بازی God of War: Ragnarok – ده سؤالی که امیدواریم به آنها پاسخ داده شود
بنظر میرسد که بازی God of War: Ragnarok آخرین راه کریتوس بزرگ است که بازیکنان باید او را تا انتهای مسیر همراهی کنند. اگر در خصوص گذشته کریتوس و اتفاقات بازی God of War 2018 سؤالاتی در ذهن دارید، تنها نیستید؛ چراکه ما هم امیدواریم به این سؤالات در قسمت آخر مجموعه «خدای جنگ» پاسخ داده شود. برای مطالعهاین مقاله با کاروتک همراه باشید.
با نگاه به پایان بندی بازی God of War 2018 به این مهم دست میابیم که بالاخره سرنوشت کریتوس چه خواهد شد؟ آیا واقعاً شخصیت لوکی به بدی همان شخصیتی است که در داستانها و مجموعه فیلمهای هالیوودی از آن یاد میشود؟ نمیدانیم، اما سؤالات مهمتری هم هست که بخواهیم از سازندگان این بازی در استودیوی سانتامونیکا (Santamonica) بپرسیم.
وظیفه سازندگان این است که همه ابهامات باقی مانده از بازی را در پایان اساطیر نورس در مجموعه خدای جنگ را رفع کنند، اما آیا موضوعاتی که ما در ذهنمان داریم برای سازندگان مهم است؟ جواب این سؤال را هم نمیدانیم. به هر ترتیب این مقاله نگارش میشود تا شاید وجه اشتراک سؤالات ما با بازی نهایی بعد از عرضه مشخص شود.
طبق رویه سابق در مقالههای کاروتک، خط زیر را دنبال کنید.
هشدار: مقاله پیش رو داستان بازی God of War 2018 را لو میدهد. اگر این محصول را تجربه نکرده و قصد امتحان کردن آن را دارید، بعد از پایان بازی به این مقاله سر بزنید.
شیپور
این سؤالی است که ذهن همه بازیکنان را به مدت سه سال درگیر خود کرده است. در اواسط آن بازی، درست زمانی که آترئوس را برای درمان بیماریاش به خانه فریا میبریم، شخصی شیپور اصلی میدگارد (Midguard) را به صدا در میآورد و با استفاده از آن تنها مار موجود در بازی را فرا میخواند که هنوز نمیدانیم آن شخصیت چه کسی بود.
البته اگر سطح اینترنت را جستجو کنید، نظریههای فراوانی را در خصوص این فرد نامعلوم پیدا و مطالعه خواهید کرد. یکی از متداولترین نظریههای در خصوص این موضوع، بحث سفر در زمان است که با توجه به محتوای قبلی بازی و اینکه چقدر سازندگان به بحث تایم لوپ علاقه دارند، نمیتوان این گزینه را به عنوان یک بحث اصلی در بازی God of War: Ragnarok رد کرد.
فای (Faye)
با وجود این موضوع که شخصیت فای هیچوقت در بازی God of War 2018 مشاهده نشد ( جز یک جسد در ابتدای بازی و مقداری خاکستر)، اما وجود کوتاه آن سایه سنگینی را بر سر داستان بازی گذاشته است. افشاگریهای پایانی بازی به این موضوع اشاره داشت که کاراکتر فای یک غول بود و تمام سفرهای کریتوس و آتروئس را حتی قبل از مرگش میدانست. ( و چیزهایی را برای ما به یادگار گذاشت که احتمالاً در بازی God of War: Raganrok به آنها پرداخته میشود)
سؤالات زیادی از نحوه آشنایی کریتوس و فای وجود دارد که به این موضوع هم باید در نسخه بعدی اشاره شود. سؤالات فرعی دیگری هم وجود دارد؛ مثل اینکه او چگونه و در چه شرایطی فوت کرد؟ آیا بالدور تنها کسی است که به دنبال کشتن فای بود؟ آیا او واقعاً میتوانست آینده را پیشبینی کند؟ آیا تمامی غولها پیشگو بودند و اگر بودند، آیا فای تنها غول باقی مانده دنیای نورس بود؟
نقاشی دیوارها
یکی از موارد سورپرایزگونهای که در بازی God of War 2018 مشاهده کردیم، زمانی بود که کریتوس و آترئوس به دروازه یوتونهایم رسیدند و توانستند راجع به غول اطلاعات کسب کرده و متوجه شوند که آنها یک نژاد پیشگو بودند. هر دوی آنها نقاشیهایی را روی دیوارهای غار مشاهده کردند که اطلاعات زیادی در خصوص مسیری که طی کردند، میداد. همچنین در یکی از نقاشیها به وضوح نشان داده شد که آنها (غولهای نورس) از مرگ بالدور هم خبر داشتند و آن را به عنوان یک نماد برای این پدر و پسر باقی گذاشتند.
سؤال بزرگ اینجا است که آنها چگونه راجع به این اتفاقات خبر داشتند؟ سؤال اصلی دیگری که وجود دارد این است که آنها چه مقدار دیگری راجع به آینده خبر داشتند؟ با توجه به آخرین نقاشی موجود روی دیوارهای غار، بنظر میرسد که کریتوس قرار است در دستان آترئوس جان دهد. اگر این موضوع به حقیقت بپیوندد ( با توجه به نتایج درست پیشبینی غولها)، نمیتوان آینده روشنی را برای کریتوس در بازی God of War: Ragnarok متصور شد و احتمالاً سرنوشت این بازی را باید همانند The Last of Us Part 2 بدانیم. (هرچند که کریتوس قبلاً از مرگ بازگشته و احتمالاً نمیتوان بهراحتی آن را حذف کرد.)
راه کریتوس
آنچه در آینده کریتوس نهفته است باید در نسخه بعدی مشخص شود، اما ما مطمئناً میدانیم که آنچه در گذشته او بود اصلاً زیبا نیست. آترئوس در این زمینه اطلاعات کمی دارد و تنها چیزی که از گذشته پدرش به یاد سپرده این است که کریتوس از سرزمینی به اسم اسپارتا آمده که در آنجا پدر خود را به قتل رسانده است.
اگر این موضوع را فاکتور بگیریم، آترئوس اساساً چیزی درباره گذشته کریتوس نمیداند. مثل این واقعیت که او به تنهایی تمام پانتئونهای یونان را کشت و آن جهان را کاملاً ویران کرد؛ یا آنکه او دختر و همسرش در در شرایط نابهجایی کشت و هرگز نتوانست خود را بابت این موضوع ببخشد. بازخورد کریتوس به این وقایع باید جالب باشد، بنابراین این موضوع نیز باید در بازی God of War: Ragnarok به تصویر کشیده شود.
آتنا
بازی God of War 2018 از تمام جهات با نسخههای قبلی خود بسیار فرق میکرد، اما نمیتوان منکر آن بود که عناصری در بازی وجود داشت که گذشته کریتوس را به زمان حال پیوند میداد. مهمترین آنها شمشیرهای هرج و مرج ( Blade of Chaos) است که گره عجیبی به کریتوس خورده و او در سختترین شرایط به آن متوسل میشود.
درست در زمانی که کریتوس بار دیگر به گذشته خود (با برداشتن شمشیر مذکور) پیوند میخورد، آتنا را در تصویر داشتیم که با سؤالات خود میخواست ذهن کریتوس را منحرف کند. در این زمینه نیز ما چند سؤال داغ داریم که باید به آن پاسخ داده شود. سؤال اصلی این است که آیا روح آن آتنا واقعی بود یا حاصل تراوشات ذهنی کریتوس شناخته میشود؟
آتنا را پیشتر در نسخه سوم به حالت یک شبح نیز دیده بودیم، اما سؤال دیگر اینجا است که اگر روح آن در نسخه ۲۰۱۸ واقعی بود تا چه حد در داستان بازی God of War: Ragnarok دخالت خواهد کرد؟
HRAESVELGR
البته این موضوع همانند سایر موضوعاتی که راجع به آنها صحبت کردیم، اصلاً درگیر کننده نیست، اما بحثی هم نیست که بهراحتی بتوان از آن گذشت. هراسولگر معروف به پرنده غولپیکر دروازه هلهایم بهراحتی از ذهنها فراموش نمیشود. با توجه به این موضوع که عظمت و شکل آن بهراحتی از دور دستها مشخص بود، بنابراین باید راهی باشد تا در بازی God of War: Ragnarok به آن رسید و حتی بتوان با او حرف زد.
درواقع پیشتر نیز آقای کوری بارلوگ (کارگردان مجموعه خدای جنگ) در خصوص این موضوع صحبت کرده بود که در نسخه ۲۰۱۸ قرار بود ما یک مبارزه با هراسولگر داشته باشیم، اما این اتفاق رخ نداد. آیا این موضوع بدان معنا است که ما بالاخره با این پرنده عظیمالجثه در نسخه جدید مقابله خواهیم کرد و آیا او شریان اصلی داستان را برعهده خواهد داشت؟
بیگانهها (THE ELVES)
در ابتدای بازی God of War 2018، کریتوس و آتروس سفری داشتند به دروازه آلفهایم که در آنجا با بیگانگان تاریک و روشنی به مبارزه پرداختند که اگر آنها را الان به اسم نمیشناسید، باید بگویم که منظور ما شبحهای پرنده نسخه قبلی است که مبارزه با آنها هم بسیار طاقتفرسا بود. زمانی که کریتوس پادشاه تاریکی بیگانگان را میکشد، قبل از خروج از رئالم متوجه میشود که ممکن است با افراد اشتباهی درگیر شده باشد.
واضح است که بالاخره در خصوص ماهیت این پرندههای ناشناس اطلاعات جدیدی را به دست خواهیم آورد که باید دایره گستردهای از داستان رگناروک را در بر گیرد و احتمالاً مشاهده خواهیم کرد که سرنوشت آنها چه خواهد شد.
دراگونها
دو اژدهایی که کریتوس و آترئوس در بازی God of War 2018 آزاد کردهاند، ارتباطی به داستان اصلی و مباحث ما ندارند. با توجه به این موضوع که عملاً آن دو موجودات منحصربهفردی هستند، سؤال مهمی راجع به آنها نیست، اما کنجکاویم که بدانیم چه ارتباطی بین آنها است و چرا در نسخه قبلی زنده شده و کریتوس باید آنها را آزاد میکرد و در نهایت چه روند داستانی را در رگناروک در پیش خواهند گرفت؟
استودیوی سانتامونیکا پیشتر اعلام کرده بود که اژدها به عنوان یکی از موجودات زنده بازی میتواند به مجموعه اصلی بازگردد، بنابراین اگر سانتامونیکا بخواهد چنین کاری را انجام دهد، باید یک نقش اصلی را برایسان در نظر بگیرد. آیا آنها در خصوص این موضوع فکر کردهاند که چگونه میتوان اژدها را به مجموعه اصلی برگرداند؟ چگونه میتوان در بازیای که مملو از شخصیت و شلوغی است، این دو کاراکتر را جای داد؟ آیا آنها بعداً به عنوان متحد به ما ملحق خواهند شد یا در کنار ثور برای ما مزاحمت ایجاد خواهند کرد؟
رگناروک
ما میدانیم که در ابتدای نسخه بعدی، کریتوس و آترئوس سعی خواهند کرد تا جلوی وقایع رگناروک را بگیرند، اما طبیعتاً موفق نخواهند شد. فاجعه رگناروک در راه است، اما سؤال اصلی اینجا است که چگونه؟ اگر داستان اساطیر اسکاندیناوی را دنبال کرده باشید، میدانید که قبل از شروع رگناروک، زمستانی سرد و طولانی، جهان را قراخواهد گرفت. بعد از شروع رگناروک نیز فرزندان لوکی یعنی غولهای فنریر و جورمونگاندر ( معروف به مار بزرگ God of War 2018) به ترتیب اودین و ثور را خواهند کشت.
سؤال دیگر آن است که آیا داستان اصلی نسخه بعدی نیز همینگونه روایت شده است؟ ما میدانیم که آنگربودا (مادر دو غول مذکور و همسر لوکی) نیز در این بازی وجود خواهد داشت و احتمالاً میتواند خط روایت داستانی را عوض کرده یا آنها را مجبور به انجام چنین کاری کند. البته که مجموعه خدای جنگ راه و روش جالبی برای تغییر داستانهای اساطیر دارد که نمیتوان به آن خرده گرفت و بهراحتی میتوان گفت که آنها در انجام شگفتیهای گمنام موفق عمل کردهاند. احتمالاً در بازی God of War: Ragnarok نیز این اتفاق با موفقیت رخ خواهد داد.
اسطورهشناسیهای دیگر
بازی God of War: Ragnarok بدون شک به داستان اساطیر نورس پایان خواهد داد، اما احتمالاً آخرین مجموعه سری بازی خدای جنگ نخواهد بود. این موضوع خیلی برای کمپانی سونی (Sony) بزرگ است که بخواهد به استودیوی سانتامونیکا اجازه دهد که کریتوس را به بهانهای حذف کند، اما عدم حذف او هم به این معنا نیست که کریتوس در سرزمینی جدید ظهور کرده و با اسطوره دیگری درگیر شود.
محبوبترین نظریه آن است که داستان نسخه بعدی (بعد از قسمت رگناروک) در خصوص اساطیر مصر خواهد بود. البته این موضوع زمانی قوت میگیرد که کوری بارلوگ در نظر داشت تا از ابتدای نسخه ۲۰۱۸ به آن محور بپردازد، اما احساس کرد که یک کار نا تمام با اساطیر نورس دارد و اینگونه بود که رگناروک به پایان خواهد رسید (هرچند که بارلوگ کارگردان قسمت آخر نیست، اما او این راه را درست کرد)
اگر قرار باشد این اتفاق را ببینم، بذر آن باید در نسخه رگناروک پاشیده شود. آیا مستقیماً سفر کریتوس از انتهای نسخه بعدی به مصر باستان رقم میخورد؟ به هر ترتیب احتمالاً بازی GOW: Ragnarok داستان حماسه بعدی را برای ما پردهبرداری میکند.