونمایی شد که برخلاف ادعاهای پیشن [مثل ادعای آقای کوری بارلوگ، کارگردان بازی God of War 2018 که گفته بود Ragnarok نمیتواند نام این بازی باشد] واژه Ragnarok پسوند جدید بازی God of War خواهد بود. هرچند که با این تفاسیر ما معتقدیم که همه این ادعاها با یک هدفمندی جامع شکل گرفته بود تا بازیکنان بیشتر به بحث و نظر در خصوص این عنوان بپردازند.
با وجود این موضوع که در نمایش جمعه شب PS Showcase ما شاهد بخشهایی از گیمپلی و میان پردههای این بازی بودیم، اما بلاگ پلیاستیشن بعد از نمایش آن شب بهروزرسانی شد و اطلاعات جدیدی از این محصول پرطرفدار در اختیار علاقهمندان قرار گرفت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
کارگردان
اگر بگوییم که بخش عظیمی از موفقیتهای سری بازی God of War بر دوش آقای کوری بارلوگ (Cory Barlog) بوده، اغراق نکردهایم. از طرفی هم تا به امروز کارگردانی تمام نسخههای اصلی این مجموعه بر عهده ایشان بوده که همین موضوع باعث میشود بدانیم که بذر موفقیتهای مجموعه مذکور خیلی سال است که کاشته شده و اگر الان از بازی کردن این بازی لذت میبریم، بخاطر کوری بارلوگ دوستداشتنی است. بالاخره هر آمدی یک رفتنی دارد و بنظر میرسد که آقای کوری بارلوگ به عنوان کارگردان اصلی بازی God of War: Ragnarok حضور ندارد و جای خود را به آقای اریک ویلیامز (Eric Williams) خواهند داد. از لحاظ کاری آقای ویلیامز هم از باسابقهترین افرادی است که در استودیوی سانتامونیکا (Santa Monica) فعالیت کرده و از سال ۲۰۰۴ به عنوان طراح ارشد عناوین این استودیو مشغول به کار و فعالیت بوده و احتمالاً میتواند جایگذین مناسبی برای آقای بارلوگ باشد. اگرچه ما هنوز نمیدانیم که در پروژه رگناروک چقدر از ظرفیت آقای بارلوگ استفاده میشود، اما در مصاحبه بعد از نمایش جمعه شب بنظر میرسد که ایشان روی یک بازی جدید کار میکند و قصد ندارد نظارت سنگینی روی این بازی داشته باشند.
اطلاعات داستانی
در واقع داستان بازی God of War: Ragnarok بعد از گذشت چندسال از وقایع نسخه قبلی روایت میشود که این موضوع را میتوان از بلوغ شخصیت آترئوس (Atreus) هم متوجه شد. زمستان سخت قبل از رگناروک کل میدگار (Midgard) را فراگرفته و آنطور که مشاهده کردهایم، کریتوس به همراه میمیر (Mimir) و آترئوس تواسنتند از این زمستان سخت و سرد جان سالم بدر ببرند. البته که بعد از این بقاء نسبتاً سخت، این سه نفر باید با واقعه رگناروک مقابله کنند که از همین بخش میتوان به تفاوت دیدگاههای کریتوس و آترئوس پیبرد. از طرفی خود آترئوس حاضر نیست بیکار بنشیند و مرگ جهان را بخاطر رگناروک ببیند و دوست دارد درباره ويزگیهای لوکی بیشتر بداند. اما از طرف دیگر کریتوس فقط میخواهد از فرزندش محافظت کند. بنابر گفته کارگردان این بازی یعنی آقای ویلیامز، داستان بازی بسیار حماسی و دلچسب خواهد بود که یکی از بعدهای آن، چگونگی تکامل رابطه سیاه و تاریک آترئوس با کریتوس خواهد بود که با این حال آنها میخواهند جلوی واقعه رگناروک را بگیرند.
نتیجهگیری از افسانه نورس
احتمالاً قرار است با یک سورپرایز از جانب سانتامونیکا مواجه شویم. شاید پیشتر تصور کرده باشید که حماسه نورس با یک سهگانه از مجموعه God of War به پایان میرسد، اما در اینجا چیزی که مشخص شده این است که ما با انتهای این دوگانه [ بازی God of war 2018 و God of War: Ragnarok] به پایان این حماسه خواهیم رسید و احتمالاً خبری از نسخه سوم نیست. واقعه رگناروک پایان دنیا است و خب منطقی است که بعد از این بازی، ما باید برای همیشه با مجموعه God of War خداحافظی کنیم، چرا که [حتی اگر جلوی رگناروک گرفته شود] جای دیگری نیست که بخواهیم به آن بپردازیم، درست است؟ شاید! اما آقای هرمن هالست (Hermen Hulst) رئیس استودیوهای جهانی پلیاستیشن اعلام کرده که استودیوی سانتامونیکا چند پیچش داستانی برای این بازی تعبیه کرده که میتواند همه را شگفت زده کند. اگر این موضوع تا زمان عرضه بازی به قوت خود باقی بماند، میتوان تصور کرد که کار ما همچنان با دنیای God of War تمام نشده و میتوانیم از نسخههای بعدی با آغوش باز استقبال کنیم.
بازگشت شخصیتهای قدیمی و معرفی شخصیتهای جدید
در تریلری که از بازی God of War: Raganrok مشاهده کردیم، چیزهای جدیدی در خصوص شخصیتهای داستانی فراگرفتیم. اول از اینکه بار دیگر آترئوس و کریتوس در کنار میمیر به این بازی برگشتهاند و مثل همیشه پیش روی خودشان با برادارن کوتله یعنی براک و سیندری (Brok and Sindri) ملاقات خواهند کرد و به واسطه آنها با شخصیت جدیدی روبهرو میشوند. از طرفی در میدان نبرد فریا (Freya) را خواهیم داشت که به عنوان یک شخصیت قدیمی در کنار ثور (Thor) که شخصیتی جدید است برای مقابله با کریتوس، دوش به دوش یکدگیر میجنگند. در کنار ٍور به عنوان شخصیت داستانی جدید، گروهی دیگر از کاراکترهای افسانه نورس به صحنه بازگشتهاند که از مهمترین آنها میتوان به Tyr که خدای جنگ نورس قدیم است و تصور میشد که بعد از قیام شکستخوردهاش کشته شده باشد، اشاره کرد. در کنار او اودین (Odin) پادشاه آسگارد (Asgard) و ایسیر (Aesir)، ثور خدای رعد و برق و انگاربودا (Angarboda) حضور خواهند داشت که در ادامه به بررسی برخی از آنها میپردازیم.
فریا (Freya)
با توجه به پایان بازی God of War 2018 کاملاً توقع میرفت که فریا نقش مؤثرتری را در نسخه بعدی این مجموعهایفا کند و با توجه به تریلر منتشر شده، نقش فریا به عنوان یک آنتاگونسیت بسیار پررنگ است. درواقع طبق اعلامیه استودیوی سانتامونیکا [ و همانطور که کمی قبلتر به آن اشاره کردهام] فریا یکی از دو دشمن اصلی ما و کریتوس در بازی God of War: Ragnarok خواهد بود. هدف فریا در این بازی [ با توجه به پایان نسخه قبلی] انتقام مرگ فرزندش بالدور (Baldur) است که طبق توضیحات سازندگان “این زن هر سلاحی را که در دست داشته باشد به سمت قاتل پسرش روانه خواهد کرد.” در ادامه سازندگان توضیح میدهند که:
“ما میخواستیم به بازیکنان یادآوری کنیم که فریا نهتنها یک جادوگر Vanir بسیار قدرتمند است، بلکه میخواستیم این حس را به کاربر القا کنیم که این زن یک جنگجوی بسیار خشن نیز هست.”
با توجه به توضیحات فوق، باید انتظار یک نبرد خونین بین دو محور اصلی میدگارد در بازی God of War: Ragnarok را داشته باشیم.
قسمت اول مقاله ما با شرح شخصیت فریا پایان رسید. نظر شما در خصوص بازی God of War Ragnarok چیست؟ چه نکته مهمی از تریلر این بازی کشف کردهاید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
باتوجه به نبودن کوری بارلوک در مقام کارگردانی من شخصا یک مقدار نگران کیفیت گیم پلی و محتوای داستانی هستم