آیا بازی Marvel Ultimate Alliance 3: Black Order راه بازیهای دیگر مارول را به خوبی باز کرد؟
آیا یک بازی مبارزهای باعث شد تا مارول بیشتر به فکر ساخت بازیهای بزرگتر کند و به این صنعت شلوغ فعلی وارد شود؟
فرنچایز Marvel Ultimate Alliance حتی بعد از گذشت بیش از یک دهه، همچنان یکی از جاهطلبانهترین عناوین دنیای بازی به شمار میرود حضور حداکثری کاراکترهای برجسته دنیای کامیکهای مارول در یک بازی اتفاقی بود که هیچگاه در یک بازی رخ نداده بود، اما در سال 2006 توسط کمپانی Activision صورت گرفت.
بازخوردها به قدری مثبت و هیجان برانگیز بودند که این کمپانی بلافاصله دست به ساخت یک دنباله برای این بازی زد و همانطور که انتظار میرفت با شکست مواجه شد. تکرار مکررات در تمامی بخشهای بازی و یک روایت خستهکننده تمام آن چیزی بود که در 2 سال توسعه بازی استودیو Raven Software به آن دست پیدا کرده بود. حال بعد از استراحتی 10 ساله این فرنچایز دوباره زنده شده است و رونمایی از این بازی توانست دوباره هیجان را به میان مخاطبان قدیمی خود بیاورد.
محفل سیاه
حال بعد از پشت سر گذاشتن همایش E3 و شنیدن اخبار و انتشار گیمپلی از بازی که به خوبی تمامی جهات بازی را پوشش میدهد میتوانیم بگوییم که بازگشت نسل هشتمی مرد عنکبوتی و دوستان بسیار اغواکننده به نظر میرسد. در اولین نگاه به بازی دوباره شاهد همان سیستم گیمپلی قدیمی بازی هستیم؛ یک بازی 4 نفره CO-OP همراه با دوربین ثابت، اگر چه فونداسیون بازی به نظر همان همیشگی میرسد اما تغییرات بسیار وسیعی در بازی ایجاد شده است.
در برداشت اول طراحی محیط و اتمسفر بازی بسیار جذابتر و خیرهکنندهتر از نسخههای پیشین به نظر میرسد و دیگر شما به مبارزه در یک مکان و یا یک شهر محدود نیستید؛ سازندگان بازی سعی کردهاند اکثر مناطق تاریخی و محبوب کامیک های مارول را به تصویر بکشند و با تلفیق یک سیستم نورپردازی خارقالعاده یک کنتراست زیبا بر روی صحنه به وجود بیاورند. از محل اختفا Ronan the Accuser گرفته تا سفینه فضایی Thanos همگی در بازی گنجانده شدهاند و یک تجربه هیجان انگیز و زیبا را نوید میدهند.
این آزادی در توسعه بازی بیشترین تاثیر خود را بر روی گیمپلی بازی گذاشته است و ما حال در عین اینکه با همان سیستم گیمپلی بازیهای قبلی طرف هستیم، ولی دیگر صحنههای بازی شامل یک گردش دوربین بسیار روانتر و پویاتر همراه است و دیگر خبری از یک تصویر ثابت در حین یک نبرد نفسگیر نیست.
دیگر المان اضافه شده به بازی که بسیار جلب توجه میکند طراحی بخشهایی از بازی به سبکهای مختلف است که بسیار جالب به نظر میرسد، در برخی از مراحل بازی تبدیل به یک اکشن دو بعدی پلتفرمر میشود و شما و همراهانتان میتوانید فلش بکی به گذشته بزنید و شاید بتوانید کمی از خاطرات گذشته خود را که با بازی هایی مثل Contra داشتید زنده کنید.
اما در تمامی بازیهای Marvel Ultimate Alliance موضوعی که بیشترین توجه را نصیب خود میکند اخبار کاراکترهای بازی است؛ اینکه چه کسی اضافه شده است و یا تعداد شخصیتهای قابل بازی به چه صورت است، استودیو Team Ninja تمامی این سوال هارا در ویدیویی که در مراسم E3 امسال منتشر شد پاسخ داد، در اولین برداشت به وضوح بیان شد که دنیای این قسمت از بازی با 2 بازی قبل به طور کامل متفاوت است و دیگر شاهد ادامهای بر روایت قسمتهای قبل نخواهیم بود.
در قدم بعدی اطمینان دادند که کاراکترهای بازی کاملا دچار تغییر شدهاند و در روایت شخصیت آنها یک بازنگری کلی صورت گرفته است و همانطور که قبلا و در وبسایتهای خبری لو رفته بود، حدود 50 کارکتر در این بازی حضور دارد که آماری فوقالعاده است و این آمار تنها تعداد کارکترهای قابل بازی است و این رقم شامل باسفایتها و کارکترهای مهمان نمیشود.
اما در نهایت این بازی باعث شد تا مارول بتواند بیشتر در بخش گیمینگ خود سرمایهگذاری کند. از طرفی دیگر، مساله اصلی اینجا است که مارول طی چند سال اخیر به خوبی در دنیای سینماتیکش غوغا کرده و رقیب دیرینه مارول یعنی دی سی، همواره در بخش گیمینگ خود بیرقیب عمل کرده. با این که Marvel Ultiamte Alliance موفق شد که به یکی از مهمترین بازیهای مارول بدل شود، اما هنوز به آن جایگاه نرسیده که بتواند جایگاه خاصی در میان گیمرها پیدا کنند.
مارول طی این چند سال گذشته و حتی در ماه اخیر چند بازی مهم را تایید کرد. هماکنون با همکاری پلیاستیشن، مارول در حال ساخت چندین بازی با حضور شخصیتهایی مثل اسپایدرمن مایلز مورالس، ولورین و ونوم است. این نشان میدهد که مارول به خوبی اهمیت بخش گیمینگش را متوجه شدهو سعی دارد که آن را بیش از پیش گستردهتر کند.
بازی Marvel’s Ultimate Alliance 3: The Black Order به خاطر تمام رونماییهای اخیر مارول، موردتوجه خیلیها قرار گرفته است. بعد از رونمایی چندین بازی توسط مارول به خصوص در جشنواره تابستان بازیهای ویدیویی، آمار فروش این بازی روی نینتندو بیشتر از گذشته شده است و رشد تصاعدی هیجانی را تجربه کرده.
تمام این موضوعها باعث شده که خیلیها تصور کنند که نینتندو با مارول در حال کار کردن روی قسمت بعدی این عنوان هستند. البته فرنچایز Marvel Ultimate Alliance از آن دسته فرنچایزهایی نیست که به صورت مکرر منتشر شود اما اگر مارول قصد دارد که ورودی موفقیتآمیز به این صنعت داشته باشد و مثل رقیب دیرینهاش یعنی دی سی رشد کند، باید حتما این موضوع را هم مدنظرش بگیرد.
سخن آخر
با این وجود که وظیفه انتشار این بازی به عهده کمپانی «نینتندو» است و تمامیت حق توسعه این مجموعه را از کمپانی Activision خریداری کرده است، انتظار میرود این عنوان یکی از کلیدیترین نقاط قوت کنسول سوییچ در سال جدید میلادی باشد و با این که تا به این لحظه «نینتندو» سخنی در مورد انتشار بازی بر روی کنسولهای نسل هستمی نزده است ولی انتظار میرود با توجه به میزان سود فراوانی که در انتشار این بازی بر روی کنسولهای خانگی وجود دارد این امر در انتها صورت بگیرد و این بازی از انحصار کنسول سوییچ خارج شود.