بیوگرافی شیگرو میاماتو: خالق ماریو، زلدا و چندین سری که به ویدیوگیم شکل دادند
میاماتو در شهر سونوبه ژاپن در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲ به دنیا آمد. محیط اطراف زندگی میاماتو تاثیر زیادی بر زندگی او گذاشت. زادگاه او شهر روستایی سونوبه بود که توسط جنگل پر از درختی احاطه شده بود و به خاطر همین بود که حس ماجراجویی از ابتدا در زندگی میاماتو وجود داشت و او همیشه در حال کاوش در این جنگلها و غارهای اطراف بود که عنصر کلیدی در موفقیت او محسوب میشوند.
سرگرمیهای دیگر میاماتو در کودکی نقاشی و آهنگ خواندن بود. او البته به سراغ علایق دیگر هم رفت و در رشتههای ورزشی سافتبال، شنا و در رشتههای هنری مثل گیتار و پیانو هم سررشته داشت و علاقه زیادی به آنها داشت. میاماتو از دانشکده هنرهای صنعتی شهرداری کانازاوا فارغ از تحصیل شد. با وجود فارغ از تحصیلی، اما هیچ شغلی در انتظار او نبود و او به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار شد.
شروع به کار
در آن زمان نینتندو روی پروژههای مختلفی در حال کار بود و میاماتو هم عضو تیم کوچکی بود که در بخش طراحی روی اولین بازی آرکید سکهای به نام Sheriff در حال کار بود. در همان زمان نینتندو موفقیت خوبی در بازار ژاپن داشت و در حال پیریزی نفوذ به بازار آمریکای شمالی بود.
البته تلاش اولیه نینتندو برای ورود به بازار آمریکای شمالی چندان موفق نبود و تمام هزینههایی که برای این کار انجام داده بودند به شکل بدی شکست خورد و آنها نتوانستند خیلی خوب از پس این موضوع بر بیایند. واحدهای زیادی به آمریکای شمالی فرستاده شدند که تعداد بسیار کمی از آنها به فروش رسید و این شکست باعث شد تا نینتندو در وضعیت مالی بسیار بدی قرار بگیرد.
مدیرعامل نینتندو در آن زمان آقای هیروشی یامائوچی، وظیفه تبدیل این واحدهای فروخته نشده را به سود داشت و به همین خاطر بود که او تصمیم گرفت که این دستگاهها را مجهز به یک بازی آرکید کاملا جدید کند. بازیهایی که طراحی و توسعه آن این بار زیر نظر میاماتو باشد. میاماتو قوه تخیل بسیار قدرتمندی داشت و سعی کرد بازی متفاوتی را توسعه بدهد که بتواند افراد زیادی را به سمت خود جذب کند.
به همین خاطر بود میاماتو بازی جدیدی را طراحی کرد که مثلث عشقی میان یک نجار، میمون و دختر را ارائه داد. همین حالا اگر این ایده پیریزی میشد مشخصا خیلیها به آن میخندیدند و هیچ شرکتی این اجازه را نمیداد که چنین بازی ساخته شود اما میاماتو به این ایده مطمئن بود و تمام تلاش خود را کرد که این بازی را به بهترین شکل ممکن توسعه بدهد.
برنامهنویسی این بازی چندان پیچیده نبود. تنها به چند سطح مختلف و چند نردبان برای بالا رفتن نیاز بود. از طرفی دیگر میمون هم بشکههای آتشینی را به سمت نجار پرتا میکرد و به همین شکل بود که برای اولین بار بازی محبوب و تاریخی Donkey Kong ساخته شد. بازی خرمیمون یا همان دانکی کانگ تا به امروز یکی از بزرگترین فرنچایزهای نینتندو محسوب میشود و طی سالها نشان داده است که طرفدارهای زیادی دارد.
پس از موفقیت Donkey Kong که باعث موفقیت نینتندو در بازار آمریکای شمالی شد، میاماتو تصمیم گرفت که دنبالههای این بازی را توسعه بدهد که از مهمترین آنها میتوان به Donkey Kong Jr اشاره کرد. نینتندو بعد از موفقیت این بازی خیلی سریع به میاماتو پاداشهای زیادی داد و همچنین از او خواست که روی Donkey Kong 3 کار کند. میاماتو در کنار دانکی کانگ ۳ روی پروژههای دیگری مثل Exitebike و Devil World کار میکرد.
ظهور ماریو
اما این تمام موفقیتی نبود که میاماتو برای نینتندو به ارمغان آورد. یادتان میآید که گفتم شخصیت نجاری در بازی دانکی کانگ حضور داشت؟ در آن زمان این شخصیت Jumpman نام داشت چون همیشه به سمت بالا میپرید. اما میاماتو او را در بازی دیگری آورد و به او نام ماریو را داد. درست حدس زدید، میاماتو خالق سری Super Mario Bros بود.
همچنین او شخصیت لوییجی را خلق کرد و این فرنچایز به یکی از مهمترین و نمادیترین فرنچایزهای این کمپانی بدل شد که تا امروز هم توسعه سری بازیهای ماریو ادامه دارد و در بین پرطرفدارترین فرنچایزهای تاریخ بازیهای ویدیویی قرار میگیرد. بازی که توانست حجم عظیمی از سود را به سمت نینتندو روانه کند.
میاماتو در آن زمان روی عنوانهای مختلفی کار میکرد که از جمله معروفترین آنها میتوان به Ice Climber و Kid Icarus اشاره کرد. اما مهمترین پروژه میاماتو در آن زمان توسعه بازی Super Mario Bros بود. او مطمئن بود که این پروژه میتواند یکی از بزرگترین اتفاقهای صنعت بازیهای ویدیویی باشد و سعی میکرد که تمام خلاقیت خود را برای این بازی به کار بگیرد. جالب است بدانید که این زمان همان موقعی بود که نینتندو روی پروژه اولین قسمت از Legend of Zelda کار میکرد.
میاماتو تمام تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته بود که پلیرها از تجربه این بازیها بتوانند لذت ببرند و با کسب امتیازهای بالا بتوانند ماجراجویی خود را تجربه کنند. به عنوان مثال بسیاری از الهامات سری زلدا از کاوش در جنگلها و زمینهای اطراف خانه بر اساس کودکی خود میاماتو بوده است.
میاماتو با خلق سرمزنیهای جادویی که گیمرها برای چندین سال در آینده از آن لذت میبردند، تلاش کرد تا حس ماجراجویی و اکتشاف را ارائه بدهد. برای دنباله این بازیها میاماتو کارهای بزرگتری کرد. به عنوان مثال برای دنباله زلدا که The Adventure of Link نام داشت، بیشتر از المانهای نقشآفرینی استفاده شده بود تا پلیرها بتوانند کارهای بزرگتری در بازی انجام دهند و حس سپری کردن یک ماجراجویی به خوبی به سمت آنها انتقال پیدا کند.
برای Super Mario Bros 3 میاماتو قصد داشت که المانهای ریشهای این بازی را به خوبی سر جایش نگه دارد اما دشمنهای جدیدی به این بازی اضافه کند که حس و حال ماجراجویی در بازی برای پلیرها تکراری نباشد.
مدیریت میاماتو
در دهه ۱۹۹۰ بود که بخشهای جداگانه تحقیق و توسعه با یکدیگر ادعام شدند و بخش تحلیل و توسعه سرگرمی نینتندو را ایجاد کردند که تحت نظارت میاماتو بود. این تیم پتانسیل واقعی خود را با ساخت عناوین اولیه SNES با Super Mario World و F-Zero که پانزده ماه در حال ساخت بود، آزمایش کرد.
میاموتو همچنین دستی در توسعه و طراحی Star Fox داشت. سپس، میاموتو و بخش ادغام شده نینتندو EAD که او بر آن نظارت داشت، با اسکوئر انیکس همکاری کردند تا روی عنوان SNES Mario به نام Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars کار کنند.
یک سال طول کشید که اسکوئر انیکس و نینتندو با همکاری یکدیگر موتور گرافیکی جدید این بازی را توسعه بدهند. داستان این بازی در The Mushroom Kingdom اتفاق میافتد که آنها سعی کردند به بهترین شکل ممکن آن را به تصویر بکشند تا دقیقاً همان چیزی باشد که بازیکنان سری Super Mario Bros انتظار داشتند. در اکتبر ۱۹۹۵ شرکت اسکوئر انیکس اعلام کرد که بازی حدود ۷۰ درصد کامل شده است. تکنیک مورد استفاده برای گرافیک در بازی Super Mario RPG تحت عنوان ACM یا Advanced Computer Modeling نامیده میشد که به ویژه در طراحی داخلی ساختمانها و اشیاء درون آنها در طول بازی بسیار حیاتی بود.
نینتندو روز به روز در زمینه پیشرفت سختافزار بهتر میشد و هیچ مردی بهتر از میاماتو نبود که بتواند از این قدرتهای جدید استفاده کند. با او با انتشار Super Mario 64 به توسعه فرنچیاز همیشه محبوب ماریو ادامه داد. به عنوان اولین بازی او برای این کنسول، اولویت اصلی میماتو طراحی شخصیت و یک سیستم دوربین انقلابی بود.
ماههای طولانی طول کشید تا میاماتو و طیم طراحی بازی در مورد نمای دوربین و چیدمان مناسب بازی به تواقف برسند. قبل از این که همه آنها روی طراحی سه بعدی رومینگ آزاد که در نهایت پیادهسازی شد تصمیم بگیرند، هنوز برخی از عناصر خطی زیربنایی در بازی وجود داشت که بازیکنان را وادار میکرد تا در نهایت به جای کاوش در دنیای سه بعدی که بازی در آن ساخته شده بود، به المانهای دوبعدی پناه ببرند.
بعد از این بازی، میاماتو روی بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time کار کرد. میاماتو این بازی را را با دیدگاه اول شخص طراحی کرد تا پلیرها بتوانند بهتر دنیای وسیع هایرول را با این دید و زاویه دوربین در کنند. این بازی توانست یکی از موفقترین بازیهای تاریخ باشد و تا همین امروز هم از این بازی به عنوان بهترین قسمت از این فرنچایز یاد میشود.
دوران Gameboy و DS
میاماتو تا آن روز در حال درخشش بود اما با روی کار آمدن کنسول Gamecube او درخشش را بسیار بیشتر از گذشته کرد. او مسئول طراحی و توسعه بازی Luigi’s Mansion بود. اولین بازی که بر اساس برادار ماریو یعنی لوییجی ساخته میشود. این بازی اولین بار در سال ۲۰۰۰ و در طی کنفرانس مطبوعاتی Nintendo Space World به نمایش گذاشته شد که نمایشهای اولیه بسیار راضیکننده و جذاب بود.
میاماتو در حالی که هنوز به توسعه عنوانهای اسپینآف هم مشغول بود و در بعضی از پروژهها به عنوان مشاور فعالیت میکرد، در حال پیریزی به وجود آوردن یکی از بزرگترین فرنچایزهای نینتندو بود. او فرنچایز Metroid Prime را خلق کرد. متروید به یکی از بزرگترین عنوانهای نینتندو بدل شد؛ تا جایی که این بازی توانست پدیدآور سبک Metroid در بازیهای ویدیویی باشد که خیلی از بازیهای امروزه از المانهای آن استفاده میکنند.
متاسفانه Gameboy با وجود داشتن بازیهای بسیار خوب اما از لحاظ فروش نتوانست کمک چندانی به نینتندو بکند. میاماتو چند بازی دیگر به اسمهای Pikmin را توسعه داد که طرفدارهای خاص خودش را داشتند. اما در آن دوره نینتندو به فکر تغییر استراتژی و سبک بازی کردنش در مبارزه میان کنسولها بود.
در آن زمان کنسولهای دیگر مثل پلیاستیشن توانستند فناوری فوقالعادهای را به نمایش بگذارند و بازیهای نینتندو در مقابل این بازیها زا لحاظ جلوههای بصری چندان موفق و خواستنی نبود. به این خاطر که کنسول گیمبوی توانایی پردازش بازیهای سنگینی مثل بازیهای پلیاستیشن در آن زمان را نداشت.
البته این موضوع خیلی زود تغییر کرد. نینتندو از کنسول جدیدش به نام Nintendo DS رونمایی کرد. این کنسول هم از سختافزار قدرتمندی برخوردار نبود. این کنسول در حقیقت یک کنسول دستی بود اما توانست به عنوان دومین کنسول پرفروش تاریخ شناخته شود. این کنسول تنها یک میلیون کمتر از کنسول پلیاستیشن ۲ که پرفروشترین کنسول تاریخ بود، فروخت.
میاماتو در توسعه کنسول نینتندو DS تاثیر بسیار مهمی داشت. او پیشنهاد داد که بازیهای قدیمیتر نینتندو برای این کنسول دستی بازسازی شود که از مهمترین آنها میتوان به Super Mario 64 اشاره کرد. این بازی هنوز هم در آن زمان حرف زیادی برای گفتن داشت که با بازسازی و فروش بسیار قابل قبولش، برای نینتندو راههای جدیدی را باز کرد.
در آن زمان میاماتو در یک مصاحبه تلویزیونی حضور یافت که یکی از معروفترین جملههایش را در این مصاحبه به تلویزیون گفت. او گفت که همه راجع به سبک راک در موسیقی میگفتند که برای بچهها مضر است و امروزه راک یکی از محبوبترین سبکها است و کسی را منحرف نکرده است. امروزه راجع به بازیهای ویدیویی هم همین را میگویند اما در آینده متوجه این موضوع خواهید شد که بازیهای ویدیویی میتوانند معلمهای بسیار خوبی برای بچهها باشند.
خاتمهای ماندگار با 3DS و Wii U
در سال ۲۰۱۱، میاماتو هنوز هم نقش مهمی در این کمپانی داشت. این سال زمانی بود که کنسولهای جدید نینتندو ظهور کردند. دو کنسول Wii U و 3DS که هر کدام طرفدارهای بسیار زیادی داشتند. اما Wii U که در حقیقت دنبالهای بر کنسول بسیار پرفروش و موفق Wii بود، نتوانست به اندازه کنسول اول پرفروش باشند.
میاماتو سریعا دنبالههای بازیهای قدیمی و محبوب نینتندو را در دستور کار قرار داد و قسمتهای بعدی فرنچایزهای مطرحی مثل Luigi’s Mansion و Pikmin برای این کنسولها ساخته شدند. همچنین قابلیتهای جدید کنسول 3DS نسبت به نسخه گذشته یعنی DS باعث شده بود تا خیلیها به سمت این کنسول بروند.
لیست کتابخانه بازیهای 3DS خارقالعاده بود. بازیهای قدیمیتر نینتندو حالا همگی روی این کنسول قابل اجرا بودند و تمام طرفدارهای قدیمی حالا کنسول دستی داشتند که میتوانستند آن را با خود به همه جا ببرند و به راحتی بازیهای ویدیویی مختلف را تجربه کنند که نیمی از این بازیهای محبوب و پرفروش توسط میاماتو ساخته شده بود.
پس از توسعه عنوانهایی که بالاتر ذکر کردیم، میاماتو دست از توسعه بازی برداشت و فقط به عنوان ناظر در این کمپانی حضور پیدا کرد. او در سال ۲۰۱۳ بالاخره خود را بازنشسته کرد. او چندین بار از سمت نینتندو پیشنهاد مدیرعاملی دریافت کرد اما او دوست نداشت که در کارهای مدیریتی دخالت کند و بیشتر دوست داشت که به ساخت بازیهای ویدیویی مشغول باشد.
سخن آخر
میاماتو تا به امروز یکی از چهرههای ماندگار و دوستداشتنی ویدیوگیم محسوب میشود. او امروزه در حساب کاربری توییتر خود از بازیهای مختلف صحبت میکند و سعی میکند که نظر تخصصیاش را برای بازیسازهای جوان دریغ نکند. با این که حالا دیگر بسیار کمتر از او میشنویم اما به هیچوجه نباید او را فراموش کنیم.
بدون شک بازیهای بزرگی که میاماتو در طول دوره شغلیاش توسعه داد، شکل کلی بازیهای ویدیویی که امروزه عاشق آن هستیم را تغییر داد. او با آوردن فرنچایزهای بزرگی مثل زلدا، ماریو، متروید، دانکی کانگ و پیکمین توانست به همه نشان بدهد که بازیهای ویدیویی باید چیزی فراتر از یک دستگاه پولسازی باشد و باید گیمرها را علاقهمند به تجربه یک ماجراجویی کند.
در ادامه میتوانید لیستی از بازیهای طراحی شده توسط میاماتو با سال انتشارشان را مشاهده کنید.
- 1990 – Super Mario World (Nintendo)
- 1990 – F-Zero (Nintendo)
- 1991 – The Legend of Zelda – A Link to the past (Nintendo)
- 1993 – Starfox (Nintendo)
- 1993 – The Legend of Zelda – Links awakening (Nintendo)
- 1994 – DonkeyKong on the Gameboy (Nintendo)
- 1994 – DonkeyKong Country (Nintendo)
- 1995 – Super Mario World 2: Yoshi’s Island (Nintendo)
- 1995 – Kirbys Dreamland 2 (Nintendo)
- 1995 – DonkeyKong land (Nintendo)
- 1995 – DonkeyKong country 2 – Diddys Kong Quest (Nintendo)
- 1996 – Super Mario RPG: Legend of the 7 Stars (Nintendo)
- 1996 – Super Mario 64 (Nintendo)
- 1996 – Star Wars: Shadows of the empire (Nintendo)
- 1996 – PilotWings 64 (Nintendo)
- 1996 – Donkey Kong Country 3: Dixie Kongs Double Trouble (Nintendo)
- 1997 – StarFox 64 (Nintendo)
- 1998 – The Legend of Zelda: Ocarina of time (Nintendo)
- 1998 – Esoteria (Kirin Entertainments Inc)
- 1998 – 1080º Ten Eighty Snowboarding (Nintendo)
- 2000 – The Legend of Zelda: Majora’s Mask (Nintendo)
- 2000 – Mario Tennis 64 (Nintendo)
- 2000 – Excitebike 64 (Nintendo)
- 2001 – Wave Race: Blue Storm (Nintendo)
- 2001 – Pikmin (Nintendo)
- 2002 – Super Mario Sunshine (Nintendo)
- 2002 – Star fox adventures (Nintendo)
- 2002 – Metroid prime (Nintendo)
- 2002 – Eternal Darkness: Sanity’s Requiem (Nintendo)
- 2002 – Disneys Magical Mirror Starring Mickey Mouse (Nintendo)
- 2003 – The Legend of Zelda: The Wind Waker (Nintendo)
- 2003 – F-Zero GX (Nintendo)
- 2003 – Mario Golf: Toadstool Tour
- 2003 – Donkey Konga
- 2003 1080 Avalanche
- 2003 – Pac-Man Vs.
- 2003 – The Legend of Zelda: Four Swords Adventures
- 2003 – Kirby Air Ride
- 2003 – Donkey Kong Country
- 2003 – Mario Kart: Double Dash
- 2003 – Mario & Luigi: Superstar Saga
- 2003 – GiFTPiA
- 2003 – Hamtaro: Rainbow Rescue
- 2004 – The Legend of Zelda: The Minish Cap
- 2004 – Metal Gear Solid: The Twin Snakes
- 2004 – Metroid Prime 2: Echoes
- 2004 – Pikmin 2
- 2004 – Paper Mario: The Thousand-Year Door
- 2004 – Donkey Kong Jungle Beat
- 2004 – Mario Vs. Donkey Kong
- 2004 – Super Mario 64 DS
- 2005 – Star Fox: Assault
- 2005 – Geist
- 2005 – Chibi-Robo!
- 2005 – Nintendogs
- 2005 – Mario Kart DS
- 2006 – Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis
- 2006 – New Super Mario Bros
- 2006 – Wii Sports
- 2006 – The Legend of Zelda: Twilight Princess
- 2007 – Super Paper Mario
- 2007 – Mario Strikers Charged
- 2007 – The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
- 2007 – Metroid Prime 3: Corruption
- 2007 – Super Mario Galaxy
- 2007 – Mario & Sonic at the Olympic Games
- 2007 – Link’s Crossbow Training
- 2007 – Wii Fit
- 2008 – Super Smash Bros. Brawl
- 2008 – Mario Kart Wii
- 2008 – Wii Music
- 2009 – Punch-Out!!
- 2009 – Mario vs. Donkey Kong: Minis March Again!
- 2009 – New Super Mario Bros. Wii
- 2010 – Super Mario Galaxy 2
- 2010 – Donkey Kong Country Returns
- 2011 – Nintendogs + Cats
- 2011 – Steel Diver
- 2011 – The Legend of Zelda Ocarina of Time 3D
- 2011 – Star Fox 64 3D
- 2011 – Super Mario 3D Land
- 2011 – Mario Kart 7
- 2011 – The Legend of Zelda: Skyward Sword
- 2012 – Nintendo Land
- 2012 – New Super Mario Bros. U
- 2013 – Luigi’s Mansion: Dark Moon
- 2013 – Pikmin 3
- 2013 – The Legend of Zelda: The Wind Waker HD
- 2013 – Super Mario 3D World
- 2014 – Mario Golf: World Tour
- 2014 – Mario Kart 8
- 2014 – Super Smash Bros. for Wii U
- 2014 – Super Smash Bros for 3DS
- 2015 – The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D on 3DS
- 2015 – Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars on Wii U & 3DS
- 2015 – Puzzles & Dragons: Super Mario Bros Edition on Nintendo 3DS
- 2015 – Platoon on the Wii U
- 2015 – Super Mario Maker on the Wii U
- 2015 – The Legend of Zelda: Tri Force Heroes on the 3DS
- 2015 – Mario Tennis Ultra Smash on the Wii U
- 2015 – Mario & Luigi: Paper Jam on the 3DS
- 2016 – The Legend of Zelda: Twilight Princess HD on the Wii U
- 2016 – Star Fox Zero on Wii U
- 2016 – Star Fox Guard on Wii U
- 2016 – Paper Mario: Color Splash on Wii U
- 2016 – Super Mario Run on iOS and Android
- 2017 – The Legend of Zelda: Breath of the Wild on Wii U/Switch
- 2017 – Mario Kart 8 Deluxe on Switch