5 قابلیت دسترسی که بازیهای ویدیویی آنها را نادیده میگیرند
این قابلیتهای دسترسی گزینههای بسیار مفیدی هستند که از آنها به ندرت استفاده میشود. برای مطالعه ادامه مطلب با کاروتک همراه باشید.
قابلیتهای دسترسی که توجه زیادی به آنها میشود به طور طبیعی قابلیتهایی هستند که در تمام بازیها وجود دارند و شامل حالتهای کنتراست بالا، زیرنویس و کنترلر آداپتیو ایکس باکس میشوند. اما قابلیتهای دسترسی کوچکتری در اکثر بازیها وجود دارند که به خاطر بدیهی بودنشان به آنها توجه نمیشود خیلیها حتی نمیدانند که این گزینهها در تنظیمات قابلیتهای دسترسی قرار دارند.
همچنین تعداد زیادی از مشکلات دسترسی، مانند نبود گزینه تعیین اندازه متن، قابلیت دسترسی نابینایان و بسیاری از قابلیتهای دیگر که نادیده گرفته میشوند. این پنج قابلیت دسترسی که ما قرار است در این مطلب معرفی کنیم شاید شامل تمام گزینهها برای دسترسی نشوند اما نشان میدهند که حتی کوچکترین جزئیات میتوانند در تجربه کلی شما از یک بازی تأثیر بگذارد.
استودیوهای بازیسازی دز چند سال اخیر در ایجاد قابلیتهای دسترسی خلاقتر شدهاند. اما این قابلیتها همیشه قابلیتهای که بزرگی دربارهشان صحبت میشوند نیستند. بعضی وقتها کوچکترین چیزها باعث میشوند که یک بازی از غیرقابل یازی به قابل بازی برای افردی که معلولیت دارند تبدیل شوند.
قابلیت ریمپ کنترلها منو
ریمپ کنترلها برای همه قایل استفاده است. این صفحهای است که به شما قابلیت ریمپ کنترلهای گیمپلی به طور مثال تغییر نشستن از C به Ctrl را میدهد. بیشتر استفاده از این قابلیت دسترسی در تغییرات در کنترلهای گیمپلی است که میتواند برای کسانی که معلولیت حرکتی دارند مشکل ایجاد کند.
وقتی بازیهایی مانند Watch Dogs Legion یا Microsoft Flight Simulator روشهای زیادی را به افراد باری ریمپ کردن کنترلهای از Esc گرفته تا تغییر تبهای اینتوتوری را بازیکنان میدهند بازیکنان معلول دیگر لازم نیست که خودشان را با کنترلهای غیرقابل تغییر که به احتمال زیاد باعث زده شدن آنها از بازی شود تطبیق دهند.
این میزان از ریمپ کردن کنترلها هنوز خیلی جا نیفتاده است. در حالت ایدهآل هیچ کدام از کنترلها نباید هاردکد باشند حتی بهتر است هیچ دکمهی بخصوصی در صفحه اصلی بازی وجود نداشته باشد تا همه بازیکنان بتوانند از هر دکمهای برای ورود به بازی استفاده کنند.
پیش نمایش برای تنظیمات بصری
یکی از قابلیتهایی که اگر در بازی وجود داشته باشد بسیار خوشحال کنندهاست قابلیت شخصی سازی تنظیمات بصری است. شاید شما بخواهید اوپیسیتی پیش زمنیه زیرنویس خود را کم کنید یا این که بخواهید HUD بازی را کمی تیره کنید شاید شما متن بولد شده را به متن معمولی ترجیح میدهید. شاید دوست داشته باشید برای مارکرهای رنگهای مختلف انتخاب کنید.
داشتن این قابلیت دسترسی بسیار عالی است اما هیچ نمونه از آن در تنظیمات وجود ندارد برای همین شما در هنگام ایجاد این تغییرات باید مرتباً از صفحه منو به داخل بازی بروید تا بتوانید تغییرات ایجاد شده را ببینید. این پروسه مخصوصاٌ در زمانی که شما میخواهید تغییراتی ایجاد کنید فقط در بخشهایی از بازی نمایان میشوند بسیار خسته کننده است. به طور مثال اگر زیرنوبس برای کسی ناخوانا باشد آنها گاهی باید تا میان یک کاتسین صبر کنند تا این نکته را بفهمند و در آن لحظه ایجاد تغییرات کمی سخت خواهد بود.
بازیهای جدید مانند Ratchet and Clank: Rift Apart و Assassin’s Creed Valhalla قابلیت شخصی سازی تنظیمات بصری را درخود قرار دادهاند، درست مثل Life is Strange که قبلاً این گزینه در خود داشت و خوشبختانه بازیهای بیشتری در حال قرار دادن این قابلیت دسترسی در خود هستند.
سیو منوآل
روشهای مختلفی برای سیو کردن در بازیها وجود مانند اتو سیو، چک پوینت، موقعیتهای بازگشتی که در آنها امکان سیو وجود ندارد و … قابلیت سیو کردن یا سیو نکردن بخشی از طراحی بازی است و بودن و نبودن آن در کلیت ساختار بازی نقش دارد. اما زمانی قابلیت سیو منوآل گزینهای بود که تمام بازیها آن را داشتند. وجود این قابلیت در بازیها باعث قابل دسترس شدن بیشتر آنها میشود.
برای هر بازیکنی چه معلول و چه غیر معلول بازی کردن میتواند کار طاقت فرسایی باشد و در هر زمان جهان فیزیکی میتواند در هر حالتی در بازی ما اخلال ایجاد کند. خیلی از بازیهای سرگرم کننده میتوانند به علت نداشتن سیو منوآل غیر قابل بازی شوند چون بازیکنان امکان این که به مدت کوتاهی آن بازی را بازی کنند ندارند. وجود سیو منوآل باعث میشود تا افراد بتوانند با سرعت خود یک بازی را بازی کنند، سیو منوآل لازم نیست که جایگزین اتو سیو شود بلکه میتواند آن را ارتقاء دهه. در کنسولها قابلیت تعلیق یک سیو و بازگشت به نقطه قبلی مثال خوبی است، باید گفت که این قابلیت دسترسی در کنسول قابل حمل Valve یعنی Steam Deck هم وجود دارد. برای کسانی که به آن نیاز دارند قابلیت این که هرگاه بخواهند میتوانند بازیشان را سیو کنند بسیار قابلیت مفیدی است.
سیستمهای پینگ و چت سریع
سیستمهای پینگ مدت زیادی است که در بازیهای ویدیویی وجود دارند و بسیار سیستم مفیدی است چون بیشتر بازیکنان ناشنوا توانایی ارتباط صوتی را ندارند. وجود این سیستم در بازیهایی مانند Left 4 Dead و Battlefield 2142 باعث شده که بازی کردن این بازیها برای افراد ناشنوا آسانتر شود.
از زمان که بازیها این سیستم پینگ را در خود قرار دادهاند، این سیستم توانسته تحولات زیادی در ارتباطات ایجاد کند، به طور خاص بازی Apex Legends توانسته این سیستم را فراتر از بقیه بازیها ببرد و تقربیاً تمام المانهای ایتراکتیو را با تعداد زیادی دیالوگ قابل پینگ کردن کرده. همچنین Sea of Thieves دارای یک چرخه چت است که در گزینههای ارتباطی زیادی از جمله چتهای شوخطبعانه وجود دارند. با اینکه این قابلیتها برای کسانی که نمیخواهند صحبت کنند یا امکانات آن را ندارند مورد استفاده است، اما این سیستم میتواند برای افراد ناشنوا و کم شنوا بسیار مفید باشند مخصوصاً بازی Apex Legends که این قابلیتهای دسترسی را به شکل پیشرفتهتر ولی غیر پیچیده در خود قرار داده.
اینپوتهای رنگی
سالهاست دکمههای کنترلرهای پلی استیشن و ایکس باکس با رنگهایشان شناخته میشوند و به همین علت است خیلی از بازیکنان میدانند که وقتی رنگی را روی صفحه میبینند باید کدام دکمه را فشار دهند. اما بازیهای مدرن برای این که خود را جمع و جور و مینیمالیست نشان دهند خیلی کم از رنگآمیزی استفاده میکنند. گیمپد ایکس باکش همیشه دکمههای رنگی داشت اما در طراحی جدیدش فقط حروف آن رنگی هستند. البته کنترلرهای Design Lab دکمههای رنگی را دوباره به طراحی خود معرفی کردهاند. در این حال سونی طراحی کنترلرهای خود را به سیاه و سفید تغییر داده.
این تغییرات در کنترلرها باعث شده که بازیهایی مانند Assassin’s Creed Valhalla, Back 4 Blood و Anthem به خاطر مینیمالسیت کردن طراحی خودشان از اعلانات بدون رنگ استفاده کنند. با این حال استفاده از اعلانات و دکمههای رنگی میتواند برای بسیاری از بازیکنان مخصوصاً آنهایی که در خواندن حروف مشکل دارند مفید باشد.