بازی God of War: Ragnarok – پنج نکته که باید بدانید (قسمت دوم)
با نمایش فوقالعاده بازی God of War: Ragnarok در مراسم PlayStation Showcase، نکاتی از آن استخراج شده که تصمیم گرفتهایم در قالب یک مقاله به شرح آنها بپردازیم. برای مطالعه ادامه این مقاله با کاروتک همراه باشید.
در قسمت اول مقاله « بازی God of War: Ragnarok – پنج نکته که باید بدانید (قسمت اول)» به نکاتی اشاره کردیم که از صحبتهای سازندگان پس از نمایش جمعه شب رویداد PS Showcase نشأت میگرفت و علاوه بر آن به اطلاعاتی پرداختیم که از تریلر گیمپلی بازی بدست آورده بودیم. در قسمت دوم این مقاله میخواهیم به پنج نکته باقی مانده بپردازیم که کاملاً با مقاله اول در ارتباط است. پس اگر قسمت اول را مطالعه نکردهاید، همین الان به لینک بالا مراجعه کنید و بعد از پایان آن، دوباره به این مقاله بازگردید.
ثور (Thor)
بله همانطور که در پایان مقاله قسمت اول اشاره کردیم، در بازی God of War: Ragnarok شاهد بازگشت بعضی از کاراکترهای قدیمی هستیم و در کنار آنها، شخصیتهای جدیدی نیز جای پای خود را در مجموعه «خدای جنگ» سفت خواهند کرد. یکی از این تازه واردان خدای رعد و برق یعنی ثور است. با توجه به پایان مخفی بازی God of War 2018 [ رویارویی کریتوس با ثور که در تریلر جدید رگناروک به آن اشاره شد] ما باید ثور را در کنار فریا به عنوان دشمن اصلی کریتوس (Kartos) و آترئوس (Atreus) حساب کنیم که هر کدام از آنها با انگیزهای متفاوت، اما قصدی مشترک سعی در نابودی «خدای جنگ» را دارند.
با توجه به این موضوع که کریتوس پیشاپیش پسران و برادر ناتنی ثور را قتل عام کرده، بنابراین ثور عدله کافی برای مجازات کریتوس و فرزندش را دارد. آقای ویلیامز (کارگردان بازی God of War: Ragnarok) در مصاحبه بعد از رویداد PS Showcase اذعان کرد که نقش شخصیت ثور را آقای رایان هرست (Ryan Hurst) بازی خواهد کرد که از لحاظ سبک بازیگری و توانایی کاملاً در خور یک شخصیت آخرزمانی در دنیای رگناروک است. آقای ویلیامز شخصیت ثور را اینگونه تعریف میکند:
او (ثور) یک کودک بزرگ، تنومند و لذت طلب است که موهای قرمزی دارد و بیشتر با دست چپش فعالیت (مبارزه) میکند. این ثور از چیزی که بسیاری از مردم میشناسند کشندهتر است.
اودین (Odin)
البته که در زمانی ممکن است کریتوس به ثور بگوید که:« بزرگترت را صدا کن»، خب بزرگتر از ثور قطعاً اودین است که در رنکینگ خدایان آزگارد (Asgard) رتبه نخست را دارد. با توجه به این موضوع که شاکله کلی بازی God of War: Ragnarok خود واقعه رگناروک است، پس حضور اودین به عنوان یکی از تمام کنندههای بعد داستانی در این بازی منطقی است. بنابر اطلاعات بازیگر نقش اودین آقای ریچارد شیف (Richard Schiff) خواهد بود که به گفته کارگردان بازی، نقش بسیار مهمی در روایت داستان این بازی ایفا خواهد کرد. حالا که صحبت درباره نقش اودین شد باید توصیف این شخصیت را از زبان کارگردان این بازی بشنوید:
اودین کاملاً شبیه به ثور است که تفاوتهای آشکاری دارد. او (اودین) مانند یک پیرمرد است که به کارهای خود مشغول شده و هرکاری که میخواهد را انجام میدهد. او در یک قلعه یا چیزی شبیه به آن زندگی نمیکند.
وسایل حمل و نقل
در تریلری که از بازی God of War: Ragnarok دیدهایم، چند مکانیزم حمل و نقل را مشاهده کردیم که به نظر میرسید مکانیزم حمل نقل نسبت به بازی قبلی بسیار گستردهتر و اساسی شده است. البته که همانند نسخه قبلی یکی از وسایل حمل و نقل قایق خواهد بود، اما کریتوس توانایی استفاده از سورتمه که توسط گرگها کشیده میشود را نیز دارد. استفاده از این سورتمه در مناطق یخزده میدگارد کاملاً منطقی است و باید دید که آیا استفاده از آن در هر لحظه امکانپذیر است یا فقط در مناطق خاصی میتوان از این وسیله بهره برد؟ در صحنهای دیگر ما مشاهده کردیم که کریتوس از Blade of Chaos برای بالا رفتن از صخره استفاده میکند که در این جا ما از یک خصوصیت جدید بازی آگاه میشویم.
رئالم و مکانهای بازی
با توجه به پینمایشی که از بازی God of War: Ragnarok دیدهایم و شناختی که از توانایی کنسول پلیاستیشن ۵ داریم، انصافاً این بازی از لحاظ مقایس چیز کمی برای ارائه ندارد و با توجه به اینکه در بازی God of War 2018 به برخی از رئالمهای بازی سفر کردیم، در بحث کاوش و گشتوگذار بازیکنان حسابی سرگرم خواهند شد. در بازی قبلی بازیکنان میتوانستند به ۶ رئالم از ۹ رئالم در دسترس سفر کنند که در نسخه جدید بازیکنان میتوانند به سه رئالم باقی مانده، یعنی Vanaheim، Svartalfheim و Asgard سفر کرده و تجربه جدیدی را کسب کنند. با این حساب ۹ رئالم به عنوان مکانهای قابل دسترس بسیار سرگرم کننده خواهند بود.
اینطور که بنظر میرسد، طراحی محیط ها و جزئیات آنها بسیار موردتوجه سازندگان بوده و جزئیاتی که ما پیشتر در نسخه ۲۰۱۸ شاهدش نبودیم، این بار در مرکز توجهات ما قرار میگیرند. در همین رابطه آقای گریس اورلادی (Grace Orlady) که یکی از مدیران ارشد جامعه طرفداران سانتامونیکا است، در بلاگ پلیاستیشن نوشته:
کاوش در قلمروها (رئالمها) شما را از جنگلهای سرسبز و مکانهای غیرواقعی به معدنهای زیر زمینی و در کل همه جا خواهد کشاند. در قسمت بعدی این بازی شاهد مجموعهای از تنوع، زیبایی و مکانهای اسرارآمیز خواهید بود که نمونهاش را در هیچ یک از نسخههای مجموعه God of War مشاهده نکردهاید.
مبارزه
البته که ما نمیتوانیم از مجموعه God of War بدون خشدریچههای بی بدیلاش صحبت کنیم. همانطور که [احتملاً] بازی God of War 2018 را تجربه کردهاید، آن بازی پتانسیل خیلی خوبی در بحث مبارزات و به نمایش کشیدن خشونت از خود نشان داد و استودیوی سانتامونیکا (Santa Monica) در صدد آن است که این پتانسیل و خروجی را یک پله بالاتر ببرد. درحالیکه تعداد جدیدی از دشمنان برای بازی God of War: Ragnarok تعریف شدهاند، اما در کنار آنها تواناییهای جدید، قابلیتهای جدید و در کل انیمیشنهای جدید برای بخش نبر طراحی شدهاند که میتوانند یاد و خاطره کریتوس جوان را بار دیگر در ذهن ما زنده کنند.
نکته حائز اهمیت در مبارزات رگناروک این است که بازیکن آزادی عمل بیشتری در به پایان رساندن زندگی دشمنان خواهند داشت. به عنوان مثال آقای اورلادی [ که کمی بالاتر توییتی از ایشان را بازنویسی کردیم] در بلاگ پلیاستیشن نوشته است:
یکی از اهداف اصلی ما در بازی God of War: Ragnarok آن بود که در نبردها به بازیکنان انتخاب و آزادی عمل بیشتری بدهیم. چه از طریق کمبوهای ترکیبی، استفاده از عناصر، تاکتیکهای دفاعی هوشمندانه و مواردی دیگر تا سبکهای بیبرنامه تهاجمی از آزادی عملهایی است که ما در اختیار بازیکنان قرار دادهایم؛ به گونهای که به هر بازیکن این حس القاء شود که سبک خاص و مخصوص برای خود دارد.
نظر شما در خصوص بازی God of War Ragnarok چیست؟ چه نکته مهمی از تریلر این بازی کشف کردهاید که در این سری از مقالات به آن اشاره نشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.