مراسم گیماواردز (The Game Awards)؛ از تعریف و تاریخچه تا قوانین و برندگان
مراسم گیماواردز، یک مراسم اعطای جوایز سالانه است که در پایان هر سال میلادی و در دو هفتهی اول ماه دسامبر برگزار میشود. در این مراسم از دستاوردهایی که در صنعت بازیهای ویدیویی بدست آمده، تجلیل میشود. این مراسم در سال ۲۰۱۴ توسط یک روزنامهنگار حوزه بازی (Game Journalist) به نام جف کیگلی (Geoff Keighley) که پیش از آن هم به مدت ده سال مجری و تهیهکنندهی مراسم Spike Video Game Awards بوده، ساخته و میزبانی شد. این مراسم، علاوهبر اعطای جوایز به برندگان، محلی برای توسعهدهندگان و شرکتها است تا برای اولین بار بازیهای خود را به نمایش گذارند.
تاریخچهی مراسم گیماواردز
جایزهٔ بازیهای ویدیویی اسپایک برای بهترین بازی سال به چه کسی رسید ؟ جف کیگلی، روزنامهنگار کانادایی حوزهی بازی، که در سال ۱۹۹۴ بهعنوان دستیارِ مجری در برنامهی تلویزیونی Cybermania ’94: The Ultimate Gamer Awards حضور داشت و ایدهی ساخت مراسم جوایز بازی را از آنجا بدست آورد، در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ روی مراسم جوایز بازیهای ویدیویی شبکهی اسپایک (Spike) کار کرد. این برنامه نزدیک به پایان هر سال میلادی از طریق شبکهی تلویزیونی اسپایک، برای ادای احترام به بازیهای ویدیویی منتشر شده که در آن سال طراحی شده بودند، پخش میشد.
کیگلی در این مراسم اغلب به عنوان تهیهکننده و در برخی موارد به عنوان مجری حضور داشت. درحالیکه شبکهی اسپایک تا سال ۲۰۱۲ به خوبی از این نمایش حمایت میکرد و حتی ساموئل ال جکسون (Samuel L. Jackson) را به عنوان مجری به این مراسم آورده بود، کیگلی متوجه شد که این شبکه برای سال ۲۰۱۳ علاقهی کمتری به پخش کردن مراسم ده سالهی خود دارد و این کاهش علاقه هم به دلیل اجرای برنامهای بود که قصد داشت نمایشها مرد محور را کمتر کند.
اسپایک با شروع عرضهی کنسولهای نسل هشتم، تصمیم گرفت که نام این مراسم را از VGA به VGX تغییر دهد تا تمرکز خود را بیشتر روی بازی کنسولهای نسل بعد بگذارد. همچنین جوئل مک هیلِ (Joel McHale) کمدین را به عنوان مجری در کنار جف کیگلی قرار دارند. علاوهبر این، اسپایک زمان پخش برنامه را به یک ساعت کاهش داد و برای اولین بار پیش از پخش تلویزیونی، آن را به صورت آنلاین از طریق اینترنت پخش کرد. نمایش سال ۲۰۱۳ ناامید کننده بود و بهجای یک برنامهای برای جشن گرفتن و قدردانی از دستاوردهای بازیهای ویدیویی، بیشتر شبیه به یک برنامهی تجاری شد. جف کیگلی که از این اتفاق ناامید شده بود و در ادامه پیشنهاد اسپایک مبنی بر ادامهی پخش مراسم در سال ۲۰۱۴ ولی محدود کردن آن به پخش فقط اینترنتی باعث شد که کیگلی از مشارکت بیشتر با VGX کنارهگیری کند و به اسپایک اجازه داد تا حق مالکیت این مراسم را نگه دارد. در نوامبر ۲۰۱۴، شبکهی تلویزیونی اسپایک اعلام کرد که آنها تصمیم گرفتهاند VGX را بهطور کامل کنار بگذارند.
کیگلی پس از قطع همکاری با VGX، شروع به صحبت کردن با چندین شرکت در صنعت بازیهای ویدیویی از جمله سازندگان کنسولهای سونی، مایکروسافت، نینتندو و چندین ناشر بزرگ کرد تا از نظر مالی به مراسم اهدای جوایز بازی جدیدش که قرار بود با اجازه اسپایک برگزار کند، کمک کنند . او حدود ۱ میلیون دلار از سرمایهی شخصی خود را برای حمایت از نمایش جدید سرمایهگذاری کرد و توانست فضایی را در تئاتر AXIS لاس وگاس برای میزبانی رویداد رزرو کند. نیاز این مراسم به سرویسی که آن را پخش کند، باعث شد که کیلی و سایر تولیدکنندگان توافق کنند که برنامه به صورت زنده در شبکههای کنسولها و در سرویس استیم شرکت Valve پخش شود و بتوانند مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به تلویزیون اسپایک بدست آورند.
در سال ۲۰۱۴، کیگلی توانست سالن بزرگتر مایکروسافت لسآنجلس را برای میزبانی این مراسم رزرو کند. او برای پخش مراسم هم با چند سرویس استریمینگ در سراسر جهان همکاری کرد که از زمان شروع مراسم در سال ۲۰۱۴ تا بهحال توسط شرکای این مراسم و بینندگان، مورد استقبال قرار گرفته است. در آن زمان، شبکههای تلویزیونی زیادی با کیگلی تماس گرفتند و پیشنهاد کردند که این مراسم روی شبکهی آنها پخش شود ولی کیگلی پیشنهاد آنها را رد و آزادیِ نحوهی ارائه و ساختار مراسم خودش را حفظ کرد. همچنین این مراسم در سال ۲۰۱۹ با همکاری Sony Pictures در سینماهای منتخب Cinemark در ایالات متحده به اجرا درآمد. مراسم گیماواردز در سال ۲۰۲۰ بهدلیل همهگیری COVID-19 در سالن نمایش زنده برگزار نشد و در عوض به صورت مجازی برگزار شد. امسال هم گیماواردز پس از یک سال برگزاری غیر حضوری، شاهد یک مراسم باشکوه در سالن مایکروسافت بود.
بازیها چگونه انتخاب میشوند؟
نامزد شدن یک بازی در گیماواردز بهصورت ثبتنامی نیست؛ گیماواردز هرسال نامزدهای خود را با جمعآوری فهرست بازیها از طریق نظرسنجی در بیش از ۱۰۰ رسانه جهانی که شامل اینفلوئنسرها هم میشود، انتخاب میکند. سپس بازیهایی بیشترین رأی را دارند برای نامزدی و رأیگیری نهایی به هیأت منصفه فرستاده میشوند. این هیأت منصفه، شامل نمایندگانی از مایکروسافت، سونی، نینتندو و AMD به همراه چندین ناشر بازی است. در میان این شرکتها، نمایندگانی هم از رسانههای تأثیرگذار صنعت گیم حضور دارند. قبل از سال ۲۰۱۷ ، ۲۸ کارشناس و نماینده از صنعت بازیها ویدیویی در این کمیتهی مشورتی حضور داشتند و برندگان را انتخاب میکردند، درحالیکه تیم گیماواردز از سال ۲۰۱۷ به بعد، از بیش از ۵۰ متخصص در این زمینه برای قضاوت استفاده کرد. در سال ۲۰۱۹، نشریات و رسانههای غیرانگلیسی هم به هیأت داوران اضافه شدند. طرفداران هم میتوانند به بازیهای مورد نظر خود رأی دهند و در فرایند انتخاب برندهها تأثیرگذارند ولی این تأثیر بسیار ناچیز است؛ زیرا رأی طرفداران تنها ۱۰ درصد روی نتیجه تأثیر میگذارد که این رقم در مقابل قدرت ۹۰ درصدی هیأت داوران، تغییری در نتیجه ایجاد نمیکند.
بهطور کلی فقط بازیهایی که قبل از تاریخ خاصی در ماه نوامبر منتشر شدهاند، واجد شرایط نامزدی برای دریافت جایزهی مراسم گیماواردز هستند. بازیهایی که پس از این تاریخ منتشر شوند، احتمال کمی را برای برنده شدند دارند زیرا داوران باید نامزدهای دریافت جوایز خود را در هفتههای قبل از این تاریخ اعلام کنند و در صورت منتشر نشدن در تاریخ مناسب، داوران باید نسخهی پیش از انتشار بازی را بازبینی کنند نه نسخهی نهایی، که ممکن است دارای باگها و اشکلات زیادی باشد.
جایزه بهترین بازی سال
مهمترین جایزه مراسم گیماواردز که میتوان آن را معادل اسکار بهترین فیلم برای صنعت بازی دانست، جایزهی بهترین بازی سال است. در هشت سال گذشته بازیهای مختلفی این جایزه و این عنوان را دریافت کردهاند که در ادامه به ترتیب سال، اسم آنها آمد است:
- Dragon Age: Inquisition: برندهی بهترین بازی سال ۲۰۱۴ که توسط BioWare توسعه و توسط Electronic Arts برای ویندوز، پلیاستیشن ۳، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس ۳۶۰ و ایکسباکس وان منتشر شده است.
- The Witcher 3: Wild Hunt: برندهی بهترین بازی سال ۲۰۱۵ که توسط CD Projekt Red توسعه و برای ویندوز، پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سریاس/ایکس، ایکسباکس وان و نینتندو سوئیچ منتشر شده است.
- Overwatch: برندهی بهترین بازی سال ۲۰۱۶ که توسط Blizzard Entertainment توسعه و برای ویندوز، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و نینتندو سوئیچ منتشر شده است.
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild: برندهی بهترین بازی سال ۲۰۱۷ که توسط Blizzard Entertainment توسعه و برای نینتندو سوئیچ و Wii U منتشر شده است.
- God of War: برندهی بهترین بازی سال ۲۰۱۸ که توسط Santa Monica Studio توسعه و توسط Sony Interactive Entertainment برای ویندوز و پلیاستیشن ۴ منتشر شده است.
- Sekiro: Shadows Die Twice: برندهی بهترین بازی سال ۲۰۱۹ که توسط FromSoftware توسعه و توسط Activision برای ویندوز، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، نینتندو سوئیچ و گوگل استدیا منتشر شده است.
- The Last of Us Part II: برندهی بهترین بازی سال ۲۰۲۰ که توسط Naughty Dog توسعه و توسط Sony Interactive Entertainment برای پلیاستیشن منتشر شده است.
- It Takes Two: برندهی بهترین بازی سال ۲۰۲۱ که توسط Hazelight Studios توسعه و توسط Electronic Arts برای ویندوز، پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سریاس/ایکس، ایکسباکس وان منتشر شده است.
گیماواردز همانطور که در اول این مطلب هم بیان شد، پایان هر سال در دو هفتهی اول ماه دسامبر برگزار میشود. اگر مراسم گیماواردز سال ۲۰۲۱ را از دست دادهاید، میتوانید ویدیو نگاهی به گیماواردز و ویژهبرنامهی گیم اواردز ما را در یوتیوب و اینستاگرام کاروتک تماشا کنید. همچنین اگر میخواهید نامزدها و برندههای جوایز این بازی هم اطلاعاتی کسب کنید، میتوانید مطلب برندگان مراسم گیماواردز ۲۰۲۱ اعلام شدند + لیست کامل نامزدها را در وبسایت کاروتک مشاهده کنید.