دلیل نامه – چرا نسخه جدید Splinter Cell میتواند نگران کننده باشد؟
در دلیل نامه پیش رو به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه نسخه جدید بازی Splinter Cell میتواند هم هیجان انگیز و هم نگران کننده باشد. اگر از طرفداران این مجموعه هستید، مقاله ذیل را از وبسایت کاروتک دنبال کنید.
تاکنون منابع مختلفی تأیید کردند که نسخه جدیدی از سری بازی Splinter Cell در راه است، اما همانطور که متن این اخبار ( یا بهتر است بگوییم شایعات) خیلی برای ما دلگرم کننده است، ولی میتوان نسبت به نسخه بعدی این مجموعه هم نگران بود. بیایید بازگردیم به سال ۲۰۰۲ میلادی که در آن سال مجموعهای جدید تحت عنوان Splinter Cell در صنعت بازیهای رایانهای متولد شد و در کنار مجموعه Metal Gear Solid، سبک بازیهای مخفی کاری را چند پلهای بالا برد.
بدیهی است که کمپانی یوبیسافت (Ubisoft) توانست با موفقیت از ایدههای هیدیئو کوجیما (Hideo Kojima)، کارگردان مجموعه Metal Gear Solid و سازنده استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) که از دل آن بازی Death Stranding بیرون آمد، الهام گرفته و محصولی را عرضه کند که هنوز هم در بین بازیکنان لحظات شیرین و خاطرهانگیزی را به یادگار گذاشته است. هماطور که پیشتر گفتیم، این بازی در سال ۲۰۰۲ وارد صحنه شد و به دلیل ارائه گیمپلی مخفیانه عمیق تاکتیکی، صداگذاری عالی و استفاده استادانه از مکانیک نورپردازی مورد استقبال طرفداران و منتقدان قرار گرفت.
به همین منوال مجموعه Splinter Cell در میان هواداران کاملاً محبوب شد و روند روز افزون خود را طی سالهای مختلف حفظ کرد و سرانجام پس از عرضه نسخه Black List در سال ۲۰۱۳، چراغ راه مجموعه خاموش شد و هر سال جز شنیدن چندین شایعه نسبت به در دست ساخت قرار داشتن نسخه جدید، خبر رسمیای از سوی کمپانی یوبیسافت به گوش نمیرسد. چند صباحی است که طرفداران مشتاقانه نسبت به عرضه یک نسخه جدید ( و حتی آخرین نسخه) از مجموعه مذکور را فریاد میزنند و شاید سال آینده میلادی به خواسته خود برسند، اما آیا این اتفاق قطعاً میافتد؟ احتمالاً بله.
گزارش اخیر وبسایت VGC حاکی از آن است که نسخه جدید سری بازی Splinter Cell برای توسعه چراغ سبز را دریافت کرده و بهزودی شاهد رسمی شدن آن هستیم. جزئیات مربوط به تیم سازنده، طراحان اصلی یا هرچیز دیگری که به این بازی خلاصه میشود، بسیار محدود و اندک است، اما منابع خبری در وبسایت مذکور اعلام کردند که احتمالاً سال آینده میلادی ( در مراسم بزرگ E3) شاهد معرفی آن باشیم.
پیش از این، شایعاتی توسط آقای جف گراب (Jeff Grubb)، که از کارشناسان محبوب صنعت بازیهای رایانهای شناخته میشود، منتشر شد که نشان میداد منابع داخلی کمپانی یوبیسافت در حال آزمایش بازی قبل از رویداد E3 2021 بودند. درحالیکه این موضوع هم یک شایعهای بیش نیست، اما به صورت متداول توسط منابع مختلف خبری پوشش داده میشود. بنابراین موضوعات اگرچه نسخهای جدید از سری بازی Splinter Cell میتواند کاملاً هیجانی باشد، اما این موضوع بدان معنا نیست که باید خیالمان در خصوص این بازی راحت باشد.
در وهله اول، مطمئناً احیای این مجموعه دوستداشتنی به نفع و علاقه هواداران است. درست هنگامی که نسخه اول این مجموعه پا به عرصه رقابت گذاشت و در کنار مجموعهای مثل Metal Gear Solid قرار گرفت و توانست با ارائه یک دستاورد جدید در ژانر اکشن- مخفیکاری دل میلیونها مخاطب را به دست آورد، نتیجه آن حالا مشخص میشود که بازیکنان چگونه به صورت متحد نام سم فیشر (Sam Fisher) و مجموعه تحت مالکیت او را یک صدا فریاد میزنند.
با تمام این تفاسیر، چیزی که در حال حاضر برای ما مشخص است، وجود یک ژانر جهان باز با چاشنی RPG- Esque است که بهشدت از سیستم لوتینگ حمایت میکند و احتمالاً با توجه به این موضوع که نسخههای پیشین این مجموعه تاحدودی در سبک Sandbox شناخته میشدند، بعید نیست که نسخه جدید مجموعه Splinter Cell به همان منوالی که در دو خط پیش توضیح دادیم، توسعه یابد. البته که در بازارهای امروزی، بازیهای مخفیکاری زیادی وجود دارند که میتواند تا حدودی سرگرم کننده باشند، اما قطع به یقیین بازیهای مخفیکاری تاکتیکی، محصولاتی هستند که بهطور کلی فراموش شدهاند.
اغلب گروههای توسعهدهنده کوچکتری مانند Klei Entertainment و Lince Works دیدگاههای خود را در مورد این ژانر به ترتیب با بازیهای Mark of the Ninja و Aragami ارائه کردهاند. جدا از موضوعاتی که به طرفداران مربوط میشود، احیای مجموعه مذکور برای سازندگان هم بسیار عالی است، چرا که این IP قطعاً یکی از سودآورترین مجموعههای کمپانی یوبیسافت شناخته میشود. شخصیت سم فیشر را میتوان یکی از با جذبهترین شخصیتهای دنیای بازی دانست که توسط تیم توسعهدهنده کنونی یوبیسافت متولد شد و با عینکهای سهدوربینه و نمادین خود در کنار صدای دوستداشتنی و صد البته قابل تشخیص مایکل آیرونساید (Michael Ironside) از خاطرات و ذهن یک بازیکن قدیمی بیرون نمیرود.
مطمئناً یک بازی جدید از مجموعه Splinter Cell به دلیل دارا بودن میراث دیرینهاش که در نهایت به بازارهای جهانی اعتبار میبخشد، فروش خوبی خواهد داشت. در این زمنیه نیز توسعهدهندگان یک رویکرد سیستمی را به شیوهنامه طراحی بازی خود اضافه کرده است که در زمینه یک محصول جدید از بازی Splinter Cell بسیار خوب عمل میکند. جدا از موارد مذکور، احیای این مجموعه مینواند به تنوع محصولاتی کمپانی مادر، یعنی یوبیسافت، کمک شایانی کند.
پس از موفقیت بی سابقه Far Cry 3 در سال ۲۰۱۲، توسعهدهندگان در کمپانی مذکور سعی کرده است همان فرمول جهان باز را با کلکسیونها و چک لیستها برای اکثر IP های خود پیاده کنند. بازیهایی مانند Watch Dogs و غیره، همه از همان فلسفه قدیمی در طراحی جهان بازی پیروی میکنند که شاکله اصلی نسخه سوم مجموعه فارکرای از آن نشأت میگرفت. البته یک بازی جدید از مجموعه Splinter Cell نمیتواند در این سبک ساخته شود،چراکه به عنوان یک محصول مخفی کاری و اکشن از شاکلههای مهم و حیاتیای که باید ارائه دهد، کاملاً دور خواهد شد.
کاری که توسعهدهندگان میتوانند با مجموعه Splinter Cell انجام دهند و احتمالاتی که برای ساخت و احیای مجدد این IP وجود دارد، باعث بوجود آمدن نگرانی ما میشود. سازندگان مدت زمان زیادی است که برند Splinter Cell را لمس نکردهاند و طبق اظهارات عوامل اجرایی در کمپانی یوبیسافت، این برند قبل از بازگشت به عرصه رقابت باید تکامل پیدا کند. با توجه به گستردگی و بزرگی عوامل توسعهدهنده، صحبت در خصوص تکامل این بازی میتواند بسیار عیجان انگیز باشد.
از طرفی هم کمپانی مادر تلاش کرده تا تمام بازیهای تکنفره خود را به طرق مختلف زنده نگاه دارد که این موضوع یا با عرضه محتوای جدید اتفاق میافتد، یا با بروز نگه داشتن بخش چندنفره یک محصول رقم میخورد. اخیراً یوبیسافت در ساخت و تکمیل پروژههای خود، ریسکهای بزرگی انجام میدهد. به عنوان مثال بازی Assassin’s Creed که زمانی برندی بود که روی عناصر مخفی کاری و اجتماعی تمرکز میکرد، اکنون به یک بازی RPG اکشن تبدیل شده و ظاهراً در نسخه بعدی به یک محصول کاملاً زنده با دنیاها و تنظیمات در حال تحول تبدیل شده خواهد شد.
بازی Far Cry 6 ممکن است آخرین بازی سنتی تکنفره و داستانی محور در این فرنچایز باشد، زیرا صاحب نظران معتبر در صنعت بازیهای رایانهای ادعا کردهاند که توسعهدهنده مذکور ممکن است با تولید نسخه بعدی از این فرنچایز، بیشتر به سمت یک رویکرد آنلاین محور حرکت کند. استراتژی کنونی کمپانی یوبیسافت در تبدیل کردن مجموعههای خود به یک محصول سرویس محور کاملاً خطرناک است و در عین این حال تلاش میکند تا سودآورترین فرنچایزهای خود را در یک مدل از خدمات زنده ( یا به عبارت دیگر live-service model) قرار دهد.
به همین منظور نیز طی چندسال اخیر کمپانی یوبیسافت با ارائه محصولاتی و بازیهای رایگان نظیر Hyper Scape تلاش کرده است که ورود خود به صنعت سرویسهای آنلاین را تسهیل ببخشد. در بهبوهه این بازار رقابتیای که بوجود آمده، Ghost Recon Frontline اخیراً با استقبال منفی مواجه شده و بازی The Division: Heartland نیز در مسیر انتشار برای سال آینده است. یک نگرانی کلی در میان جامعه طرفداران وجود دارد که ممکن است توسعهدهندگان سعی کنند مجموعه Splinter Cell را به گونهای تغییر دهد که بهشدت در مدل بازیهای سرویس زنده ( طبق الگوریتم فوق) قرار بگیرد.
بهطور کلی درحالیکه نمیتوان یک بازی را بدون شناخت دقیق از شرایط آن قضاوت کرد، اما احتمال اینکه هر ریسکی برای یک فرنچایز غیرفعال مانند Splinter Cell فاجعهبار باشد، بسیار زیاد است، ولی تمام بازیهای سرویس محور هم نمیتواند بد یا فاجعه باشد. یک مورد از بازی Rainbow Six (یکی دیگر از مجموعههای Tom Clancy که دارای عناصر تک نفره بود) وحود دارد که اکنون با موفقیت به یک سرویس زنده آنلاین محور تبدیل شده که در طولانیترین حالت ممکن روند رو به رشد خود را حفظ کرده و سود خوبی را برای سازندگان به ارمغان آورده است.
مجموعهیادشده با وجود تمام ارزشهایش، با ارائه محصولی جدید و تکاملیافته قطعاً میتواند عالی باشد، اما اکثر طرفداران موافق هستند که هر ریسکی آخرین چیزی است که یک فرنچایز به آن نیاز دارد. همانطور که گفته شد، اصرار توسعهدهندگان در کمپانی یوبیسافت برای دنبال کردن و طراحی بازیهای جهان باز با استفاده از سرویس زنده، مسلماً ناشی از عقب نماند در بازارهای جهانی است، نه بخاطر آنکه بازیها این ژانر واقعاً از این فرمت سودآور هستند.
تقریباً طی این یک دههای که از عرضه آخرین نسخه مجموعه Splinter Cell گذشت است، اگر بخواهیم با این فرض به جلو حرکت کنیم که کمپانی یوبیسافت قرار است مجموعه محبوب ما را تبدیل به یک نسخه آنلاین محور کرده و جیب ما را با آن خالی کند، بهتر است از انتظار برای عرضه یک نسخه جدید از مجموعه مذکور صرف نظر کرده و با تجربه مجدد نسخه Black List برای همیشه با این فرانچایز خداحافظی کنیم.
تغییر هویت این سری دوستداشتنی میتواند برای یک مجموعه در حال حاضر غیرفعال فاجعه آمیز باشد و سوای این موضوع نیز پیش از این با عرضه دو نسخه آخر، یعنی Conviction و Blacklist، تا حدودی بین طرفداران تفرقه ایجاد شده است. باز هم که بیشتر این نگرانیهایی که در دلیل نامه ارائه شدهاند، عمدتاً بر اساس کارهای اخیر توسعهدهنده گردآوری شده و در اینجا منتشر شده است. ما حتی هیچ تأییدیه یا خبر رسمیای نداریم که آیا یک Splinter Cell جدید واقعاً در حال توسعه است یا خیر؟ و ما قطعاً نمیدانیم که یوبی سافت برای این سری چه برنامهای دارد.
طبیعتاً ما هم همانند شما خواهان عرضه یک نسخه جدید از مجموعه محبوبمان هستیم و صد البته که دوست داریم بهترین آن ساخته شود، اما با وجود نگرانیهایی که در پیش رویمان داریم، بهتر است کمپانی یوبی سافت (در صورت داشتن چنین برنامههایی) یا از عرضه نسخه جدید صرف نظر کردهیا خودمان از تجربه نسخه جدید خودداری کنیم. اگر دلتان برای شخصیت محبوب و دوستداشتنی «اسپلینتر سل» تنگ شده است،نگران نباشید. سم فیشر اخیراً در بازی Ghost Recon ظاهر شده و هم اکنون یک شخصیت قابل بازی در عناوینی چون Rainbow Six Siege و Tom Clancy’s Elite Squad شناخته میشود.
البته نباید از این موضوع قافل شویم که زمان زیادی برای کمپانی یوبیسافت وجود داشت تا ایدههای اولیه در خصوص ارائه یک نسخه جدید از سری Splinter Cell را آزمایش کند، اما گذر زمان و قصد سازندگان برای معرفی رسمی این محصول ( و البته ریز جزئیات آن) میتواند از نگرانیهای بوجود آمده کاسته یا آن را افزایش دهد. در انتها امیدواریم که این دوره از شایعات بالاخره به ثمر بنشیند و یک بازی جدید وجود داشته باشد که واقعا ارزش خرید را داشته و از مسیر سنتی تک نفره و داستان محوری که سابقاً ارائه شده بود، پیروی کند.
توجه: نظرات بیان شده در این مقاله متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات وبسایت GamingBolt یا کاروتک به عنوان یک سازمان نیست و نباید به آن نسبت داده شود.
نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ آیا کمپانی یوبیسافت میتواند نسبت به آنچه که در این مقاله گفته شد پیروز و سربلند بیرون آید یا برای همیشه خود را در یک چاله تاریک حبس میکند؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.