دیدگاه‌های این مطلب 0

فلش‌بک: نقد و بررسی Hitman 2

بازی
امیرحسین والی ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

حمام خون دوباره به راه افتاده است، اما این‌بار به خاطر درخواست و دستور موکلان نیست. این‌بار به دنبال حقیقت، به دنبال گذشته و به دنبال ریشه است. بارکد رمزگذاری‌شده پشت سرش، دیگر او را راضی نگه نمی‌دارد و در این میان یک سری اسم وجود دارند که می‌توانند، گذشته هزارتکه مامور ۴۷ را به هم‌دیگر ارتباط دهند. این‌بار او، به دنبال پس گرفتن هویت واقعی خودش است.

کت و شلوار مشکی، کراوات قرمز

فرنچایز Hitman همیشه از آن دسته بازی‌هایی بوده است که همواره احترام زیادی را در نام خود جای داده است و هر چقدر هم که مثل قسمت Hitman: Absolution افت کند، باز هم پلیرها به خاطر تجربه بازی به عنوان قاتل شماره یک صنعت بازی‌های ویدیویی یعنی مامور ۴۷، سعی می‌کنند که حتما قسمت‌های جدید را تجربه کنند. اما چند سالی است که Hitman متفاوت‌تر از همیشه ظاهر می‌شود. استودیوی IO Interactive چند سال پیش بود که امتیاز این فرنچایز را برای همیشه از اسکوئر انیکس جدا کرد و خودش به عنوان استودیوی خودنشر کارش را آغاز کرد و در اولین اقدام، ریبوتی به فرنچایز هیتمن بخشید. ریبوتی که به جد می‌توان گفت که این فرنچایز نیاز داشت.

در سال ۲۰۱۹ هم استودیو محبوب و کاردرست IO Interactive به رقابت در سال پرترافیک بازی‌های ویدئویی پرداخت و در حین انتشار بازی‌هایی همچون Red Dead Redemption 2 یا Battlefield 5، توانست سر و صدای خوبی به پا کند و نظر خیلی‌ها را به سمت خود جلب کند. چند ماه قبل از اتمام مراحل ساخت بازی خبر عجیبی از عدم حمایت کمپانی اسکوئر انیکس از سازندگان بازی به گوش رسید که مخاطبان را به شوک بزرگی فرو برد و بسیاری نگران این موضوع بودند که آینده سری بازی‌های هیتمن دچار خطر بزرگی شده و شاید حتی شاهد کنسل شدن این قسمت از بازی باشیم.

ولی چند هفته بعد استودیو IO Interactive با خبری خوش به استقبال هوادارن نگران آمد و اعلام کرد که آنها موفق به خریداری امتیاز فرنچایز هیتمن از اسکوئر انیکس شده‌اند و دیگر به عنوان یک استودیو مستقل به کار خود ادامه خواهند داد. بعد از مدتی IOI اعلام کرد که وظیفه انتشار این قسمت از فرنچایز هیتمن را، کمپانی برادران وارنر بر عهده خواهد داشت که در ابتدا خبر خوبی بود اما کمی بعد طرفداران را به فکر برد که تغییر ناشر و وقفه در بین تولید بازی، ممکن است که باعث ضعف در تولید و در آخر ضعف در محصول نهایی شود. بعد از انتشار بازی، نمرات بازی کاملا گویا بود و نگرانی همه‌گان را به صورت کامل برطرف کرد.

تزریق سم در مارتینی کثیف

اولین موضوع، پیشرفت قابل توجه گیمپلی بازی از نظر هوش مصنوعی و طراحی مراحل است؛ به طوری که در مصاحبه‌های متعدد انجام شده قبل از انتشار بازی عمده نکته‌ای که سازندگان به آن اشاره می‌کردند ارتقاء قابل توجه هوش مصنوعی بازی است که از نسخه قبل بسیار باهوش‌تر عمل می‌کند و در مقابل اتفاقات رخ داده تصمیمات منطقی‌تری می‌گیرد. نکته‌ی دیگر نحوه طراحی مراحل بازی است. طوری که المان‌های مخفی‌کاری و عناصری که در طول ماموریت‌ها در اختیار خواهید داشت، بسیار پویاتر از گذشته عمل می‌کند و می‌تواند تا ساعت‌ها شما را به گیمپلی غیرتکراری روبه‌رو کند. شما مانند قسمت‌های گذشته می‌توانید به صورت کامل تمامی وسایل مخفی‌کاری خود را به همراه داشته باشید و علاوه بر آن‌ها، تله‌های الکترونیکی و قابلیت هک و انفجار گوشی‌های همراه را در بین قابلیت‌ها و وسایل خود دارید. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی داخل بازی، ایجاد آلودگی صوتی، برای پرت کردن حواس دشمنان در بازی است.

این که کلی قابلیت جدید در مخفی‌کاری بازی پیاده‌سازی شده، این اجازه را به خوبی به کاربر می‌دهد که بتواند مراحل مختلف بازی را به پویاترین شکل ممکن به اتمام برساند. این المان‌ها و تنوعشان به اندازه‌ای خوب در بازی پیاده‌سازی شده است که هر چقدر هم در بازی به انجام کارهای مختلف بپردازید، در مراحل مختلف راه‌های جدیدی پیدا می‌کنید که بتوانید مراحل را متفاوت‌تر از گذشته به اتمام برسانید.

در طراحی مراحل ظرافت خاصی به‌کار گرفته شده است و شاهد طراحی محیط‌هایی مملو از NPCهای گوناگون و شلوغ همراه با تراکم جمعیت بیشتر نسبت به قسمت‌های قبل هستیم. راه‌های رسیدن شما به هدفتان از بازی قبل نسبتا متنوع‌تر و بیش‌تر است و در درجه‌های سختی بالا شما را کاملا به چالش خواهد کشید. به طوری که حتی برای از پای درآوردن یک نگهبان ساده مجبور می‌شوید دقایقی رو به نقشه کشیدن اختصاص بدید.

در این قسمت، مانند قسمت‌های گذشته بازی در ۶ مکان و نقشه مختلف جریان دارد که عبارت‌اند از: مسابقات فرمول ۱ در شهر میامی، جنگل‌های کلمبیا، نیوزلند، بمبئی، ویتلستون کریک آمریکا و اقیانوس اطلس. با این که این بازی به صورت اپیزودیک منتشر نمی‌شود، اما مراحل بازی هم‌چنان فرمت اپیزودیک خود را حفظ کرده‌اند و شما می‌توانید از همان ابتدا، اپیزود آخر را بازی کنید.

بخش جدیدی به بازی اضافه شده که شاید برای مخاطبان نسبتا قدیمی آشنا باشد. این بخش جدید که یکی از چالش‌برانگیزترین مودهای بازی است، Sniper Assassin نام دارد که خود دارای مکان‌ها و اهداف مختلف است و شما را به بالای پشت‌بام ساختمان‌های مختلف می‌برد و برای انجام موفقیت‌آمیز این مراحل باید بدون ایجاد هرگونه توجهی، هدف موردنظر خود را به قتل برسانید.

سالنی پر از کله کچل!

اما بزرگ‌ترین تغییر در بخش آنلاین صورت گرفته است؛ جایی که شاهد یک حالت جدید به اسم Ghost Mode به شما این اجازه را می‌دهد که در یک نبرد همزمان و تنگاتنگ با یک بازیکن دیگر سعی در به قتل رساندن یک هدف مشخص را داشته باشید و هر کس که توانست زودتر هدف موردنظر را با کمترین ایجاد توجه به قتل برساند، برنده این چالش است. این کاملا روشن است که شما برای این کار باید یک سری از ریزه‌کاری‌ها و احتیاط را فدای سرعت‌عمل در انجام ماموریت کنید که همین مهم این حالت را به یکی از نفس‌گیرترین مودهای این بازی تبدیل کرده است.

شاید تنها بخش بدون تغییر بازی، جلوه‌های بصری آن باشد که البته باید اعتراف کرد که حتی این گرافیک بدون تغییر هم جذابیت نسل هشتمی بازی را حفظ کرده است. البته شما می‌توانید با اطمینان بازی را بدون کوچک‌ترین مشکل گرافیکی به پایان برسانید و خود را معطل هیچ بروز‌رسانی نکنید. به لطف موتور سازنده این بازی یعنی Glacier، که طی این چند سال به طور کامل به‌روز‌رسانی شده است، اشکالات گرافیکی بازی به حداقل ممکن خود رسیده‌اند. البته باید یک موضوع مهم را خاطرنشان کرد و آن‌ هم اضافه شدن ۶ اپیزود قسمت قبلی در این بازی، با گرافیک پولیش شده و ویژگی‌های قسمت جدید است که ارزش تجربه این بازی را بیش از پیش می‌کند.

داستان بازی هم در سطح مطلوبی قرار دارد و همانند قسمت قبل مشخص است که تمرکز بر روی گیم‌پلی و امکانات بازی معطوف بوده است؛ اما از پیچش داستانی زیبا و ساده این قسمت نیز نباید گذشت که بار دیگر بین دایانا از سازمان و مامور ۴۷ اتفاق می‌افتد. دایانا حاضر شده است که در قبال افرادی که مامور ۴۷ به قتل می‌رساند فردی را به او معرفی کند که از گذشته ۴۷ خبر دارد و مامور بالاخره می‌‎تواند رمزهای هویت خود را بگشاید که اگر یکی از طرفدراان قدیمی این فرنچایز باشید، مشخصا این داستان برای شما جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت. شما با هر مرحله‌ای که پیش می‌برید به برداشتن پرده از راز گذشته مامور ۴۷ نزدیک‌تر می‌شوید و بازی هم به بهترین شکل ممکن به روایت این موضوع می‌پردازد و در نهایت رسیدن به آن هدف داستانی که از ابتدا بازی به روایت آن می‌پردازد بسیار لذت‌بخش است.

سخن آخر

در اخر باید یادآور شد که این قسمت همانند قسمت قبلی این فرنچایز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با مطرح شدن پیوستن استودیو IO Interactive به استودیوهای تحت حمایت مایکروسافت میتوانیم آینده کیفی مامور ۴۷ را تضمین‌شده بدانیم. این در حالی است که Hitman 2 دارای بیش از ۱۰۰ ساعت گیم‌پلی است که ارزش تکرار مراحل بسیار بالاست و تا به حال چند بسته الحاقی هم برای این بازی منتشر شده است که این بازی را بسیار جذاب‌تر از گذشته می‌کند. بیش از ۷۰ نوع اسلحه و ۱۰۰ نوع لباس منحصربه‌فرد این قسمت را نسبت به قسمت اول در سطح بالاتری قرار می‌دهد و نشان‌دهنده شوق توسعه‌دهندگان برای هرچه بیشتر وسیع کردن دنیای این فرنچایز است. همراه با ماد جدید آنلاین و حالت اسنایپر جدید برای من راهی جز پیشنهادکردن تجربه این عنوان فوق‌العاده نگذاشته است.

برچسب‌ها
در بحث شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید
۲۷ دی ۱۴۰۱
بازی Silent Hill 2 Remake
دیدگاه‌های این مطلب 0
سازنده اسبق مجموعه Silent Hill از توانایی استودیوی Bloober Team تولید بازی Silent Hill 2 Remake می‌گوید
۲۵ دی ۱۴۰۱
گیم لیست
دیدگاه‌های این مطلب 0
گیم لیست | ۵۰ بازی داستانی که در سال ۲۰۲۳ و بعد از آن منتشر می‌شوند (قسمت اول)
تازه‌ترین ویدیو‌ها
۲۵ دی ۱۴۰۱
بازی WWE 2K23
دیدگاه‌های این مطلب 0
شایعه: زمان رونمایی از بازی WWE 2K23 تا رویداد رویال رامبل به تعویق افتاد
ویترین ویترین
ویترین
ویدیو ویدیو
ویدیو
جستجو جستجو
جستجو