نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s The Division 2
کمپانی «یوبیسافت» بعد از از پیش برداشتن دوران سخت پس از انتشار عنوان Watch Dogs و روبه رو شدن با انتقاد همه جانبه مخاطبان در مورد نحوه تبلیغات و خروجی محصولات خود حال سعی دارد با معرفی عنوانی به مراتب جاه طلبانهتر اذهان عمومی را برای بار دیگر به خود متمرکز کند. معرفی یک عنوان برگرفته شده از رمانهای «تام کلنسی». تمی آخرالزمانی و سبکLooter Shooter که امروزه طرفداران زیادی را نیز پیدا کرده است. اما مخاطبان با توجه به ذهنیات قبلی خود مبنی بر تبلیغات نادرست و جهت دهنده کمپانی «یوبیسافت» که فقط قصد دارد برای بازیهای خود هایپهای غیرواقعی ایجاد کند، باعث شده بود میزان پیش فروشهای بازی به شدت دچار افت باشد و همچنین بازی بعد از ماهها و سالها تاخیر خوردنهای پیاپی همگان را آشفته کرده بود.
بالاخره بعد از مدتی قسمت اول فرنچایز Tom Clancy`s The Division عرضه شد که با استقبال قابل قبول منتقدان همراه بود. گرافیک خیرهکننده (هرچند که باز از نمایشهای قبل از عرضه جلوههای بصری کاسته شده بود)، گیمپلی غنی و متفاوت و سرگرمکننده با ارزش تکرار بالا و شخصیسازی پویا و جذاب. تمامی اینها باعث شده بود بازی بتواند در طول مسیر تکامل خود به تعداد بازیکنان وفادار و همینطور چشمگیری دست پیدا کند؛ اما مشکلات این بازی اگر چه به نظر عینی میرسیدند اما به دلیل اساسی بودن آنها تیم سازنده بازی هیچگاه فرصتی برای مرتفع کردن این مخاطرات نداشتند. مشکلات بازی در چند مورد خلاصه میشدند؛ هوش مصنوعی ضعیف دشمنان، تنوع کم آنان و در آخر محیط یکدست و تکراری بازی.
ماموران دیویژن
به زمان حال برمیگردیم؛ به لطف موفقیتهای بازی در زمینه فروش و آیتمهای قابل خرید درون بازی «یوبیسافت» در ساخت دنباله این عنوان درنگ نکرده است و با گذشت زمانی در حدود 3 سال از عنوان قبلی به سراغ قسمت جدید رفته است. در زمان معرفی قسمت جدید بازی استودیو سازنده تمرکز زیادی را معطوف به نشان دادن چگونگی پیشرفت هوش مصنوعی و همچنین سیستم مبارزات بازی کرده است؛ اگر چه با همان سیستم قدیمی کاور و تیراندازی طرف هستیم اما حال نحوه مبارزات دشمنان بازی در آن سو دچار تغییرات اساسی شده است. از این پس حریفان شما دسترسی بیشتری به اسلحههای مختلف برای ایجاد چالش بیشتر دارند و همچنین در مبارزات منطقیتر عمل میکنند و تنها سیبلی در مقابل تیرهای شما نمیشوند.
طراحی شهر واشنگتن در این قسمت حیرتانگیز است. تنوع فضاهای سرسبز و جنگلی در کنار آسمان خراشها و البته کاخ سفید بعد از آخرالزمان باعث میشود شما آن فضای سرد و همیشه برفی بازی قبل را به فراموشی بسپارید. حال دیگر بعد از به اتمام رساندن بازی شما به حال خود رها نخواهید شد و قادر خواهید بود از میان 3 کلاس مختلف آینده خودتان را دنبال کنید و مراحلی را که یکبار پشت سر گذاشتهاید حال با سلاحهای منحصر به فرد خود با تجربهای متفاوت به اتمام برسانید. در پایان بازی و بعد از رسیدن به سطح 30 بازی قادر خواهید بود از بین 3 اسلحه فوق قدرتمند: Grenade Launcher،یک اسلحه تک تیرانداز فوق مدرن و یک تیر و کمان به عملکردهای مختلف، یکی را بر گزینید که تجربه بازی را بسیار لذتبخش تر از گذشته میکند.
در زمینه داستان باید قبول کنیم که تنها از نام رماننویس مشهور نظامی یعنی «تام کلنسی» استفاده ابزاری شده است و در بازی چه در قسمت اول و چه در این بازی داستان از کمترین اهمیت برخوردار است و بیشتر بازیکنان تمایل به نادیده گرفتن آن و تمرکز بر روی گیمپلی دارند. کات سین های بیموقع و صداهای خالی از هرگونه احساس و توجه چاره دیگری برای بازیکن نمیگذارد. همانند قسمت گذشته این بازی هم در بعد از اتفاقات آخرالزمانی در کشور آمریکا و در پایتخت آن یعنی «واشنگتن» رخ میدهد؛ داستان، 7 ماه نخست بعد از اتفاقات شیوع سم سبز را به نمایش میگذارد در حالی که ماموران حفاظت از سرزمین آمریکا در تلاش برای بازسازی دوباره شهر و دفاع از حق مردم در برابر شورشیهایی هستند که به تسخیر مناطق وسیعی در شهر پرداختهاند، حال در این میان سیستم مخابراتی و ارتباطی سازمان دفاع قطع میشود و دیگر با ماموران خود که در نقاط مختلف کشور در حال انجام ماموریت هستند نمیتوانند ارتباط برقرار کنند. در همین حین یک نوار صوتی ضبط شده از یکی از ماموران در شهر «واشنگتن» در اختیار سازمان قرار میگیرد و مطلع میشوند که یک حمله بسیار گستردهای در حال نزدیک شدن به کاخ سفید و شهر است. حال ماموریت شما برای یافتن این مامور و در نهایت ایستادگی آخر در برابر این هرج و مرج شروع میشود.
کاخ قرمز
حال بعد از ورود به دنیای بازی اولین چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد تشابه غیر قابل انکار گرافیک بازی با قسمت قبل است؛ طوری که تمامی تکسچرها و مدلهای استفاده شده در بازی برگرفته شده از بازی قبلی هستند. اما بهبود عملکرد نورپردازی و سایه در بازی کاملا مشهود است و طراحی سبزهزار در مناطق شهری و همچنین راه افتادن جویهای کوچک بر روی خیابانهای شهر جذابیت بصری بود که که تا حالا مشاهده نکرده بودیم. اگرچه جلوههای بصری به صورت عمده مشترک هستند اما باید در نظر داشت که گرافیک در بازی گذشته بینقص کار شده بود و علل تشابه صرفا به منزله بد یا بیکیفیت بودن این بخش در بازی جدید نیست.
بخش مبازرات بازی همانطور که وعده داده شده بود با بهبود هوش مصنوعی بازی و اضافه شدن لایههای محافظی به بدن دشمنان این بخش از بازی را تکتیکالتر از گذشته کرده است. همچنین همانند بازی گذشته سلاحهای بیشماری در اختیار شما قرار دارد و با سیستم جدید Loot در بازی توانایی این را دارید که به سلاحهای بالانستر و همچنین هیجان انگیزتر دست پیدا کنید و مانند قبل از منوی بازی در حین تجربه این بازی بتوانید اسلحه مناسب خود را برگزینید. بیشترین تاثیر از بهبود بالانس بودن در زمینه گیمپلی بازی به بخش PVP و یا Dark Zone در بازی برمیگردد؛ در قسمت قبلی بازی حریفان شما به در اختیار داشتن Perkها و اسلحه قدرتمندی میتوانستند شما را به راحتی از پیش روی بر دارند اما در این قسمت اسلحه و قابلیتها در بخشDark Zone به صورت محسوس به بالانس خاصی رسیده است و میتوانید بدون مشکل از این بخش لذت ببرید.
اما در آخرین بخش به مقوله شخصیسازی در بازی میپردازیم؛ یکی از غنیترین المانهای بازی قبل و همچنان این بازی به حساب میآید، اگرچه مدلهای تعریف شده برای انتخاب شخصیت اصلی در بازی مانند نسخه قبلی هنوز به شکل تعجبآوری محدود است، اما در زمینه شخصیسازی البسه و سلاحها، توسعه دهندگان نکته ای را از قلم ننداختهاند و برای انتخاب حتی جوراب خود در بازی با صدها گزینه طرف هستید. البته به نظر میرسد آیتم های بجای مانده بر روی زمین مربوط به شخصیسازی کاراکترها دیگر همانند گذشته از طریق انجام ماموریتهای بازی و شکست دادن باسهای مختلف به سخاوتمندی گذشته نیست اما باز هم میشود این بخش را یک المان تاثیرگذار در بازی به شمار آورد.
سخن آخر
نمیتوان گفت که با یک عنوان کاملا متفاوت و شگفتانگیز رو به رو هستیم. بهترین توصیف این بازی میتواند «بازسازی و نسخه بیاشکال قسمت اول» باشد که تقریبا تمام آن چیزی بود که طرفداران قسمت اول این فرنچایز میخواستند و حال آن را به دست آوردهاند. متاسفانه این بازی در ایران به خاطر مشکل تحریم بودن آیپیهای ایران فیلتر است اما اگر به هر نحوی توانستید، تجربه این عنوان را از دست ندهید.