دلیلنامه | شخصیت Venom در بازی Marvel’s Spider-Man 2 چه نقشی دارد؟
با تریلر معرفی شده از بازی Marvel’s Spider-Man 2 که هم اکنون توسط استودیوی بازیسازی اینسومینایک گیمز (Insomniac Games) در دست توسعه قرار دارد، مشخص شد که شخصیت ونوم (Venom) هم نقش پررنگی در داستان نسخه دوم «مردعنکبوتی» خواهد داشت و در این دلیلنامه ما در مورد تئوریهای خود روی اجرای خط داستانی جدید و اینکه چگونه شخصیت مایلز مورالس (Miles Morales) با این ابرشرور روبهرو میشود، صحبت خواهیم کرد. برای مطالعه ادامه مقاله با وب سایت بازینامه همراه باشید.
استودیوی بازیسازی اینسومینایک گیمز (Insomniac Games) بدون شک یکی از با استعدادترین استودیوهای تولیدی در صنعت سرگرمی و البته ذیل پرچم کمپانی سونی (Sony) است که همیشه در حال رشد بوده و در نسل گذشته هم بازیهای باکیفیت و سرگرمکننده زیادی را برای بازیکنان منتشر کرده است. با فاکتور گرفتن از بازی Sunset Overdrive، که یک محصول انحصاری برای پلتفرمهای ایکس باکس و رایانههای شخصی بود، بزرگترین دستاورد این شرکت بازی Marvel’s Spider-Man است که در سال ۲۰۱۸ میلادی منتشر شده بود و داستان یک ابرقهرمان دوستداشتنی به نام «مردعنکبوتی» با هنرنمایی پیتر پارکز (Peter Parker) و البته گیمپلیای قوی و داستانسرایی بینظیر را به ما نشان میداد و حتی این موضوع را هم بعضی از کاربران احساس کردهاند که به خاطر گیمپلی طبیعی، انگار آنها به جای مردعنکبوتی در سطح شهر نیویورک مشغول تار زدن و حل مشکلات بودهاند. دو سال بعد از انتشار این بازی، استودیوی یادشده نسخه بعدی مجموعه را با نام Marvel’s Spider-Man: Miles Morales منتشر کرد که نسبت به نسخه قبلی، عناصر بیشتری به محتوای گیمپلی اضافه شده بود. حالا بازی Marvel’s Spider-Man 2 قرار است بزرگترین جهش تیم سازنده باشد و طبیعتاً به لطف دو نسخه قبلی، انتظارها برای تجربه آن محصول بسیار زیاد است.
درست درحالی که حداقل تا یک سال آینده این بازی منتشر نمیشود، اما کاربران حدس و گمانهای زیادی در خصوص مراحل داستانی، گیمپلی و چیزهای دیگر پیرامون آن میزنند. اولین چیزی که در تریلر رونمایی بازی Marvel’s Spider-Man 2 مشخص شد و بیشتر از سایر جنبهها، طرفداران را ذوق زده کرد، حضور شخصیت ونوم (Venom) بود و قطعاً این ابرشرور نقش مهمی را در بخش داستانی روایت میکند؛ ولی فعلاً مشخص نیست که سازنده قصد دارد به چه عنوان از این کاراکتر در بازی خود استفاده کند و حضور او چه عواقبی را برای بازیکنان در گیمپلی به همراه خواهد داشت. ما در بازینامه هم طرفداران بزرگ مردعنکبوتی را داریم و میخواهیم راجعبه تئوریهای موجود و پخششده در فضای مجازی با شما صحبت کنیم.
از آنجایی که هری (Harry) دوست بچگی پیتر پارکر است، به احتمال زیاد در نسخه دوم این دو نفر با یکدیگر تماسهایی داشته باشند که به طور ویژه هری میتواند قدرت همزیستی خودش را به پیتر منتقل کند. اگر این اتفاق رخ دهد و Symbiot هری به بدن پیتر بچسب، با از بین رفتن حس اخلاقی و همچنین عدالتانگیزی مردعنکبوتی میتوانیم ورژن تاریک آن را ببینیم که بسیار خشنتر از هر زمان دیگری شده و همین مورد باعث میشود تا لحن داستان کمی تند شود و این موضوع کم و بیش توسط تیم سازنده تأیید شده است (وجود شخصیتی مثل هری و همچنین نسخه دارک مردعکنبوتی).
حالا که مدّت زمانی از مرگ عمه می (Aunt May) میگذرد، پس دلیلی وجود ندارد که نخواهیم آن روی خشن و ترسناک مردعنکبوتی را مشاهده نکنیم و همین امر باعث ایجاد یک چشمانداز قوی برای بخش روایی بازی خواهد شد. علاوه بر جنبه روایی، میتواند پیامدهای جالبی در گیمپلی هم داشته باشد و به لطف قدرت سیمبیوت، حالا مردعنکبوتی قدرت و چابکی بیشتری دارد تا دشمنان خودش را به خشنترین روشهای ممکن سرکوب کند. همچنین میتوانید تواناییها و قدرتهای جدید را با یکدیگر ترکیب کرده و شاهد تنوع زیادی در بطن سیستم گیمپلی باشید.
به هر حال در هر داستان ابرقهرمانی که شخصیت خوب وجود دارد، اگر نویسنده بخواهد قهرمان اصلی را به نیمه تاریک داستان بکشد، باید یک شخصیت رستگار هم وجود داشته باشد که مانع انجام کارهای بعد توسط قهرمان اصلی شود و اینجا درست همان نقطهای است که شخصیت مایلز مورالس میتوانید بار داستانی را به دوش بکشد. تاکنون شایعات زیادی در خصوص Co-Op یا همکاری محور بودن بخش داستانی بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شده که میگوید هر دو قهرمان توسط دو بازیکن مجزا کنترل میشود ( یک چیزی در مایههای بازی Gotham Knights)؛ ولی سازندگان تأکید کردهاند که یک تجربه تکنفره کاملاً آزادانه در اختیار بازیکنان قرار میگیرد و با این تفاسیر احتمالاً شایعه وجود داشتن بخش همکاری تیمی از بین میرود.
حتی با وجود تکنفره بودن کل محتوای بازی، باز بازیکنان خواهان این موضوع هستند که در بخشهایی بتوانند کنترل شخصیت مایلز مورالز را به دست بگیرند و همین موضوع باعث میشود تا هم جایگاه این مردعنکبوتی سیاهپوست نزد مخاطبان بیشتر شود و هم اینکه کاندید عالی برای بازگرداندن شخصیت پیتر پارکر یا همان مردعنکبوتی اصلی به مسیر زندگیاش قبل از رویارویی با شخصیتی مثل ونوم، کراکن د هانتر (Keraken the Hunter) یا هر باس فایت نهایی بازی شود. خود بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales 2020 گواه این موضوع است که مایلز میتواند در غالب اسپایدرمن موقعیتهای سخت را اداره کند و احتمالاً در این نسخه وظیفه حذف قدرت سیمبیوت از بدن پیتر پارکر برعهده او میافتد. همین دیدگاه قطعاً باعث بوجود آمدن نبردی بین پارکر و مورالس در بخش گیمپلی خواهد شد که از همین حالا میتواند یک چشمانداز غمگین و ناراحتکننده برای ما باشد.
در آن سوی میدان اگر استودیوی بازیسازی اینسومنیاک گیمز ساختار روایی بازی Marvel’s Spider-Man 2 را به صورت اقتباسی طراحی کند، پس میتوانیم این خطر را احساس کنیم که داستان این بازی میتواند به نسخه سوم سری فیلمهای مردعنکوبتی آقای سام ریمی (Sam Raimi) نزدیک شود. مطمئناً تفاوتها و بازآفرینی نقشها در این محصول نسبت به آن فیلم سینمایی متفاوت است؛ اما تا حد زیادی خط داستانی یکسانی را با حضور بازیگران تازه و جدید مشاهده خواهیم کرد. این موضوع لزوماً بد نیست، چراکه فرصتهای زیادی برای عقبنشینی از گمانهزنیها به مخاطب میدهد و با زنده کردن لحظات هیجانانگیز آن فیلم، قطعاً لبخندی هم بر لب بازیکنان میگذارد و هر طرفداری که به تجربه یا تماشای این محصول میپردازد، میگذارد.
حالا احتمالاً کوچک و البته ضعیفی هم در این بین وجود دارد که میگوید شخصیت هری برای انتقام گرفتن از پیتر ( به هر دلیلی)، چیدمان قدرت سیمبیوت خود را به شخصیت مایلز مورالس انتقال میدهد و پروسه برگرداندن این مرعنکوبوتی به مسیر عدالتخواهی بر گردن پیتر پارکر میافتد. تا نوعی انجام دادن این فرضیه داستانی غلط و بسیار بد است که در ادامه با دو دلیل از اشتباه بودن این سناریو پردهبرداری میکنیم:
الف) اصلاً چگونه شخصیت مایلز مورالس با شخصیت هری آزبورن ارتباط برقرار میکند؟ (چون این دو هیچ ارتباطی با هم نداشتهاند)
ب) مایلز از قبل قدرت ونوم را در اختیار داشت و بنابراین بدن او در برابر سیمبیوت شخصیت ونوم مصون است و حالا چرا باید هری آزبورن قدرت خودش را به این بدن مصون منتقل کند؟
در هر صورت چه کم یا چه زیاد میتوانیم این نتیجه را بگیریم که سیمبیوت شخصیت ونوم به احتمال زیاد در بازی Marvel’s Spider-Man 2 نقش پررنگی را ایفاء خواهد کرد و همچنین میتواند خودش را به یکی از دو عنکبوت محبوب ما در خط اصلی بخش روایی یا گیمپلی تبدیل کند. در کنار همه این موارد یک سوال اساسیای وجود دارد که پرسیدن آن خالی از لطف نیست و دوست داریم راجعبه آن با شما بحث کنیم: شخصیت گرین گابلین (Green Goblin) چگونه و در کجای بخش داستانی میتواند قرار بگیرد؟ م همچنین این احتمال را میدهیم که پدر هری آزبورن نقش مؤثری در داستان بازی داشته باشد، چراکه در نسخههای قبلی شخصیت مری جین ( Mary Jane ) توانسته بود نارنجکهای گابلین و ماسک او را در ساختمان آزبورن پیدا کرده و مایع سبز رنگی که بدن هری را احاطه کرده بود (که مستقیماً با گرین گابلین در ارتباط است) را مشاهده کند. سوال مهمتر هم اینجا است که اگر قرار باشد قدرت همزیستی ونوم به هری منتقل شود، پس چه کسی قرار است نقش شخصیت گرین گابلین را برعهده بگیرد؟
تنها پاسخ طبیعی که میتوانیم به سوال آخر بدهیم، نورمن آزبورن (Norman Asborn) است؛ چراکه او تنها شخصیت باقیمانده بخش داستانی خواهد بود که میتواند وظیفه این کار را برعهده بگیرد. اگر اینطور باشد، نورمن در بخشی از بازی ماسک گابلین را میزند و در جایی خودش را نشان میدهد که هری با وجود شخصیت ونوم باعث ایجاد رعب و وحشت یا حتی مرگ و میر میشود. البته سایر تئوریهای طرفداران این موضوع را نشان میدهد که نسخه ونومگونه هری میتواند به لطف ترکیب اثر مادههای سیمبیوت و مایع گابلین، قدرت و تواناییهای بیشتری به دست آورد که البته از نظر من و برخی از دوستانم کاملاً بعید به نظر میرسد.
البته باید یکبار دیگر این موضوع را خاطرنشان کنم که همه این صحبتها فقط تئوری و گمانهزنی هستند که از دانش محدودی که پیرامون بازی Marvel’s Spider-Man 2 داریم استخراج میشود. هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که نه من، نه شما و نه سایر بازیکنان جز اعضای تیم سازنده از آنها اطلاعاتی نداریم و به احتمال زیاد تیم مستقر در استودیوی بازیسازی اینسومنیاک گیمز به دنبال خلق یک داستان کاملاً متفاوت است که نمیتوانیم به همین راحتیها هم که شده، تئوریهای ساده پیرامون آن بدهیم و خودمان را برای داستانی از پیش لو رفته آماده کنیم. بدون شک دنیای مردعنکبوتی بسیار بزرگ است و هیچ کمبودی در زمینه شخصیتها و داستانسراییها وجود ندارد و ما مطمئن هستیم که استودیوی بازیسازی اینسومنیاک گیمز داستانی را به ما ارائه خواهد داد که نه تنها ارزش جایگاه به دست آمده توسط نسخههای قبلی حفظ میشود، بلکه به یک استاندارد تا ساخت بازیهای ابرقهرمانی تبدیل خواهد شد.
نکته: نظرات بیان شده در این مقاله متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات وب سایت بازینامه یا مرجع به عنوان یک سازمان نیست و نباید به آن نسبت داده شود.
نظر شما در خصوص این دلیلنامه چیست؟ آیا شما هم این تئوریهای مطرح شده پیرامون بازی Marvel’s Spider-Man 2 را قبول دارید یا فکر میکنید تیم سازنده محتوای متفاوتتری را نسبت به ایدئولوژی ذهنی طرفداران به ما نشان خواهد داد؟ نظرات خود را پیرامون این موضوعات با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.