مایکل پچر: پلیاستیشن تا ۱۰ سال آینده وجود نخواهد داشت
اخیراً یکی از تحلیلگران برجسته صنعت بازیهای ویدیوی ادعا کرده است که برند پلیاستیشن در ۱۰ سال آینده وجود نخواهد داشت، اما چرا و به چه قیمت؟ برای مطالعه ادامه خبر با وب سایت کاروتک همراه باشید.
در یک سال گذشته شاهد بودهایم که هر دو غول صنعت سرگرمی یعنی کمپانی سونی (Sony) و مایکروسافت (Microsoft) تمام تلاش خودشان را در جهت جذب مخاطب با ارائه محصولات جدید، داستانهای متفاوت و رفع نیازهای بازیکنان انجام دادهاند. سال گذشته میلادی، کمپانی مایکروسافت استودیوی بتسدا ( Bethesda) را خریداری کرد و کمپانی سونی هم دو استودیوی بلوپوینت (Bluepoint) و هاوسمارک (Housemarque) را به تصاحب خود درآورد. در آن زمان، برای ما جالب بود که ببینیم هر کدام از استودیوهای یادشده، چه برنامههایی برای انتشار بازیهای دست اول دارند، اما اکنون همه چیز کمی متفاوتتر به نظر میرسد.
آقای مایکل پچر ادعا میکند که برند پلیاستیشن تا ۱۰ سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت
بنابر صحبتهای آقای مایکل پچر (Michael Patcher)، یکی از تحلیلگران سرشناس صنعت بازیهای ویدیویی از Wedbush Securities، ادعا شده که روزهای آینده برای برند پلیاستیشن ممکن است زشت و زننده باشد. هنگامی از او در خصوص رقابت بین کمپانی سونی با سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) پرسیده شد (در طول پادکست RDX از طریق کانال Resetera)، او گفت که برند پلیاستیشن محکوم به فنا است و تقریباً در ۱۰ سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت.
ایشان همچنین اضافه میکند که موضوع یادشده به این دلیل است که سونی فقط چند سال عقب نیست، بلکه برند ایکس باکس پیشتازی غیرقابل غلبهای را به دست آورده که همین موضوع حیات و بقای برند پلیاستیشن را نابود میکند. آقای پچر در گذشته بهطور کامل ادعاهایی را بیان کرده بود و صحبتهای جسورانهای با طرفداران داشت. چند سال پیش، او در صحبتهایی گفته بود که وجود کنسول دستی نینتندو سوئیچ منطقی نیست و نسخه Lite باید بیشتر توسط خود کمپانی نینتندو (Nintendo) هدایت و مدیریت شود. همانطور که همه ما میدانیم، اخیراً کنسول نینتندو سوئیچ به پرفروشترین کنسول خانگی نینتندو تبدیل شده، اگرچه هنوز هم پشت سری محصولات Nintendo DS باقی مانده است.
سؤال باقی مانده اینجا است که آیا برند پلیاستیشن تا ۱۰ سال آینده وجود نخواهد داشت؟ به احتمال زیاد خیر. کمپانی مایکروسافت ممکن است با ارائه سرویس ایکس باکس گیم پس فرمول جدیدی را در صنعت بازیهای ویدیویی تزریق کرده باشد، اما خطری که برند ایکس باکس احساس میکند، در عناوین انحصاری نهفته است. عناوین انحصاریای که سونی با برند پلیاستیشن بهشدّت روی آن مانور میدهند و فعلاً فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیرعامل برند ایکس باکس، هنوز هیچ برنامهای برای آن موضوع ندارد.
بهطور کلی بازیهایی نظیر مجموعه God Of War، Horizon، Spider-Man، The Last of Us و غیره اکوسیستم زنده پلیاستیشن هستند که به خاطر وجودشان، میلیونها کاربر همچنان مشتاق به تهیه کنسولهای پلیاستیشن هستند. نکته حائز اهمیت در آن است که احتمالاً آقای پچر شکست سونی تا ۱۰ سال آینده را مبتی بر سرویسهای گیمینگ میداند و از این نظر هم میتوانیم با او موافق باشیم. سرویس ایکس باکس گیم پس برای مدتها به عنوان پادشاه بخش سرویس گیمینگ، در حال پیشتازی است و سونی با ارائه محصولاتی چون سرویس پلیاستیشن نو (PlayStation Now) یا حتی سرویس تازهکار PlayStation Plus Collection که بهطور قطع میتوانیم بگوییم هردوی آنها الان مردهاند، نتوانست جلوی موفقیتهای ایکس باکس گیم پس را بگیرد.
به هر حال در عصر دیجیتال سیر میکنیم و بسیاری از تلویزیونهای هوشمند هم به جمع محصولاتی اضافه شدهاند که بازیکنان در آن میتوانند از سرویس ایکس باکس گیم پس برای تجربه بازیهای خود استفاده کنند. اگر وارد چرخه هوشمند و سرویس محور صنعت بازیهای رایانهای شویم، آنجا است که میتوانیم بگویم برند پلیاستیشن دیگر وجود نخواهد داشت. برای مطالعه اخبار بیشتر در خصوص سرویسهای گیمینگ، وب سایت کاروتک را حتماً دنبال کنید. همچنین شما خوانندگان عزیز میتوانید مقاله عرضه سرویس ایکس باکس گیم پس روی کنسولهای پلیاستیشن را از طریق لینک زیر مطالعه کنید.
« دلیل نامه | سرویس Xbox Game Pass روی پلیاستیشن: معاملهای برد-برد یا باخت-باخت؟ »
نظر شما در خصوص این خبر چیست؟ آیا با تحلیلهای آقای مایکل پچر موافق هستید؟ فکر میکنید در آینده کمپانی سونی یا برند پلیاستیشن میتوانند خودشان را وارد مسیری کنند که هم اکنون مایکروسافت با ایکس باکس گیم پس، گوگل با سرویس استدیا و آمازون با سرویس لونا در آن وجود دارند؟ فکر میکنید نسل ۹ام کنسولهای خانگی، آخرین نسلی خواهد بود که کنسولهای سرگرمی و بازیهای آن به صورت فیزیکی منتشر میشود؟ پیشبینی شما از نسل ۱۰ام صنعت بازیهای رایانهای چه خواهد بود؟ نظرات خود را پیرامون این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.