رئیس سابق سگا از انتقال Baton به ایکسباکس میگوید
رئیس سابق سگا بهعنوان بخشی از پنل خودش برای تاریخچهی ایکسباکس در مورد چگونگی ساخت کنسول ایکسباکس بر میراث یکی از آخرین کنسولهای سگا صحبت میکند.
امسال بیستمین سالگرد تأسیس ایکسباکس بهعنوان ناشر یک بازیهای ویدیویی است. درحالیکه ایکسباکس از نظر حضور در عرصهی ویدیوگیم نسبت به رقبای خودش یعنی نینتندو و پلیاستیشن، جوانتر است؛ اما از نظر تأثیرگذاری بر جامعهی گیم، تاریخچهای طولانی دارد. این روند تأثیرگذاری آنقدر مهم است که یکی از رئیسهای پیشین سگا، ایکسباکس را نماد ادامهی راه سگا میدادند و ادعا میکند که خط تولید محصولات سختافزاری خود را به دلیل این شرکت متوقف کرده است.
بیشتر اعضای کامیونیتی سگا را با فرانچایزهایی مانند Sonic the Hedgehog, Bayonetta و Yakuza میشناسد، اما در اواسط دههی ۸۰ این شرکت یکسری کنسول موفق برای ویدیوگیم با نام Sega Genesis میسازد. این کنسولها تا لحظهی آخر قرار بود که Sega Dreamcast نام داشته باشد ولی شرکت سازنده تصمیم گرفت تا این اسم را عوض کند و این عنوان را برای عناوین انحصاری سوم شخص خودش استفاده کند. حالا یکی از مدیران سابق سگا ادعا میکند که ایکسباکس ردایی از Sega Dreamcast را به دوش داشته است.
در رویداد اخیر ایکسباکس که بسیاری از فعالان حوزهی گیم دور هم جمع شده بودند، پیتر مور، معاون سابق بخش تجارتها و سرگرمی تعاملی مایکروسافت و رئیس سابق سگا در آمریکا، دربارهی نحوهی انتقال baton از Sega Dreamcast به ایکسباکس اصلی برای بخش بازیهای آنلاین ایکسباکس گفت. مور توضیح داد که چگونه، برنامههایی مانند ایکسباکس لایو، از همانجایی که Dreamcast متوقف شده بود ادامه پیدا کرد و به بستری برای بازی کردن به شکل آنلاین تبدیل شد.
از بسیاری جهات Dreamcast یک کنسول فراتر از زمان خود بود؛ یکی از ویژگیهای که این کنسول قصد داشت برای بازیکنان به ارمغان آورد، بخش بازیهای چند نفرهی آنلاین بود. به همین دلیل این شرکت Meganet را توسعه داد که فقط در ژاپن و برزیل در دسترس بود و به بازیکنان اجازه میداد به اینترنت متصل شوند و به بازی بپردازند. Meganet یکی از اولین نمونههای خدمات چندنفره آنلاین بود، اما بدیهی است که هرگز مورد استفاده قرار نگرفت.
این اتفاق بسیار جالب است که مور در مورد اینکه سگا و ایکسباکس در آن دوران با یکدیگر همکاری میکردند، صحبت میکند. در آن زمان، کنسولهای سونی و نینتندو همچنان به بخش چندنفرهی محلی خود فکر میکردند، اما ایکسباکس اصلی در آن زمان از اولین کنسولهای بازی که یک پلتفرم آنلاین در دسترس را دردسترس بازیکنان قرار میداد رونمایی کرد. برتری کنسولهایی مانند پلیاستیشن 2 عناوین انتخابی و بازیهای انحصاری آن بود. نینتندو هم تا زمانی که کنسول نینتندو Wii را عرضه نکرده بود، وارد بازار بازیهای آنلاین نشد.
صنعت بازی مطمئناً از آن نقطه تاکنون راه زیادی را پیموده است. امروزه تصور یک کنسول بدون قابلیت بازیهای آنلاین برای بازیکنان سخت بهنظر میرسد. ناگفته نماند که ایکسباکس تا چه حد به عنوان یک برند از زمان معرفی ایکسباکس اصلی پیشرفت کرده است. اکنون، با ادامه فروش ایکسباکس سری ایکس و اس، آینده ایکسباکس مطمئناً روشنتر از گذشته خواهد بود.